DEVAM:
5. Hayızlı Kadına Dokunmak
حدثنا
إسماعيل بن
خليل قال:
أخبرنا علي بن
مسهر قال:
أخبرنا أبو
إسحاق، هو
الشيباني، عن
عبد الرحمن بن
الأسود، عن
أبيه، عن
عائشة قالت: كانت
إحدانا إذا
كانت حائضا،
فأراد رسول
الله صلى الله
عليه وسلم أن
يباشرها،
أمرها أن تتزر
في فور
حيضتها، ثم
يباشرها. قالت:
وأيكم يملك
إربه، كما كان
النبي صلى
الله عليه
وسلم يملك
إربه.تابعه
خالد وجرير عن
الشيباني.
[-302-] Aişe (r.anha)'den şöyle nakledilmiştir: "Bizden biri hayız olur,
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) de ona dokunmak
isterse hayzın başlarında izarını bağlamasını emreder sonra dokunurdu."
Aişe (r.anha) şöyle devam etmiştir: "İçinizden kim, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in nefsine hakim olduğu kadar kendine hakim
olabilir ki!"
AÇIKLAMA: (Hayızlı Kadına
Dokunmak) Burada dokunmaktan maksat, cima değil tenlerin birbirine
değdirilmesidir.
İzarımı bağlardım Bu ifadeyle, kadının vücudunun orta kısmını
izar ile örtmesi kast edilmiştir. Fakihler, geçerli olan örfü dikkate alarak
örtülmesi gereken yerleri göbek ile diz kapağı arası olarak tespit etmiştir.
Bizden biri Yani Nebi s.a.v.'in eşlerinden biri. (hayzın
başlarında) Hayzın başladığı ilk anlarda ve akıntının bol olduğu zamanlarda.
{Nebi (s.a.v.)'in nefsine hakim olduğu) Bu İfade ile Nebi
s.a.v.'in kendisini tam olarak kontrol ettiği kastedilmiştir. Bir başka ifade
ile, tehlikeli bölgelerde gezip tehlikeye bulaşmasından korkulan kimseler
hakkında duyulan endişeler onun için geçersizdir. Buna rağmen yine de Nebi
s.a.v. günaha düşmekten korunmamış başkalarına dinî bir uygulamayı öğretmek
için örtünün üzerinden mübaşerette bulunmuştur. Alimlerin çoğu bu kanaattedir.
Bu hüküm, maliki mezhebinde "seddü'z-zerîa" bölümündeki esaslara
uygundur.
Sevrî, Ahmed bin Hanbel ve İshâk gibi bir çok selef alimine göre
hayızlı kadının sadece cinsel organından istifade edilemez. Hanefî'lerden İmam
Muhammed de bu görüştedir. Tahâvî de bu görüşü tercih etmiştir. Mâlikiler'den
Asbağ'ın tercihi de bu doğrultudadır. Şâfiîler'de bu konuda var olan iki
görüşten biri böyledir. İbn Münzir de bu görüşü seçmiştir. İmam Nevevî ise
şöyle demiştir: "Bu görüş daha çok tercihe şayandır. İmam Müslim'in
Enes'ten naklettiği "Onlarla cima hariç her şeyi yapın!" hadisi de,
buna delildir." Delilleri uzlaştırmak için bâbda zikredilen hadis İle
benzerlerinin müstehap bir hükme delalet ettiğini söylemişlerdir.
İbn Dakiku'I-'İyd şöyle demiştir: "Bâbta zikredilen hadiste
izarın altından yararlanmanın yasaklandığına dair bir delil yoktur. Çünkü,
hadiste sadece Rasulullah (s.a.v.)'in fiili söz konusudur." Nevevî de bu
yorumu güzel bulmuştur.
حدثنا
أبو النعمان
قال: حدثنا
عبد الواحد
قال: حدثنا
الشيباني قال:
حدثنا عبد
الله بن شداد قال:
سمعت ميمونة: كان
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم، إذا
أراد أن يباشر
امرأة من
نسائه، أمرها
فاتزرت وهي
حائض. ورواه
سفيان عن
الشيباني.
[-303-] Abdullah İbn Şeddâd, Meymûne validemizin şöyle dediğini
nakletmiştir: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) hayızlı hanımlarından birine dokunmak istediği zaman ona izarını bağlamasını
emrederdi."