باب: كيف كان
بدء الحيض،
1. Hayz'ın Başlangıcı nasıl oldu
وقول
النبي صلى
الله عليه
وسلم: (هذا شيء
كتبه الله على
بنات آدم). -وقال
بعضهم: كان
أول ما أرسل
الحيض على بني
إسرائيل،
وحديث النبي
صلى الله عليه
وسلم أكثر.
Nebi s.a.v. (hayzı kasdederek) şöyle buyurmuştur: "Bu,
Allah'ın Âdem'in kızları için takdir ettiği bir şeydir." Bazıları,
"İlk olarak hayız, İsrailoğullarında başladı." demiştir. Ancak Nebi
s.a.v.'in hadisi, bu görüşten daha (kapsamlıdır).
AÇIKLAMA: (İlk olarak hayız,}
Bu sözü söyleyenler, Abdürrezzâk'ın İbn Mes'ud'dan sahih bir senetle naklettiği
şu rivayeti referans olarak kullanmışlardır: "İsrailoğullarında kadınlarla
erkekler birlikte namaz kılıyorlardı. Bundan dolayı, kadınlar erkeklere karşı
üstünlük taslamaya başladı. Bunun üzerine Allah Teala onları hayza düçâr kılıp
mescidlerden alıkoydu." Buhârî de, Hz. Aişe'den buna benzer bir rivayet
nakletmiştir.
(Ancak Hz. Peygamber'in hadisi, bu görüşten daha (kapsamlıdır)
Yani herkesi kapsar. İlk İnsandan itibaren herkesi içine alır. Dolayısıyla
İsrailoğulları ve onlardan önceki kimseleri de kapsar. Ancak bu ifade daha
kapsamlı yerine, ispatı daha kolay veya daha sağlam bir bilgi şeklinde de
anlaşılmıştır. ed-Dâvudî şöyle demiştir: "Bu iki rivayet arasında herhangi
bir çelişki yoktur. Zira İsrailoğullarmın kadınları aynı zamanda Hz. Âdem'in
neslinden gelen kadınlardır. Buna göre, umûm ifade eden "Âdem'in
kızları" ibaresi ile husus kasdedilmiştir." Bizce, ibare umum/genel
anlam ifade ettiği için her iki rivayet şekli arasında bir uzlaştırma
yapılabilir. Şöyle ki, İsrailoğulları'nın kadınlarında görülen hayız, onlara
verilen ceza sırasında hayız müddetinin uzun sürmesiydi. Yoksa hayızın ilk defa
onların arasında başladığı anlamına gelmez. Nitekim Taberî ve diğer
tefsirciler, İbn Abbâs ve daha başka ilk dönem müfessirlerinden, Kur'an'da
İbrahim kıssası anlatılırken geçen "O esnada hanımı ayakta idi ue (bu
sözleri duyunca) ayetindeki [Hûd 71] gülmeyi hayız oldu şeklinde tefsir
ettiklerini nakletmişlerdir. Malum olduğu üzere İbrahim peygamberin
İsrailoğulları'ndan önce yaşamış olduğunda zerre kadar şüphe yoktur. Hâkim ve
İbn Münzir sahih bir senetle İbn Abbâs'tan şöyle nakletmiştir: "İlk olarak
hayız, cennetten indikten sonra Hz. Havva'da görüldü." Bu durumda, Âdem'in
kızları ifadesi Havva'nın kızları anlamına gelir. Doğrusunu eni iyi Allah
bilir.
Hayız Olan Kadının Durumu
حدثنا
علين بن عبد
الله قال:
حدثنا سفيان
قال: سمعت عبد
الرحمن بن
القاسم قال: سمعت
القاسم يقول:
سمعت عائشة
تقول:
خرجنا
لا نرى إلا
الحج، فلما
كنا بسرف حضت،
فدخل علي رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
وأنا أبكي،
قال: (ما لك
نفست). قلت:
نعم، قال: (إن
هذا أمر كتبه
الله على بنات
آدم، فاقضي ما
يقضي الحاج، غير
أن لا تطوفي
بالبيت). قالت:
وضحى رسول
الله صلى الله
عليه وسلم عن
نسائه بالبقر.
[-294-] el-Kâsım'dan Âişe r.anha'nın şöyle dediğini işittiği
nakledilmiştir: "Hacca gitmek üzere niyet ederek yola koyulduk. Serife
geldiğimiz zaman ay hâli oldum Mebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yanıma geldiğinde
ağlayıp duruyordum. Bana: Neyin var? Yoksa hayız mı oldun?' diye sordu. Ben de
'evet' dedim. Bunun üzerine şöyle buyurdu: 'Bu, Allah'ın Âdem'in kızları için
takdir ettiği bir şeydir, Beytullahı tavaf dışında hacıların yaptığı her şeyi
yap.'
Âişe r.anha şöyle demiştir: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) hanımları için sığır kurban etti.
Tekrar: 305, 316, 317, 319, 328, 1016, 1018, 1556, 1560, 1561,
1562, 1638, 1650, 1709, 1720, 1733, 1757, 1762, 1771, 1772, 1783, 1786, 1787,
1788, 2952, 2984, 4395, 4401, 4408, 5329, 5548, 5559, 6157, 7229.
AÇIKLAMA: (Hayız Olan Kadının
Durumu) Bu ifade ile, hayız olan kadınla ilgili durumlar kasdedilmiştir.
Seref Mekkeye yakın bir yerin adıdır. Mekke ile arasında
yaklaşık olarak 10 millik bir mesafe vardır.
Yap Yani hac ile ilgili tavaf dışındaki ibadetleri yerine getir.
Beytullah'ı tavaf dışında Bu istisna sadece hac ibadetine
mahsustur. Yani kadının diğer durumlarını kapsamaz. Bir başka ifade ile hayızlı
kadın, hac ibadetini yaparken tavaf hariç diğer vazifeleri yerine getirebilir.
Diğer durumlarda ise, normal hayızlı kadınların riayet etmesi gereken hallere
riayet eder.