باب:
التستر في
الغسل عند
الناس.
21. İnsanların Yanında Gusül Abdesti Alırken Örtünmek
حدثنا
عبد الله بن
مسلمة، عن
مالك، عن أبي
النضر، مولى
عمر بن عبيد
الله: أن أبا
مرة، مولى أم
هانىء بنت أبي
طالب أخبره: أنه
سمع أم هانىء
بنت أبي طالب
تقول: ذهبت
إلى رسول الله
صلى الله عليه
وسلم عام
الفتح، فوجدته
يغتسل وفاطمة
تستره، فقال:
(من هذه). فقالت: أنا
أم هانىء.
[-280-] Ebu Tâlib'in kızı Ümmü Hânî r.a.'den şöyle nakledilmiştir: "Mekke'nin
fethedildiği yıl, Allah Resûlü (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanına gittim.
Vardığımda Fatima ona bir perde çekmiş o da gusül abdesti alıyordu. Bu sırada
"gelen kim?" diye sordu. Ben de, "Benim, Ümmü Hâni" diye
cevap verdim.
Tekrar: 357, 3171, 6158.
AÇIKLAMA: İnsanların Yanında
Gusül Abdesti Alırken. İmam Buhârî, yalnız başına iken gusül abdesti alan
birinin durumuna ilişkin delilleri sıraladıktan sonra bunun zıddı olan
başkalarının bulunduğu yerde gusül abdesti alanların durumunu delillendirmeye
geçti.
Gelen kim? Bu ifade, kullanılan perdenin kalın olduğunu
gösterir. Hz, Peygamber'İn gelenin kadın olduğunu erkeklerin giremeyeceği bîr
yerde yıkandığından dolayı anlamıştır.
حدثنا
عبدان قال:
أخبرنا عبد
الله قال:
أخبرنا
سفيان، عن
الأعمش، عن
سالم بن أبي
الجعد، عن
كريب، عن ابن
عباس، عن
ميمونة قالت: سترت
النبي صلى
الله عليه
وسلم وهو
يغتسل من الجنابة،
فغسل يديه، ثم
صب بيمينه على
شماله، فغسل
فرجه وما
أصابه، ثم مسح
بيده على
الحائط أو
الأرض، ثم
توضأ وضوءه
للصلاة غير
رجليه، ثم
أفاض على جسده
الماء، ثم
تنحى فغسل
قدميه.تابعه
أبو عوانة،
وابن فضيل في
الستر.
[-281-] Meymûne validemizden şöyle nakledilmiştir: "Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) cünüplükten temizlenmek için gusül abdesti aldığı bir sırada
onu perdeledim. Ellerini yıkadı, sağ eli ile sol eline su döktü, avret
mahallini ve buraya bulaşan şeyleri yıkadı. Sonra elini duvara veya yere
sildi. Sonra namaz için abdest alır gibi abdest aldı. Ancak ayaklarını
yıkamadı. Sonra vücuduna su döktü. Nihayet bulunduğu yerden biraz kenara
çekildi ve ayaklarını yıkadı."
باب:
إذا احتلمت
المرأة.
22. Kadın'ın İhtilam Olması
حدثنا
عبد الله بن
يوسف قال:
أخبرنا مالك،
عن هشام بن
عروة، عن
أبيه، عن زينب
بنت أبي سلمة،
عن أم سلمة أم
المؤمنين
أنها قالت: جاءت
أم سليم،
أمرأة أبي
طلحة، إلى
رسول الله صلى
الله عليه وسلم
فقالت: يا
رسول الله، إن
الله لا
يستحيي من الحق،
هل على المرأة
من غسل إذا هي
احتلمت؟ فقال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم: (نعم إذا
رأت الماء).
[-282-] Ümmü Seleme validemizden şöyle nakledilmiştir: "Ebu Talha'nın
eşi Ümmü Süleym Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e gelip 'Ey Allah'ın elçisi! Allah Teâlâ haktan
utanmaz. İhtilam olan kadın'a ğusül abdesti gerekir mi?1 diye sordu. Nebi
s.a.v.: 'Su gördüğü zaman evet' cevabını verdi."
AÇIKLAMA: (Allah Teâlâ haktan utanmaz) Ümmü Süleym,
utanılacak bir konuyu açmadan önce mazur görülmesini sağlamak için bu ifadeyi
kullanmıştır. Buradaki utanma, lügat anlamındaki utanmadır. Zira dinin ön
gördüğü utanmanın tamamı hayırlıdır. "İman Bölümünde" lügat
bakımından hayanın (utanmanın), değişiklik ve pişmanlık olduğunu İfade
etmiştik. Bu anlamıyla hayanın Allah Teâlâ için kullanılması imkansızdır. Bu
durumda söz konusu ifade şu anlama gelir: Allah Teâlâ hakkı öğrenmede hayalı
olmayı emretmez, bir başka deyişle hakkın anlatılmasına engel olmaz.
Allah Teâlâ'ya sıfat İsnat edilirken tevile gerek olduğu
söylenmiştir. Nefyederken ise nefyedilen şeyin mümkün olduğu şart
konulmamıştır. Burada ortaya çıkan mana, Allah Teâlâ'nm hak dışındaki
hususlarda haya duyduğunu gösteriyor. Bu durumda O'na bir sıfat nispeti söz
konusudur. Dolayısıyla bu durumda tevile ihtiyaç duyulur.
(Su gördüğü zaman) Yani uyandığı vakit, meni gördüğü zaman. Bir
rivayette hanımlara hitaben "Sizden biriniz su gördüğü zaman gusül
abdesti alsın" buyrulmuştur. Ayrıca söz konusu rivayette "Ümmü
Seleme, 'kadın ihtihm olur mu?' diye sordu." ilavesi yer almıştır. İbn
Battal, bu hadisin bütün kadınların ihtilam olduğuna delil teşkil ettiğini
söylemiştir. Onun dışındakiler ise, tam aksine bu hadiste bazı kadınların
İhtilam olmadığına dair delil bulunduğunu ifade etmişlerdir. Görünen o ki, İbn
Battal, bu sözüyle bütün kadınların ihtilam olduğunu değil, ihtilam
olabileceğini kasdetmiştir. Bir başka ifade ile bütün kadınlarda ihtilam olma
kabiliyetinin bulunduğunu anlatmaya çalışmıştır.
Bu hadis, orgazm olan kadının gusül abdesti alması gerektiğine
ve kadınların kendileriyle ilgili meseleleri sorup öğrenmelerine delil teşkil
eder. Meydana gelen şer'i olaylar ders çıkanlması hedeflendiği için, ayrıntılı
olarak anlatılır.
Ayrıca bu hadiste hayrete düşen kimselerin tebessüm
edebileceğine dair delil vardır.