SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L VUDU’

<< 182 >>

باب: دفع السواك إلى الأكبر.

74. Misvakı Büyük Olan Kişiye Vermek

 

وقال عفان: حدثنا صخر بن جويرية، عن نافع، عن ابن عمر: أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: (أراني أتسوك بسواك، فجاءني رجلان، أحدهما أكبر من الآخر، فناولت السواك الأضغر منهما، فقيل لي: كبر، فدفعته إلى الأكبر منهما).

قال أبو عبد الله: اختصره نعيم، عن ابن المبارك، عن أسامة، عن نافع، عن ابن عمر.

 

[-246-] Ibn Ömer, radiyallahu anh, Nebi s.a.v.'in şöyle buyurduğunu söylemiştir: "Rüyamda misvak kullandığımı gördüm. Biri diğerinden daha büyük bir adam geldi. Ben misvağı küçük olanına verdim. Bana "büyük olanına ver" denildi. Ben de büyük olanına verdim."

 

 

AÇIKLAMA:     Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e  "büyük olanına ver" diyen kişi Cebrail' dir (a.s).  İbn Battal şöyle demiştir: Bu, misvak vermede yaşı büyük olana öncelik vermeyi gösterir. Yemek, İçmek, yürümek ve konuşmak da böyledir.

 

Mühelleb şöyle demiştir: "Bu, topluluk rütbelerine göre oturmadığında söz konusudur. Rütbelerine göre oturduklarında sünnet olan sağdakinden başla­maktır." Bu görüş doğrudur.

 

Bu hadis başkasının misvakını kullanmanın mekruh olmadığını gösterir. An­cak müstehap olan söz konusu misvakı yıkadıktan sonra kullanmaktır. Bu ko­nuda Ebu Dâvud'da Hz. Âişe'den rivayet edilen şu hadis vardır: "Resûlullah yıkamam için misvakı bana verirdi. Ben de dişlerimi temizle­dikten sonra misvakı yıkayıp ona verirdim. Bu, Hz. Aişe'nin edebinin yüceliğini ve zekasının büyüklüğünü gösterir. Çünkü Hz. Âişe misvakı aldıktan sonra, Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in mübarek tükürüğündeki şifa kaybolmasın diye onu yıkamamış, kendisi kullandıktan sonra edep gereği ve Hz. Peygamber'in emrine uyarak yıkamıştır. Hz. Peygamber'in misvakı yıkama emri, kullanmadan önce ona güzel koku sürme ve su ile yumu­şatma anlamına da gelebilir.

 

 

SONRAKİ