باب:
البزاق
والمخاط
ونحوه في
الثوب.
70. Elbiseye Tükürmek, Sümkürmek
-قال
عروة، عن
المسور
ومروان: خرج
النبي صلى الله
عليه وسلم زمن
الحديبية،
فذكر الحديث:
وما تنخم
النبي صلى
الله عليه
وسلم نخامة، إلا
وقعت في كف
رجل منهم،
فدلك بها وجهه
وجلده.
Urve, Misver ve Mervân'dan şunu nakletmiştir: "Nebi s.a.v.
Hudeybiye seferi sırasında yola çıktı...
Nebi s.a.v.'in (göğüs ve burnundan) ne çıktıysa bir kimsenin eline
düşüyor, onlar da bunu yüzlerine ve derilerine sürüyorlardı.
حدثنا
محمد بن يوسف
قال: حدثنا
سفيان، عن
حميد، عن أنس
قال:
بزق
النبي صلى
الله عليه
وسلم في ثوبه.
طوله ابن أبي
مريم قال:
أخبرنا يحيى
بن أيوب:
حدثني حميد
قال: سمعت:
أنسا، عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم.
[-241-] Enes r.a.'den rivayet edildiğine göre (Enes r.a.
dediki) Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) (namazda iken) elbisesin (in için)e
tükürdü.
Tekrar: 405, 412, 413, 417, 531, 532, 822, 1214.
باب:
لا يجوز
الوضوء
بالنبيذ، ولا
المسكر.
71. Nebiz İle Ve Sarhoş Edici Bir Şeyle Abdest Almak Caiz
Değildir, Hasan Ve Ebûl-Âliye Bunu Mekruh Görmüştür.
-وكرهه
الحسن وأبو
العالية،
وقال عطاء:
التيمم أحب
إلي من الوضوء
بالنبيذ
واللبن.
Ata şöyle demiştir: "Nebiz ve sütle abdest almaktansa,
teyemmüm yapmak bana daha uygun geliyor."
حدثنا
علي بن عبد
الله قال:
حدثنا سفيان
قال: حدثنا
الزهري، عن
أبي سلمة، عن
عائشة، عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم قال: (كل
شراب أسكر فهو
حرام).
[-242-] Aişe r.anha Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle
buyurduğunu söylemiştir: "Sarhoş eden her içecek haramdır.
Tekrar: 5585, 5586.
AÇIKLAMA: Ebu Hanife'den
aktarılan meşhur görüşe göre o hurma nebizi ile abdesti caiz görmüştür. Bunun
için suyun bulunmamasını, şehir veya köyün dışında bulunmayı şart koşmuştur.
Ebu Yusuf ise çoğunluğun kabul ettiği şekilde hurma nebizi ile abdest
alınamayacağı görüşünü tercih etmiştir. Tahavî de bu görüşü tercih etmiştir.
"Sarhoş eden her içecek', yani sarhoşluk ister kişinin
sarhoş edici şeyi İçmesinden kaynaklansın İster böyle olmasın, yapısı
itibarıyla sarhoş edici olan her içecek haramdır.
Hattabî şöyle demiştir: "Bu hadis, hangi türden olursa
olsun sarhoş edici İçeceğin azının da çoğunun da haram olduğunu gösterir."
Buhari'nin bu hadisi bu konuda delil getirme gerekçesi şudur:
Sarhoş edici içeceğin içilmesi helal değildir. İçilmesi helal olmayan bir şey
ile abdest alınamayacağı konusunda görüş birliği vardır. İçecekler bölümünde
nebiz içmenin hükmü konusunda açıklamalar gelecektir.[5591 nolu hadis.]