باب:
فضل الوضوء،
والغر
المحجلون من
آثار الوضوء.
3. Abdestin Fazileti, Kıyamet Gününde Abdest İzinden Dolayı Yüz,
El Ve Ayakları Sekililer
حدثنا
يحيى بن بكير
قال: حدثنا
الليث، عن
خالد، عن سعيد
بن أبي هلال،
عن نعيم
المجمر قال:
رقيت
مع أبي هريرة
على ظهر
المسجد
فتوضأ، فقال:
إني سمعت
النبي صلى
الله عليه
وسلم يقول: (إن أمتي
يدعون يوم
القيامة غرا
محجلين من
آثار الوضوء،
فمن استطاع
منكم أن يطيل
غرته فليفعل).
[-136-] Nuaym el-Mücmir şöyle demiştir: Ebu Hureyre ile birlikte mescidin
üzerine çıktık. Ebu Hureyre abdest aldı ve şöyle dedi: Ben Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in şöyle buyurduğunu işittim: Ümmetim kıyamet gününde
bedenlerindeki abdest izlerinden dolayı yüzleri nurlu, elleri ve ayakları
sekililer olarak çağrılacaklardır.
Ebu Hureyre şöyle dedi: "Kim bu parlaklığı daha çok
artırabilirse arttırsın."
AÇIKLAMA: Ümmetim" sözü
ile ümmet-i davet değil, ümmet-i icabet yani Müslümanlar kastedilmiştir.
Seki: atın alnındaki (ve ayaklarındaki) beyazlıktır. Bu kelime
güzellik, şöhret ve İyi nam bırakma için kullanılır. Burada Muhammed ümmetinin
yüzündeki nur kasde dilmektedir. Yani onlar mahşer halkının gözü önünde bu
nitelikle çağrılacaklardır.
Kim bu parlaklığı daha çok artırabilirse bunu yapsın Seleften
bir grup, Şâ-fiîler ve Hanefîlerin çoğunluğu bunun müstehap olduğunu
belirtmişlerdir. Karşı görüşte olanlar ise bu arttırmayı abdeste devam etme
anlamında anlamışlarsa da buna şu cevap verilir: Hadisi rivayet eden kişi
rivayet ettiği şeyi bilmektedir. Hatta bunu açık olarak Hz. Peygamber'e isnad
etmiştir.
Hadiste, konu başlığında yer alan abdestin fazileti hususu yer
almaktadır. Çünkü seki ile meydana gelen üstünlük, abdestte farz olanın
ötesinde yıkama ile meydana gelir. Öyle ise ya farz olan ile nasıl bir üstünlük
meydana gelir düşünelim! Bu konuda Müslim ve diğerlerinin rivayet ettiği sahih
ve anlamı açık hadisler bulunmaktadır.
Bu hadis, mescide ve mescittekilere bir sıkıntı vermediği sürece
mescidin üstünde abdest almanın caiz olduğunu göstermektedir.