باب:
من سأل، وهو
قائم، عالما
جالسا.
45. Kendisi Ayakta İken Oturan Âlime Soru Soran Kişi
حدثنا
عثمان قال:
أخبرنا جرير،
عن منصور، عن
أبي وائل عن
أبي موسى قال:
جاء
رجل إلى النبي
صلى الله عليه
وسلم فقال: يا
رسول الله، ما
القتال في
سبيل الله؟ فإن
أحدنا يقاتل
غضبا، ويقاتل
حمية، فرفع إليه
رأسه، قال:
وما رفع إليه
رأسه إلا أنه
كان قائما،
فقال: (من قاتل
لتكون كلمة
الله هي العليا،
فهو في سبيل
الله عز وجل).
[-123-] Ebu Musa r.a. şöyle demiştir: Bir adam Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e gelerek şöyle dedi: "Ey Allah'ın Resulü!
Allah yolunda savaşmak nedir? Birimiz öfkesi sebebiyle savaşıyor, birimiz
asabiyetten dolayı savaşıyor".
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) başını ona doğru kaldırdı
(çünkü adam ayaktaydı) ve şöyle dedi: "Kim Allah'ın kelimesi en yüce olsun
diye savaşırsa işte o Allah yolundadır.
Tekrar: 2810, 3126, 7458.
AÇIKLAMA: Buradaki konu
başlığından amaç şudur: Oturan bir âlime ayakta olan bir kimsenin soru sorması,
"Kim başkalarının kendisi için ayağa kalkmasını isterse onun için cehennem
gerekli olur [Taberânî, Mu'cemü'l-kebîr, 852. hadis.] hadisinde anlatılan
duruma girmez. Bu, kişinin kendini beğenmekten emin olması söz konusu olduğunda
caizdir.
Bu hadis Nebi s.a.v.'in aynı benimde öyle 12 sene oldu evleneli
ama özlü sözler indendir. Çünkü soruya, cevabından fazlasını da içeren özlü bir
sözle cevap vermiştir. Bu hadis, "Ameller ancak niyetlere göredir"
hadisini de desteklemektedir.
Hadisten anlaşıldığına göre, kibirden emin olunması durumunda
İhtiyaç için bir şey talep eden kimsenin ayakta durmasında bir sakınca yoktur.
Mücahİdlerin fazileti hakkındaâ ve hadislerde yer alan hükümler,
Allah'ın dinini yüceltmek İçin savaşanlara özgüdür.
Soru sorulan şahsın, soru sorana yönelmesi müstehaptır.
Bu hadisle ilgili ayrıntılı açıklama Cihad bölümünde
gelecektir.[2810 no'lu hadis.]
باب:
السؤال
والفتيا عند
رمي الجمار.
46. Cemre Sırasında Soru Sormak Ve Fetva Vermek
124 - حدثنا
أبو نعيم قال:
حدثنا عبد
العزيز بن أبي
سلمة، عن
الزهري، عن
عيسى بن طلحة،
عن عبد الله
بن عمرو قال:
رأيت
النبي صلى
الله عليه
وسلم عند
الجمرة وهو
يسأل، فقال
رجل: يا رسول
الله، نحرت
قبل أن أرمي؟
قال: (ارم ولا
حرج). قال آخر:
يا رسول الله،
حلقت قبل أن
أنحر؟ قال:
(انحر ولا حرج).
فما سئل عن شيء
قدم ولا أخر
إى قال: (افعل
ولا حرج).
[-124-] Abdullah bin Amr r.a. şöyle demiştir: Mina'da
Cemrelerin yanında / Şeytan taşlama
yerinde Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i gördüm, kendisine soru
soruluyordu. Bir adam gelerek: "Ey Allah'ın elçisi! Farkında olmadan
şeytan taşlamadan önce kurban kestim" dedi. Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): "Şimdi git şeytanı taşla, sakıncası yok" buyurdu. Bir
başkası gelerek: "Ey Allah'ın elçisi! Farkında olmadan kurban kesmeden
önce tıraş oldum" dedi. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Kurbanını kes, sakıncası yok" buyurdu.
Yapılması gerekenden önce veya sonra yapılmış olan şeylerle ilgili
olarak Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e ne sorulduysa Nebi s.a.v. Yap, bir
sakıncası yok ! buyurdu.
AÇIKLAMA: Buharî'nin kastı
şudur: Alim'in itaat ve ibadetle meşgul olması, kendisine sorulan soruya cevap
vermesine engel değildir. Ancak ona iyice dalmışsa başka. Şeytan taşlama ve
diğer hac fiilleri sırasında konuşmak caizdir.