SAHİH-İ BUHARİ |
BED’UL-VAHİY |
DEVAM-3:
3. Bâb
حدثنا
عبدان قال:
أخبرنا عبد
الله قال:
أخبرنا يونس
عن الزهري (ح).
وحدثنا بشر بن
محمد قال: أخبرناعبد
الله قال:
أخبرنا يونس
ومعمر عن
الزهري نحوه
قال: أخبرني
عبيد الله بن
عبد الله، عن ابن
عباس قال: كان
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم أجود
الناس، وكان
أجود ما يكون
في رمضان حين
يلقاه جبريل،
وكان يلقاه في
كل ليلة من
رمضان
فيدارسه القرآن،
فلرسول الله
صلى الله عليه
وسلم أجود بالخير
من الريح
المرسلة.
[-6-] İbni Abbas r.a.'dan şöyle rivayet edilmiştir: Allah Resulü
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) insanların en cömerti idi. En cömert olduğu zaman
da Ramazan ayında Cebrail ile buluştuğu zamandır. Cebrail Ramazan ayının her
gecesinde Nebi (s.a.v.) ile buluşarak onunla Kur'ân'ı müzâkere îderdi.
Gerçekten Allah Resulü esen rüzgârdan daha cömertti.
AÇIKLAMA: Cömertlik övülen
sıfatlardandır. Cebrail'in Hz. Peygamberle Kur'ân'ı müzakere etmesinin |ıikmeti
şudur: Kur'ân'ı müzakere etmek Hz. Peygamberdeki iç zenginliğini arttırarak
bağlılığını yenilemiş, tazelemiştir.-İç zenginliği ise cömertliğin sebebidir.
cömertlik dinde, verilmesi gereken şeyi verilmesi gereken kişiye vermek
anlamına gelir. Bu, sadakadan daha geneldir. Yine Ramazan ayı hayırların
yapıldığı imandır. Çünkü Allah'ın kullarına olan nimeti bu ayda diğer aylardan
daha çoktur. Bu yüzden Hz. Peygamber de Allah'ın kulları hakkınaki bu kanununa
uymayı tercih ediyordu. İşte vakit, bu vakitte indirilen şey, len zat ve
müzakere, cömertliği arttırmıştır. Doğrusunu Allah bilir.
Hadiste yer alan "esen rüzgar" ifadesi, Hz.
Peygamber'in cömertlik konumda rüzgârdan daha hızlı olduğunu ifade etmektedir.
"Esen" kelimesi, rüzgârın ıhmet ile sürekli esmesi anlamında
kullanılmıştır. Rüzgâr nasıl estiği şeylerin üzstüne cömertçe esiyorsa, Hz.
Peygamber'in cömertliğinin de böyle kapsamlı olduğu ifade edilmektedir.
Hadisten
Çıkartılan Sonuçlar:
Nevevî şöyle demiştir: Bu hadisten şu neticeler çıkarılır: * Her
zaman cömert olmaya teşvik,
Ramazan'da ve iyilik ehli kimselerle birlikte bulunduğunda
kişinin cömertliğini arttırması
Salihleri ve hayır ehli kimseleri ziyaret etmek, şayet ziyaret
edilen kişi bundan sıkılmıyorsa bunu sıkça yapmak,
Ramazan'da çokça Kur'ân okumak, Ramazanda Kur'ân okumanın diğer
zikirlerden daha faziletli olması. Çünkü zikir, Kur'ân okumaktan daha
faziletli veya ona eşit olsaydı Hz. Peygamber onu yapardı. Şayet "Hz.
Peygamber'in okumasının amacı ezberini sağlamlaştırmaktı" denilirse,
deriz ki: Hz. Peygamber, Kur'ân'ı zaten ezbere biliyordu. Üstelik bunu
sağlamlaştırması da bazı oturumlarla sağlanabilirdi.
‘‘Ramazan ayı" şeklinde bir İsim tamlamasına gerek
olmaksızın sadece '"Ramazan" kelimesini kullanmak da mümkündür.
Bunlar dışında, iyi incelendiğinde bu hadisten başka sonuçlar da
çıkarılabilir.
İbn Hacer der ki: Bu hadis Kur'ân'ın Ramazan ayında inmeye
başladığını göstermektedir. Çünkü Kur'ân'ın bir defada dünya semasına
indirilmesi Ibn Abbas'ın rivayet ettiği hadiste de yer aldığı gibi Ramazan
ayında olmuştur. Bu yüzden Cebrail Hz. Peygamber'e her sene geliyordu ve
birlikte iki Ramazan arasında indirilen Kur'ân'ı müzakere ediyorlardı. Sahih'te
Hz. Fâtıma'nin rivayetinde yer aldığı üzere Hz. Peygamber'in vefat ettiği yıl
Kur'ân'ı iki defa okudular. Böylelikle hadis'in bu başlık altında niçin yer
aldığını soranlara cevap verilmiş olmaktadır. Doğrusunu Allah bilir.
MÜSLİM HADİSİ VE İZAH İÇİN TIKLA