MECMAU

ZEVAİD

BİRR VE SILA

 

ANA SAYFA      Kur’an      Hadis      Sözlük      Biyografi

 

Sıla-i Rahim (Akraba ile ilişkiyi Sürdürmek) ve ilişkiyi Kesmek

 

13439. Sevban'ın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Kıyamet günü üç şey Arş'a yapışarak (şöyle der:) Rahim der ki: ‘‘Allahım! Muhakkak ki ben seninle beraberim, bundan dolayı senden koparılamam.’‘ Emanet der ki: ‘‘Allahım! Muhakkak ki ben seninle birlikteyim. Bana ihanet olunamaz.’‘ Nimet de şöyle der: ‘‘Allahım! Muhakkak ki ben seninle beraberim, bana nankörlük edilemez’‘" buyurdu.

 

*Bezzar rivayet etmiştir. Senedinde Yezıd b. Rebia er-Rahbı vardır ki metruk bir ravidir. ibn Adiy demiştir ki: "Onda mahzur olmadığını umuyorum."

 

 

 

13440. Ebu Hureyre bildiriyor: Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Rahme delalet eden rahim - kelimesi -, Rahman isminin bir dalıdır. Rahim der ki: ‘‘ Ya Rab! Ben koparıldım. Ya Rab! Bana kötülük edildi. Ya Rab! Muhakkak ki bana şu zulüm yapıldı. Ya Rab! Bana şu haksızlık yapıldı.’‘ Yüce Allah da ona: ‘‘Senin hakkını verene ihsan etmeme, seni kesenden rahmeti kesmeme razı olmaz mısın?’‘ cevabını verir" dediğini işittim.

 

*Ben derim ki: Sahih'te ona ait bundan başka bir hadis vardır. Ahmed rivayet etmiştir. Güvenilir bir ravi olan Muhammed b. Abdilcebbar hariç ravileri, Sahıh ricalidir.

 

 

 

13441. İbn Abbas, Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle buyurduğunu haber veriyor: "Muhakkak ki rahim ismi, Yüce Rahman'ın ismiyle iç içe geçmiş, ona tutunmuş bir daldır. Allah sıla-i rahim yapanları kendisine yakınlaştırır, onu kesenleri kendinden koparır. "

 

*Ahmed, Bezzar ve -benzer ifadelerle- Taberani rivayet etmiştir. Taberani'nin senedinde Tev'eme'nin azatlısı Salih vardır ki ahir ömründe ezberi bozulmuş biridir. Diğer ravileri, Sahıh ravileridir.

 

 

 

13442. Abdullah b. Amr b. el-As, Hz. Peygamber'in (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Kıyamet gÜnÜ rahim, yÜn kıvrımları gibi ortaya konur. Seri ve dÜzgÜn bir lisanla konuşur ve kendisini sÜrdÜrenlerle bağını sÜrdÜrÜr, kendi bağını koparanlarla bağını koparır" buyurduğunu bildiriyor.

 

*Ahmed ve Taberani rivayet etmiştir. Ebu Sümame es-Sa kafi hariç -ki ibn Hibban onu da güvenilir görmüştür-, Ahmed'in ricali, Sahlh ricalidir.

 

 

 

13443. Yine aynı raviden: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Muhakkak ki rahim (akrabaları koruyup kollama duygusu), Arş'a asılmıştır" buyurdu.

 

*Ahmed ve Taberani rivayet etmiştir. Ravileri güvenilir kimselerdir .

 

 

 

13444. Said b. Zeyd, Hz. Peygamber'in (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurduğunu bildiriyor: "Faizin en beteri, haksız yere müslümanın namusuna dil uzatmaktır. Muhakkak ki şu rahim kelimesi, Yüce Rahman isminin bir dalıdır. Kim onu keserse Allah ona cenneti haram kılar." 

 

*Ahmed ve Bezzar rivayet etmiştir. Güvenilir bir ravi olan Nevfel b. Musahık hariç, Ahmed'in ricali, Sahih ricalidir.

 

 

 

13445. Amir b. Rebia bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Yüce Allah buyurdu ki:’‘Rahim benden bir daldır; onunla bağını sürdürenle ben de bağımı sürdürürüm; onunla bağını koparandan ben de bağımı koparırım’‘"

 

*Bunu Taberani, -benzer ifadeyle- Ebu Ya'la ve Bezzar rivayet etmiştir. Ancak Bezzar "Allah şöyle buyurdu" ifadesini kullanmamıştır. Senedinde Asım b. Ubeydillah vardır ki çoğunluk onu zayıf görmüştür. İcli ise "Onda beis yoktur" demiştir.

 

 

 

13446. Ümmü Seleme bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Muhakkak ki rahim ismi, Rahm[in ismiyle iç içe geçmiş, ona tutunmuş bir daldır. Allah'tan hakkını ister. O da şöyle buyurur: ‘‘Seni sürdürenlerle bağılnı sürdürmeme, seni koparanlarla bağımı koparmama razı olmaz mısın? Seni devam ettiren benimle bağını devam ettirmiştir, seninle bağını koparan benimle bağını koparmıştır’‘" buyurdu.

 

*Taberani rivayet etmiştir. Senedinde Musa b. Ubeyde er-Rebezı vardır ki zayıf bir ravidir.

 

 

 

13447. Cerir dedi ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Muhakkak ki Allah gökleri ve yeri yaratmadan önce Ümmü'l-Kitab'da şunu yazdı: ‘‘Şüphesiz ben Rahman ve Rahim olanım. Rahim'i (akrabayı kollayıp koruma duygusunu) yarattım ve ona kendi isimlerimden bir isim türettim. Onu devam ettiren benimle bağını devam ettirmiştir, onunla bağını koparan benimle bağını koparmıştır’‘" buyurdu.

 

*Bu hadisi el-Mu'cemu'l-kebır ve el-Mu'cemu'l-evsat'ta Taberani rivayet etmiştir. Senedinde Ebu Mutı' Hakem b. Abdullah vardır ki metruk bir ravidir.

 

 

 

13448. Enes, Hz. Peygamber'in (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurduğunu haber vermiştir: "Rahim (akrabayı kollayıp koruma duygusu) Arş'a yapışmış yün kıvrımları gibidir. Düzgün bir lisanla konuşur ve der ki: ‘‘Allahım! Benimle ilişkisini sürdürenlerle sen de bağını sürdür, benimle bağını koparanlarla sen de bağını kopar.’‘ Onun bu duasına Yüce Allah da şöyle karşılık verir: ‘‘Şüphesiz ben Rahman ve Rahim'im. Rahim'e kendi isimlerimden bir isim türettim. Onu devam ettiren benimle bağını devam ettirir, onunla bağını koparan benimle bağını koparır.’‘"

 

*Bezzar rivayet etmiştir. isnadı hasendir.

 

 

 

13449. Abdurrahman b. Avf dedi ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Kıyamet günü rahim (akrabaya acıyıp kollama duygusu) şöyle seslenir: ‘‘Beni devam ettirenle Allah da bağını devam ettirsin, benimle bağını koparanla Allah da bağını koparsın’‘" buyurdu.

 

*Ben derim ki: Bu ravinin bundan başka Ebu Davud ve başkalarının rivayet ettiği bir hadisi vardır.

Bunu ise Bezzar rivayet etmiştir. Senedinde tanımadığım bir grup ravi vardır.

 

 

 

13450. Ebu Hureyre bildiriyor: Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Her perşembe akşamı -cuma gecesinde-, insanoğlunun amelleri arz edilir de, sıla-i rahmi terk edenin ameli kabul edilmez" dediğini işittim.

 

*Ahmed rivayet etmiştir. Ravileri güvenilir ravilerdir.

 

 

 

13451. A'meş anlatıyor: İbn Mes'ud sabah namazından sonra bir halkada oturuyordu, şöyle dedi: "Allah aşkına söylüyorum, akrabasıyla ilişkisini kesen kimse yanımızdan kalkıp ayrılsın! Çünkü biz Rabbimize dua etmek istiyoruz. Muhakkak ki gök kapılan akraba ile ilişkisini kesenin önünde kapalıdıL"

 

*Taberani rivayet etmiştir. Ricali, Sahih ricalidir; ancak A'meş, ibn Mes'ud'a yetişmemiştir.

 

 

 

13452. Abdullah b. Ebi Evfa dedi ki: Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "İçlerinde sıla-i rahmi terk edenin bulunduğu bir topluluğa melekler inmez" buyurdu.

 

*Taberani rivayet etmiştir. Senedinde Ebu idam el-Muharibı vardır ki hadis uyduran bir ravidir.

 

 

 

13453. Cabir'in bildirdiğine göre, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hutbe okudu ve sıla-i rahim yapmaya teşvik etti.

 

*Bu hadisi el-Mu'cemu'l-evsat'ta Taberani rivayet etmiştir. isnadı hasendir. inşaallah bu hadisin tam metni kız çocuklara bakmakla ilgili bölümde gelecek.

 

 

 

13454. Has'am kabilesinden biri anlatıyor: Hz. Peygamber'in (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yanına vardım; yanında ashabından bir grup vardı. Dedim ki: " Allah'ın Elçisi olduğunu iddia eden sen misin?" "Evet" dedi. Ben:

"Ya Resulallah! Yüce Allah'a en sevimli amel hangisidir?" diye sordum. "Allah'a iman" buyurdu. Ben: "Ya Resulallah! Sonra nedir?" diye sordum. "Sonra sıla-i rahim" dedi. Ben: "Ya Resulallah! Sonra ne?" diye sordum. "Sonra emr-i bi'l-marufve nehy-i ani'l-münker (iyiliği tavsiye etmek ve kötülükten men etmektir)" dedi. Ben yine: "Ya Resulallah! Yüce Allah'a en sevimsiz amel hangisidir?" diye sordum. "Allah'a şirk koşmak" buyurdu. Ben: "Ya Resulallah! Sonra nedir?" diye sordum. "Sonra akraba ile ilişkiyi kesmek" dedi. Ben: "Ya Resulallah! Sonra ne?" diye sordum. "Sonra kötülüğü tavsiye etmek ve iyilikten men etmek" dedi.

 

*Ebu Ya'la rivayet etmiştir. Güvenilir bir ravi olan Nafi' b. Halid et-ra hı hariç ravileri, Sahih ricalidir.

 

 

 

13455. Enes b. Malik, Hz. Peygamber'in (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Sadaka ve sıla-i rahim sayesinde Allah ömrü artırır, bu ikisi ile kötü ölümü defeder ve bunlar sayesinde nahoş ve mahzurlu şeyleri uzaklaştırır" dediğini işittiğini bildirmiştir.

 

*Ebu Ya'la rivayet etmiştir. Senedinde Salih el-Murrı vardır ki zayıf bir ravidir.

 

 

 

13456. Ebu Bekre dedi ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Ahirete de saklamakla birlikte, Allah'ın sahibine cezasını hemen vermesi bakımından akraba ile ilişkiyi kesmek, hıyanet ve yalandan daha uygun bir günah yoktur. Sevabının hemen verilmesi bakımından da en uygun amet akraba ile ilişkiyi sürdürmektir. Öyle ki bir ev halkı fakir olur da akraba ile ilişkilerini sürdürdüklerinde malları neşvü nema bulur, sayıları çoğalır" buyurdu.

 

*Ben derim ki: Ebu Davud bu hadisi iyice kısaltarak vermiştir.

Taberani bunu hocası Abdullah b. Musa b. Ebi Osman el-Antakı'den rivayet etmiştir. Ben onu tanımıyorum. Diğer ravileri, güvenilir kimselerdir.

 

 

 

13457. İbn Abbas dedi ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Şüphesiz Allah, yarattığı günden beri kendilerine kızdığından ötürü yüzlerine bakmadığı halde bir topluluğun evlerini imar eder, mallarını çoğaltır" buyurdu. "Bu nasılolur ya Resulallah!" diye sorulunca: "Akrabalara acıyıp onları kollamak sebebiyle" buyurdu.

 

*Taberani rivayet etmiştir. isnadı hasendir.

 

 

 

13458. Yine ondan: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Birbiriyle iyi ilişkiler sürdüren hiçbir hane halkı yoktur ki Allah onlara rızık akıtmasın ve Allah'ın korumasında olmasınlar" buyurdu.

 

*Taberani rivayet etmiştir. Senedinde Ubeydullah b. el-Velid el-Vassafı vardır ki zayıf bir ravidir.

 

 

 

13459. Yine ondan: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Selam la da olsa akrabalık bağını (sıla-i rahmi) ıslatın" buyurdu.

 

*Bezzar rivayet etmiştir. Senedinde Yezıd b. Abdullah b. Yezıd el-Ganevı vardır ki zayıf bir ravidir.

 

 

 

13460. Ebu't-Tufeyl dedi ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Selam la akrabalarınıza szla yapın" buyurdu.

 

*Taberani rivayet etmiştir. Senedinde adını vermediği bir ravi vardır.

 

 

 

13461. Ebu Hureyre bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):

"Akrabalarınızı tanıyacak ve ilişkilerinizi sürdürecek kadar neseplerinizi öğrenin" buyurdu.

 

*Bu hadisi el-Mu'cemu'l-evsat'ta Taberani rivayet etmiştir. Senedinde Ebu Esbat vardır ki zayıf bir ravidir.

 

 

 

13462. Ala b. Harice bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "AkrabalarınızIa ilişkilerinizi sürdürecek kadar neseplerinizi öğrenin. Zira sılai rahim, ailenin muhabbeti, malın zenginleşmesi ve ecelin ertelenmesi demektir" buyurdu.

 

*Taberani rivayet etmiştir. Ravileri güvenilir görülmüştür .

 

 

 

13463. Ebu Hureyre bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "(Yüce Allah'a) İtaatin en hızlısı sıla-i rahimdir. Bir hane halkı günahkar oldukları halde sıla-i rahim yaparlar da malları boZlaşır ve sayıları çoğalır" buyurdu.

 

*Bu hadisi el-Mu'cemu'l-evsat'ta Taberani rivayet etmiştir. Senedinde Ebu'dDehma el-Basri vardır ki gerçekten zayıf bir ravidir.

 

 

 

13464. Amr b. Sehl dedi ki: Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Akrabayı yoklamak; malda zenginleşme, aile içinde muhabbet ve ecel hususunda ertelenme demektir" dediğini işittim.

 

*Bu hadisi el-Mu'cemu'l-evsat'ta Taberani rivayet etmiştir. Senedinde tanımadığım raviler vardır.

 

 

 

13465. Ali b. Ebi Talib'in bildirdiğine göre, Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Kim ömrünün uzatılmasını, rızkı hususunda kendisine genişlik verilmesini ve kendisinden kötü ölümün de! edilmesini isterse, Allah'tan sakınsın ve sıla-i rahim yapsın."

 

*Abdullah b. Ahmed, Bezzar ve el-Mu'cemu'l-evsat'ta Taberani rivayet etmiştir. Bezzar'ın ricali, güvenilir bir ravi olan Asım b. Damra hariç, Sahih ricalidir.

 

 

 

13466. Hz. Aişe'nin bildirdiğine göre Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ona demiş ki: "Kime rıfk (nezaket) nasibi verilmişse, dünya ve ahiret hayrına dair ona nasibi verilmiştir. Sıla-i rahim ile güzel komşuluk ve güzel ahlak, diyarları mamur ve ömürleri uzun eder.''

 

*Ahmed rivayet etmiştir. Ravileri güvenilir ravilerdir; ancak Abdurrahman b. elKasım, Hz. Aişe'den hadis işitmemiştir.

 

 

 

13467. İbn Abbas, Hz. Peygamber'in (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Tevrat'ta şöyle yazılıdır: Kim ömrÜnÜn ziyade edilmesini ve nzkının artırılmasını isterse, sıla-i rahim yapsın" buyurduğunu bildirmiştir.

 

*Bezzar rivayet etmiştir. Senedinde Said b. Beşır vardır ki Şu'be ile bir cemaat onu güvenilir görürken ibn Main ve başkaları onu zayıf addetmiştir. Diğer ravileri, güvenilir kimselerdir.

 

 

 

13468. Ebu'd-Derda bildiriyor: Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yanında akrabalardan bahsettiler. Biz de dedik ki: "Kim sıla-i rahim yaparsa eceli hususunda ertelenme olur." Resul-i Ekrem (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ise: "Şu muhakkak ki onun ömrÜnde ziyade olmaz. Yüce Allah buyurdu ki: ‘‘Onların eceli geldiğinde ne bir saat ileri atılır, ne de öne alınır.’‘ (A'raf, 34) Ancak o kişinin iyi bir nesli olur, ondan sonra ona dua ederler. Bu dualar da ona ulaşır. İşte ecelinde ertelenme olması bu anlamdadır" buyurdu.

 

*Bu hadisi M. es-Sağır ve el-Mu'cemu'l-evsat'ta Taberani rivayet etmiştir. isnadında metruk bir ravi yoktur; ancak ravileri zayıf görülmüştür.

 

 

 

13469. İbn Abbas bildiriyor: Kureyş şiddetli bir kıtlığa maruz kaldı. Öyle ki kemik üzerinde kalan etleri yediler. Kureyş içinde Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile Abbas b. Abdilmuttalib'den başka durumu iyi olan yoktu. O sırada Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Abbas'a dedi ki: "Ey amca! Bildiğin gibi kardeşin Ebu Talib'in evladı fazladır. Kureyş de gördüğün gibi sıkıntıya düştü. Bizi ona götür de bazı çocuklarını yanımıza alalım." Böyle konuştuktan sonra gidip ona dediler ki: "Ey Ebu Talib! Kavminin durumu gördüğün gibidir. Biz biliyoruz ki sen onlardan birisin. Biz senin ailenden bazılarını yanımıza alalım diye geldik." Ebu Talib de dedi ki: "Akil'i bana bırakın ve istediğinizi alın!" Nitekim Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Ali'yi aldı; Abbas da Cafer'i aldı. Kendi başlarını kurtarana kadar bu ikisi onların yanında kaldılar.

 

Süleyman b. Davud dedi ki: Cafer muhacir olarak Habeşistan'a gidinceye kadar Abbas'ın yanında kaldı.

 

*Bunu Bezzar rivayet etmiştir. Senedinde tanımadığım raviler vardır.

 

 

 

13470. Cabir bildiriyor: Cüveyriye Hz. Peygamber'e (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Ben bu köleyi azat etmek istiyorum" dedi. Resul-i Ekrem (Sallallahu aleyhi ve Sellem) de: "Onu bedeviler arasındaki dayına ver, ona çobanlık yapar. Bu senin için daha bÜyÜk sevap olur" buyurdu.

 

*Bezzar rivayet etmiştir. Ricali Sahih ricalidir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

İlişkiyi Kesmiş Olsalar da Akrabayı Ziyaret Etmek