TİN 2 |
وَطُورِ
سِينِينَ |
2. Sina dağına
İbn Ebi Necih,
Mücahid'den "dağına" (anlamına gelen: Tur lafzını) "dağ"
diye, "Sina (Sının)" lafzını da -Süryanicede- mübarek diye
açıkladığını rivayet etmiştir.
İkrime'den gelen
rivayete göre o, İbn Abbas'ın şöyle dediğini nakletmiştir: "Tur" dağ
"Sinin" ise güzel demektir. Katade dedi ki: Sinin mübarek ve güzel
demektir, demiştir.
İkrime'den şöyle dediği
nakledilmiştir: (Sının, Sina) şanı Yüce Allah'ın kendisinden Musa (a.s)'a
seslendiği dağdır. Mukatil ve el-Kelbı şöyle demişlerdir: "Sının
(Sina)" kendisinde meyve veren ağaç bulunan herbir dağdır. Bu Sinin ve
Sina diye anılır, Nabat dilinde böyledir.
Amr b. Meymun'dan şöyle
dediği nakledilmiştir: Mekke'de yatsı namazını Ömer b. el-Hattab ile birlikte
kıldım. O "Andolsun İncire ve zeytine, Sina dağına ve şu emin beldeye
ki" buyruklarını okudu. "Sina dağına" anlamındaki buyruğu; (...)
diye okudu (Amr) dedi ki: Abdullah (b. Mesud)'ın kıraatinde de böyledir. Beyt'i
tazim etmek için de sesini oldukça yükseltti. İkinci rekatte de "Rabbinin
Fil sahiblerine ne ettiğini görmedin mi?" (el-Fil, 1) ile "Kureyş'in
güvenlik ve esenliği için" (Kureyş, 1) surelerini arka arkaya okudu.
Bunu İbnu'l-Enbari
zikretmiştir.
en-Nehhas dedi ki:
Abdullah (b. Mesud)'un kıraatinde "sin" harfi kesreli olarak;
"Sina" şeklindedir. Amr b. Meymun'un Ömer'den rivayetine göre ise
"sin" harfini üstün olarak okumuştur.
el-Ahfeş dedi ki:
"Tur" bir dağdır, "Sının" de ağaç demektir. Tekili
"sınıniye" diye gelir. Ebu Ali dedi ki "Sının" lafzı
"fi'lil" vezninde olup "lam"a tekabül eden "nun"
harfi bu lafızda tekrarlanmıştır. Kaygan yer olan "zihlil"; bir parça
kuru hurmayı anlatan "kirdide" ile uzun için kullanılan
"hınzid" lafızlarında tekrarlandığı gibi
"Sina" lafzı
munsarıf olmadığı gibi "sının" lafzı da munsarıf değildir. Çünkü
burası bir bölgenin yahut bir yerin adıdır. Eğer bir mekanın yahut bir
konaklama yerinin ismi kabul edilse ya da müzekker bir isim olarak
değerlendirilse, munsarıf olur. Çünkü bu durumda müzekker olan bir varlığa,
müzekker olan bir isim verilmiş olur.
Yüce Allah'ın bu dağa
yemin etmesinin sebebi bunun Şam ve mukaddes arzda bulunmasıdır. Yüce Allah, bu
ikisini de mübarek kılmıştır. Nitekim Yüce Allah; "çevresini mübarek kıldığımız
Mescid-i Aksa'ya ... " (el-İsra, 1) diye buyurmuştur.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN