ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

İNŞİRAH

7

/

8

 

فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ {7}

 وَإِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ {8}

 

7. O halde boş kaldın mı hemen yorul!

8. Ve yalnız Rabbine yönel!

 

Bu buyruğa dair açıklamalarımızı iki başlık halinde sunacağız:

 

1- Bir İşi Bitirdikten Sonra Bir Diğerine Yönelmek:

2- Amele Ara Verilebilir mi?

 

1- Bir İşi Bitirdikten Sonra Bir Diğerine Yönelmek:

 

"O halde boş kaldın mı" buyruğu hakkında İbn Abbas ve Katade şöyle demişlerdir. Namazını bitirdin mi "hemen yorul!" Yani duaya yönelmek te mübalağa et ve O'ndan ihtiyacın olan şeyleri iste!

 

İbn Mesud dedi ki: Farzları eda edip bitirdiğin vakit, gece namaza kalkmak suretiyle yorul.

 

el-Kelbi dedi ki: Risaletini tebliğ etmeyi bitirdin mi "hemen yorul!" Yani kendi günahın, mü'minler ve mü'min kadınlar için mağfiret dile!

 

el-Hasen ve yine Katade şöyle demişlerdir: Düşmanın ile cihadını bitirecek olursan, hemen Rabbine ibadet ile yorul.

 

Mücahid'den: "O halde" dünya işlerini bitirip "boş kaldın mı hemen" namaz kılmakla "yorul" diye açıkladığı nakledilmiştir. el-Hasen'den de buna yakın bir açıklama nakledilmiştir.

 

el-Cüneyd dedi ki: İnsanların işlerini bitirdin mi hemen hakka ibadete gereği gibi gayret göster.

 

İbnu'l-Arabi dedi ki: Bazı bid'atçiler bu ayet-i kerimeyi "sad" harfini kesre ile ve (fiilinin) ilk harfini hemze kabul ederek: "Nasbet, tayin et" diye okumuşlar ve şöyle demişlerdir: Bu; yerine halife olarak geçecek olan imamı nasbet anlamındadır. Ancak böyle bir şey hem kıraat bakımından, hem mana bakımından batıldır. Çünkü Peygamber (s.a.v.) hiçbir kimseyi yerine halife tayin etmiş değildir. Kimi cahiller de bu lafzı "be" harfini şeddeli olarak; "Yönel, döküI" diye okumuşlardır ki; bunun da anlamı şu olur: Sen cihadını bitirdin mi ülkene geri dönmek için acele davran, gayret göster. Bu da kıraat bakımından -icmaa aykırı olduğundan ötürü- batıldır. Fakat anlamı doğrudur. Çünkü Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurmuştur: "Sefer (yolculuk) azaptan bir parçadır. Sizden herhangi birinizi uykusundan, yemeğinden, içeceğinden alıkoyar. Bundan dolayı herhangi biriniz ihtiyacını karşılayacak olursa, ailesine dönmekte acele etsin.''

 

İnsanlar arasında azapları en şiddetli olanlar ve varacakları yer ile akıbetleri en kötü olan kimseler, doğru bir manayı alıp, o manaya uygun kendiliğinden bir kıraat ya da bir hadis uyduran kimsedir. Böyle bir kimse hem Allah'a, hem de O'nun Resulüne karşı yalan söylemiş olur. Allah'a karşı yalan uydurup, düzenden daha zalim kimdir?

 

el-Mehdevi dedi ki: Ebu Cafer el-Mansur'dan rivayet edildiğine göre o (ilk ayet olan "Biz göğsünü senin için açıp genişletmedik mi" (1. ayet) buyruğundaki); "Açıp, genişletmedik mi" anlamındaki lafzı; (...) şeklinde "ha" harfini üstün olarak okumuştur ki, böyle bir okuyuşun doğruluğu çok uzak bir ihtimaldir. (Sonunda) şeddesiz bir "nun" takdiri ile açıklanabilir. Sonra da bu "nün" vakıf halinde "elif" ile değiştirilmiş, arkasından vasıl hali vakfa göre yorumlanıp, arkasından da "elif" hazfedilmiş. Buna uygun olarak şu beyit zikredilmiştir: "Gelip seni bulan kederleri Kamçı ile atın kulakları arasına indirdiğin darbe gibi bir darbe ile vur (ve uzaklaştır)."

 

Şair burada: (...) demek istemiştir.

 

Ebu's-Semmal'den "boş kaldın mı" anlamındaki lafzı "re" harfini kesreli olarak; (...) diye okuduğu rivayet edilmiştir ki; bu da bu kelimenin bir söyleniş tarzıdır. "Yönell" anlamındaki lafız; "(Başkalarını) yönelt" diye de okunmuşturki: insanları onun nezdinde bulunanlara yönelt ve onlara olan rağbetlerini arttır, demek olur.

 

2- Amele Ara Verilebilir mi?

 

İbnu'I-Arabi dedi ki: Şureyh'den rivayet edildiğine göre, o bir bayram gününde oyun oynayan bir topluluğun yanından geçmiş ve: Şari' (olan Allah) bunu emretmemiştir, demiştir. Ancak bu tartışılır bir husustur. Çünkü Habeşliler bayram gününde Peygamber mescidinde kılıç ve kalkanlarla oynuyorlar ve Peygamber (s.a.v.) onları seyrediyordu. Ebu Bekir, Resulullah (s.a.v.)'ın evine Aişe (r.anha)'ın yanına girip de yanında ensar kızlarından şarkı söyleyen iki küçük kız görmüş. Ebu Bekir: Rasülullah (s.a.v.)'ın evinde şeytanın şarkıları mı söyleniyor, diye çıkışmış, Peygamber: "Onları bırak ey Ebu Bekir! Çünkü bu bir bayram günüdür" diye buyurmuştur 

 

Esasen sürekli olarak işe yönelmek ve çalışmak gerekli olan bir şey değildir. Hatta böyle bir şey insanlar için hoş karşılanmamıştır.

 

(inşirah Süresi burada sona ermektedir. Allah'a hamd olsun)

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

95-TİN سورة التين

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR