MÜMTEHİNE 3 |
لَن
تَنفَعَكُمْ
أَرْحَامُكُمْ
وَلَا أَوْلَادُكُمْ يَوْمَ
الْقِيَامَةِ
يَفْصِلُ
بَيْنَكُمْ
وَاللَّهُ
بِمَا
تَعْمَلُونَ
بَصِيرٌ |
3. Akrabanızın da,
evladınızın da size hiç faydaları olmaz. Kıyamet gününde sizin aranızı
ayıracaktır. Allah yaptıklarınızı en iyi görendir.
Hatib, Mekkeliler arasında
çocuklarının ve akrabalarının bulunduğunu belirterek özür beyan edince Yüce
Rabbimiz de "akrabanızın da, evladınızın da size hiç faydaları olmaz"
buyruğu ile; akrabanın ve çocukların eğer onlar dolayısıyla Allah'a isyan
edilecek olursa, kıyamet gününde hiçbir faydalarının olmayacağını
açıklamaktadır.
"Kıyamet gününde
sizin aranızı ayıracaktır." Müminleri cennete, kafirleri de cehenneme
koyacaktır.
"Ayıracaktır"
buyruğu yedi şekilde okunmuştur. Asım "ye" harfini üstün,
"sad" harfini kesreli ve şeddesiz olarak okumuştur. Hamza ve elKisai
ise şeddeli olarak; şu kadar var ki meçhul bir fiil halinde okumuşlardır.
(Birbirinizden ayrı bırakılacaksınız anlamında) Talha ve en-Nehai
"nun" ile ve şeddeli, "sad"ı kesreli okumuştur. (Aranızda
etraflı bir şekilde hüküm vereceğiz, anlamında.) Alkame'den de aynı şekilde
"nun" ile fakat ("sad" harfi) şeddesiz okuduğu rivayet
edilmiştir. Katade ve Ebu Hayve "ye" harfi ötreli, sad harfi şeddesiz
ve kesreli olarak; (...)'den gelen muzari bir fiil olarak (yine; ayıracaktır,
anlamında) diye okumuşlardır. Diğerleri ise ötreli bir ye, sakin "fe"
ve "sad" harfi üstün olarak meçhul bir fiil halinde okumuşlardır
(ayrılacaktır, anlamında.) Ebu Ubeyd de bu okuyuşu tercih etmiştir.
Şeddesiz okuyan kimseler
Yüce Allah'ın: "O ayırdedenlerin en hayırlısıdır." (el-En'am, 57)
buyruğu ile: "Muhakkak ki ayırdetme günü ... " (ed-Duhan, 40) buyruğu
dolayısıyla böyle okumuşlardır. Şeddeli okuyanlar, bu okuyuşun fiilin defalarca
ve çokça tekrarlandığını ifade etmesi açısından daha açık bir anlam ortaya
koyduğundan dolayı böyle okumuşlardır. Bu fiili meçhul okuyanların bu şekilde
okumalarına sebep ise failin bilinmesidir. Faili malum bir fiil olarak
okuyanlar ise, fiildeki zamiri Yüce Allah'a irca' ederler. "Nun" ile
okuyuş ise tazim anlamını ifade eder. "Allah yaptıklarınızı en iyi
görendir."
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN