ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

FETİH

27

لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيَا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ

الْحَرَامَ إِن شَاء اللَّهُ آمِنِينَ مُحَلِّقِينَ رُؤُوسَكُمْ وَمُقَصِّرِينَ

لَا تَخَافُونَ فَعَلِمَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا فَجَعَلَ مِن دُونِ ذَلِكَ فَتْحاً قَرِيباً

 

27. Andolsun Allah, Rasülüne gösterdiği rüyayı hak ile tasdik etmiştir. Elbette -ve Allah'ın izni ile- Mescid-i Haram'a korkusuzca, emniyetle, başlarınızı traş ettirmişler ve kısaltmışlar olarak gireceksinizdir. Sizin bilmediğinizi bilip ondan önce yakın bir fetih nasib etmiştir.

 

Katade dedi ki: Resulullah (s.a.v.) rüyasında bu şekilde Mekke'ye gireceğini görmüştü. Hudeybiye'de Kureyşlilerle barış yapınca münafıklar şüpheye düştüler. Nihayet Resulullah (s.a.v.) Mekke'ye gireceğini söyledi. Yüce Allah da: "Andolsun Allah Resulüne gösterdiği rüyayı hak ile tasdik etmiştir" buyruğunu indirerek onlara bir başka senede Mekke'ye gireceklerini ve Resulullah (s.a.v.)'ın rüyasının gerçek olduğunu bildirdi.

 

Denildiğine göre; "rüya belli bir vakit ile sınırlı değildir. O girecektir" diyen kişi Ebu Bekir'dir. Yine rivayet edildiğine göre bu rüya Hudeybiye'de görülmüştü. Peygamberlerin rüyası da bir haktır. Rüya peygamberlere vahiy şekillerinden birisidir.

 

"Elbette -ve Allah'ın izni ile- Mescid-i Haram'a ... gireceksinizdir." Bu gelecek yıl gireceksiniz, demektir.

 

ibn Keysan dedi ki: Bu Peygamber (s.a.v.)'a rüyasında söylenmiş sözlerin ifadesidir. Rüyasında ona adeten görülen şekliyle hitab edildi. Yüce Allah Resulü hakkında bu sözleri böylece söylediğini haber verdi. işte bundan dolayı istisna da bulundu. (inşaallah, Allah'ın izni ile, dedi.) Yüce Allah'ın emrettiği şekilde edebe uygun bir ifade kullandı. Çünkü Yüce Allah: "Sakın hiçbir şey hakkında: Ben bunu mutlaka yarın yapacağım, deme! Meğer ki Allah dilemiş ola (inşaallahyapacağım de). "(el-Kehf, 23)

 

Burada bildiği bir hususta istisna yapması, insanlar bilmedikleri hususlarda istisna yapmaları içindir diye açıklanmıştır ki, bu açıklama Sa'leb'e aittir.

 

Bir başka açıklamaya göre Yüce Allah Hudeybiye'de kendisi ile birlikte bulunan kimselerden bir kısmının canını alacağını biliyordu. İşte bu husus dolayısıyla istisna yapılmıştır. Bu açıklamayı el-Hüseyn b. el-Fadl yapmıştır.

 

Bir başka açıklamaya göre buradaki istisna Yüce Allah'ın: "Emniyetle" buyruğundandır ve bu kullara adet üzere yapılan hitab ile ilgilidir.

 

"Allah'ın izni ile (inşaallah)" buyruğunun, Allah size oraya girmeyi emredecek olursa ... anlamında olduğu da söylenmiştir. Allah size bu işi kolaylaştırırsa anlamındadır diye de açıklanmıştır. Bir açıklamaya göre "İnşaallah:

 

Allah'ın izni ile" Allah'ın dilediği şekilde anlamındadır.

 

Ebu Ubeyde dedi ki: Buradaki: " ... se"; "Zaman" anlamındadır.

Allah'ın dilediği zaman demek olur. Bu da Yüce Allah'ın "Allah'tan korkun, faizden arta kalanı da bırakın. Eğer müminler iseniz" (el-Bakara, 278) buyruğuna benzemektedir. Buradaki: "Eğer ... iseniz" buyruğu: "Madem ... siniz" demektir.

 

Ancak bunun böyle olması uzak bir ihtimaldir. Zira; (...) mazi fiilde kullanılır, (...) ise muzari fiil ile kullanılır. Burada sözü edilen giriş, gelecekte olacaktır. Onlara Mescid-i Haram'a gireceklerini vaadetmiş ve bunu kendisinin dilemesi şartına bağlamıştır. Bu ise Hudeybiye yılında olmuştu. Peygamber de bunu ashabına haber vermiş, onlar da bu işe sevinmişlerdi. Daha sonra onların ümit ettikleri yılda bu iş olmayıp, sonraya kalınca bundan rahatsız oldular, bu iş onlara ağır geldi. Peygamber de müşriklerle barış yapıp geri döndü. Ertesi sene Yüce Allah Mekke'ye girmelerine izin verdi ve: "Andolsun Allah Resulüne gösterdiği rüyayı hak ile tasdik etmiştir" diye buyurdu. Rüyada kendisine: "Elbette -ve Allah'ın izni ile- Mescidi Haram'a ... gireceksinizdir" denilmiş Yüce Allah da kitab-ı keriminde rüyada peygamber efendimize söylenenleri bize nakletmiş bulunmaktadır. O halde bazılarının ileri sürdükleri gibi; istisna şüpheye delalet ettiğinden dolayı burada da şüphenin varlığı sözkonusu olmaz. Çünkü Yüce Allah şüphe etmez. Esasen: "Elbette ... gireceksinizdir" tahkik ifade eder, şüphe nasıl olabilir ki? O halde buradaki: " ... se (ki mealde ... ile diye karşılanmıştır)"; "Zaman (dilediği zaman)" anlamındadır.

 

Düşmanlardan yana "Emniyetle başlarınızı traş ettirmişler ve kısaltmışlar olarak gireceksinizdir." Hem başları traş etmek, hem kısaltmak erkekler için sözkonusudur. İşte bundan dolayı buyrukta müzekker kip, müennes kip yerine (tağlib yoluyla) kullanılmıştır. Traş olmak daha efdaldir. Kadınlar hakkında ise sadece saçların kısaltılması sözkonusudur. Buna dair açıklamalar daha önceden el-Bakara Süresi'nde (196. ayet; "Kurbanyerine varıncaya kadar başlarınızı traş etmeyin "bölümü ile ilgili 5. başlıkta) geçmiş bulunmaktadır.

 

Sahih'te yer alan rivayette: Muaviye, Merve tepesi üzerinde Peygamber (s.a.v.)'ın saçlarını bir makas ile kısaltmıştır  denilmektedir. Ancak bu hacda değil, umrede olmuştur. Çünkü Peygamber (s.a.v.) yaptığı haccında saçlarını traş ettirmişti.

 

"Korkusuzca" buyruğu "traş ettirmişler ve kısaltmışlar olarak" anlamındaki lafızlardan haldir. Korkmayanlar olarak, takdirindedir.

 

"Sizin bilmediğinizi bilip ... " Yani Yüce Allah Mekke'ye girişi erteletmekteki hayır ve faydaları sizin bilmediğiniz şekilde bilmiştir. Şöyle ki: Peygamber (s.a.v.) Hudeybiye'den geri döndüğünde oradan Hayber'e gitti ve Hayber'i fethetti. Hayber'deki malları alıp döndü. O yılda bulunandan kat kat fazlası güç, silah, araç ve gereci elde etti. Böylece Mekke'ye o yılda sahib olunan güç ve gerecin kat kat fazlası hazırlanmış olarak Mekke'ye yürüdü.

el-Kelbi dedi ki: Yani O, Mekke'ye bir sene sonra gireceğinizi biliyordu, siz ise bilmiyordunuz.

 

Bir başka açıklamaya göre O, Mekke'de sizin varlıklarını bilmediğiniz mümin erkeklerle, mümin kadınların var olduğunu biliyordu.

 

" ... Ondan önce yakın bir fetih nasib etmiştir." Yani Peygamber (s.a.v.)'ın rüyasında gördüğünden önce Hayber'in fethini nasib etmiştir. Bu açıklamayı İbn Zeyd ve ed-Dahhak yapmıştır. Bunun Mekke fethi olduğu da söylenmiştir. Mücahid dedi ki: Bundan kasıt Hudeybiye barışıdır. Müfessirlerin çoğu da böyle demiştir.

 

ez-Zühri dedi ki: Yüce Allah, İslam'da Hudeybiye barışından daha büyük hiçbir fetih gerçekleştirmiş değildir. Çünkü (o zamana kadar) insanlar karşı karşıya geldiler mi savaş oluyordu. Barış gerçekleşince savaş ağırlıklarını bıraktı, insanlar birbirlerine karşı güven duymaya başladılar. Bir araya geldiler, karşılıklı konuştular ve tartıştılar. Aklı bir şeylere eren kiminle İslam konuşuldu ise, mutlaka İslam'a girdi. O iki yıl arasında İslama bundan önce İslam'a girmiş olanlar kadar hatta daha fazlası girdi. Bu hususun doğruluğunu şu göstermektedir: Hudeybiye gününde hicretin altıncı yılında 1400 kişi idiler. Hudeybiye'den sonra ise sekizinci yılda onbin kişi idiler.

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Fetih 28

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR