ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

DUHAN

34

/

36

 

إِنَّ هَؤُلَاء لَيَقُولُونَ {34}

 إِنْ هِيَ إِلَّا مَوْتَتُنَا الْأُولَى وَمَا نَحْنُ بِمُنشَرِينَ {35}

 فَأْتُوا بِآبَائِنَا إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ {36}

 

34. Şüphesiz bunlar elbette şöyle diyorlar:

35. "O ancak bizim ilk ölümümüzdür ve bizler diriltilip kaldırılacak değiliz.

36. "Eğer doğru söyleyenler iseniz haydi atalarımızı getirin."

 

"Şüphesiz bunlar" Kureyş kafirleri "elbette şöyle diyorlar: O, ancak bizim ilk ölümümüzdür." Mübteda ve haberi ihtiva etmektedir. Bu yönüyle Yüce Allah'ın: "O ancak senin fitnen (imtihanın)dır," (A'raf, 155); ''O anca!? bu dünya hayatımızdır" (el-Muminun, 37); buyruklarına benzer, "Ve bizler diriltilip, kaldırılacak değiliz."

 

"Eğer doğru söyleyenler iseniz, haydi atalarınızı getirin."

 

''Allah ölüleri diriltti, onlar da dirildiler'' denilir. Buna dair açıklamalar daha önceden (el-Enbiya, 21. ayetin tefsirinde) geçmiş bulunmaktadır.

 

(...) "Diriltilenler" demektir.

 

Bu sözleri Kureyş kafirlerinden söyleyenin Ebu Cehil olduğu bildirilmiştir. O şöyle demişti: Ey Muhammed! Şayet senin bu sözün doğru ise, sen bize atalarımızdan iki kişiyi dirilt. Birisi Kusay b. Kilab olsun, çünkü o doğru sözlü bir kimse idi. Biz ona ölümden sonra olacak şeyleri soracağız.

 

Ebu Cehil'in bu sözü, bu hususta şüphe diye ileri sürüleceklerin en zayıfıdır. Çünkü öldükten sonra diriltmek, ancak amellerin karşılığının verilmesi içindir, teklif için değildir. O sanki şöyle demiş gibidir: Eğer sen onların tekrar diriltilecekleri hususunda doğru söylüyor isen, haydi mükellef kılınmaları için tekrar onları dirilt. Yine bu, bir kimsenin şöyle demesine benzer:

 

Eğer bizden sonra birtakım çocuklarımız dünyaya gelecek ise niçin geçmiş atalarımız geri dönmüyorl Bu açıklamayı el-Maverdi nakletmiştir,

 

Ayrıca "atalarımızı getirin" ifadesi sadece Peygamber (s.a.v.)'a hitabtır. Yüce Allah'ın: "Rabbim beni döndül'ün," (el-Muminun, 99) buyruğunda (çoğul olmakla birlikte tek kişiye hitab olması) gibi, Bu açıklamayı el-Ferra yapmıştır. Bunun hem peygambere, hem de ona tabi olanlara hitab olduğu da söylenmiştir.

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Duhan 37-39

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR