ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

ZUHRUF

69

/

70

 

الَّذِينَ آمَنُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا مُسْلِمِينَ {69}

 ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنتُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ تُحْبَرُونَ {70}

 

69. "(Siz) ki ayetlerimize iman edenler ve teslim olmuş kimseler idiniz."

70. "Siz ve eşleriniz sevinç ve neşe içerisinde cennete girin."

 

ez-Zeccac dedi ki: " ... ler" lafzı, "Ey kullarımı" hitabının sıfatı olarak nasb takdirindedir. Çünkü; "Ey kullarımı" izafet halinde bir münadadır.

 

"İman edenler"in hazfedilmiş bir mübtedanın haberi ya da haberi hazfedilmiş bir mübteda olduğu da söylenmiştir. Bunun da takdiri şöyle olur: Onlar iman edenlerdir, yahut iman eden kimselere: "Cennete girin" denilir.

 

Ebu Bekr ile Zirr b, Hubeyş: "Ey kullarım" diye her iki halde (vakıf halinde ve geçiş halinde) "ye" harfini isbat ile ve üstün olarak okumuştur. Bundan dolayı da Nafi', İbn Amir, Ebu Amr ve Ruveys ise her iki halde sakin okumuşlardır. Diğerleri ise her iki halde hazfetmişlerdir. Çünkü bu (ye) sadece Şam ve Medinelilerin mushaflarında sabit (yazılmış)dır.

 

"Siz ve" dünyada müslüman olan "eşleriniz ... cennete girin." Yani onlara cennete girin; ya da; ey iman eden kullarım, cennete girin denilecektir.

 

"Eşleriniz" mümin dost ve arkadaşlarınız diye açıklandığı gibi, huru'l- iyn'den zevceleriniz diye de açıklanmıştır,

 

"Sevinç ve neşe içerisinde" İbn Abbas'a göre ikrama mazhar olarak "giriniz" demektir. İkrama mazhar oluş da erişilen ve yerleşilen makama göredir.

 

el-Hasen, sevinç ile diye açıklamıştır. Sevinç kalpte hissedilir. Katade de nimete mazhar olarak, diye açıklamıştır. Nimet bedende hissedilir. Mücahid ise sevindirici şeyler görerek, diye açıklamıştır, sevindirici şeyler (surur) ise gözle olur. İbn Ebi Necih: Hoşlanacaksınız diye açıklamıştır. Burada hoşlanmak, hoşa giden şeyleri elde etmek demektir. Yahya b. Ebi Kesir de bunu sema (kulağa hoş gelen şeyleri) duymak ile lezzet almaktır diye açıklamıştır.

 

Bu lafza dair açıklamalar daha önceden Rum Süresi'nde (15. ayetin tefsirinde) geçmiş bulunmaktadır.

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Zuhruf 71

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR