ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

ZÜMER

27

/

28

 

وَلَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ لَّعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ {27}

 

قُرآناً عَرَبِيّاً غَيْرَ ذِي عِوَجٍ لَّعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ {28}

 

27. Andolsun ki Biz insanlara bu Kur'an'da -belki öğüt alırlar diye her misalden getirdik.

28. Hiçbir eğriliği olmayan Arapça bir Kur'an olarak (indirilmiştir). Olur ki sakınırlar.

 

"Andolsun ki Biz insanlara bu Kur'an'da -belki öğüt alırlar diye-" öğüt kabul ederler diye gerek duyacakları "her misalden" örnekler "getirdik." Bu da Yüce Allah'ın: "Biz o Kitapta hiçbir şeyi eksik bırakmadık" (el-En'am, 38) buyruğu gibidir. Şu anlama geldiği de söylenmiştir: Bizim geçmiş ümmetlerin helak edildiğine dair sözünü ettiğimiz hususlar bunlara bir örnektir.

 

"Hiçbir eğriliği olmayan Arapça bir Kur'an olarak" buyruğundaki "Arapça bir Kur'an olarak" buyruğu hal olarak nasbedilmiştir. el-Ahfeş dedi ki: Çünkü Yüce Allah'ın: "Bu Kur'an'da" buyruğu marifedir. Ali b. Süleyman da şöyle demiştir: ''Arapça olarak" lafzı hal olarak nasbedilmiştir. "Kur'an" lafzı ise hale bir tevtie (hazırlık)dır.

 

Nitekim: "Salih bir adam olarak Zeyd'e uğradım," dediğiniz zaman "salih olarak" anlamındaki lafız hal olarak mansub gelen kelimedir.

 

ez-Zeccac ise şöyle demektedir: "Arapça olarak" lafzı hal olarak nasbedilmiştir. "Bir Kur'an" ise te'kiddir.

 

"Hiçbir eğriliği olmayan" ile ilgili olarak en-Nehhas şöyle demektedir:

 

Bu hususta yapılmış en güzel açıklama ed-Dahhak'a aittir. O: Hiçbir ihtilaf ve tutarsızlığı olmayan, diye açıklamıştır. İbn Abbas'ın açıklaması da budur ve bu açıklamayı es-Salebi zikretmiştir. Yine İbn Abbas'tan nakledildiğine göre mahluk değildir, diye açıklamıştır. Bunu da el-Mehdevı zikretmiş olup es-Salebinin belirttiğine göre es-Süddi de böyle demiştir.

 

Osman b, Affan da: Çelişkisizdir diye açıklamıştır. Mücahid: Karışıklığı bulunmayan bir kitap diye açıklamıştır. Bekr b. Abdullah el-Müzenı de: Lahni (yanlış anlatımı ve ifadesi) olmayan bir kitap, diye açıklamıştır. Herhangi bir şüphenin sözkonusu olmadığı diye de açıklanmıştır. el-Maverdi'nin naklettiğine göre bu açıklamayı es-Süddı yapmıştır. Şair şöyle demiştir: "Sana hiçbir eğriliği olmayan kesin (söz ve vahiy) gelmiştir, O Yüce İlahtan ve hiçbir şekilde yalanı olmayan bir sözdür o,"

 

"Olur ki" küfür ve yalandan "sakınırlar."

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Zümer 29

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR