FURKAN 41 / 42 |
وَإِذَا
رَأَوْكَ
إِن
يَتَّخِذُونَكَ إِلَّا
هُزُواً
أَهَذَا
الَّذِي
بَعَثَ اللَّهُ
رَسُولاً {41} إِن
كَادَ لَيُضِلُّنَا
عَنْ
آلِهَتِنَا
لَوْلَا أَن
صَبَرْنَا
عَلَيْهَا
وَسَوْفَ يَعْلَمُونَ
حِينَ
يَرَوْنَ
الْعَذَابَ
مَنْ
أَضَلُّ
سَبِيلاً {42} |
41.
Onlar seni gördüklerinde mutlaka: "Allah'ın peygamber olarak gönderdiği bu
mudur?" diye seni alaya alırlar.
42.
"Eğer ilahlarımıza sebat göstermeseydik az kalsın bizi ilahlarımızdan
saptıracaktı. " Yakında azabı gördüklerinde yolca kimin sapık olduğunu
bileceklerdir.
"Onlar seni
gördüklerinde mutlaka ... seni alaya alırlar" buyruğunda yer alan "
... inde"nin cevabı, "Mutlaka seni alaya alırlar"
buyruğudur. Çünkü bu
anlamı seni alaya alırlar, demektir. Cevabın mahzuf olduğu ve bu cevabın:
"Allah'ın peygamber olarak gönderdiği bu mudur?" dediler yahut derler
takdirindedir. "Mutlaka ... seni alaya alırlar" ifadesi de bir ara
cümlesi olur.
Bu buyruk Ebu Cehil
hakkında inmiştir. O Peygamber (s.a.v.)'e alay yollu: "Allah'ın peygamber
olarak gönderdiği bu mudur?" derdi. Buradaki ism-i mevsul'ün aidi
hazfedilmiştir ki "Allah'ın kendisini ... gönderdiği" demektir.
"Peygamber" anlamındaki kelime hal olarak nasbedilmiştir. İfade de:
(...): Allah'ın kendisini
resul olarak gönderdiği kimse bu mudur? takdirindedir. "Bu mudur?"
ise mübteda olarak merfudur. (...): Kimse, kişi anlamındaki ism-i mevsul de
onun haberidir. "Peygamber olarak" lafzı da hal olarak
nasbedilmiştir. "Gönderdi" fiili ism-i mevsul'ün sılasıdır.
"Allah" lafza-i celali de "gönderdi" anlamındaki fiil ile
merfudur. Mastar olması da mümkündür, çünkü "Gönderdi" rasul olarak
gönderdi, anlamındadır. Bu durumda "Peygamber olarak" anlamındaki
lafız, manası da Allah bunun üzerine bir risalet mi gönderdi? manasına gelir.
(..... mudur
anlamındaki) elif istifham için olup, takrir (doğruyu söyletmek) ve ihtikar
(hakir görmek) manasınadır.
"Eğer ilahlarımıza
sebat göstermeseydik" yani onlara ibadet hususunda direnmemiş olsaydık
"az kalsın bizi ilahlarımızdan" onlara ibadet etmekten
"saptıracaktı."
Yüce Allah şöyle
buyurmaktadır: "Yakında azabı göreceklerinde yolca kimin sapık olduğunu
bileceklerdir." Yani kendilerinin bağlı oldukları din mi, yoksa
Muhammed'in dini mi daha sapıkçadır, bileceklerdir. Bedir günü bunu
görmüşlerdi.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN