ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

ENBİYA

98

 

إِنَّكُمْ وَمَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ أَنتُمْ لَهَا وَارِدُونَ

 

98. Gerçekten siz de, Allah'tan başka taptıklarınız da cehennemin odunusunuz. Siz oraya gireceksiniz.

 

Bu buyruğa dair açıklamalarımızı dört başlık halinde sunacağız:

 

1- Ayetin Nüzul Sebebi:

2- Umum ifade Eden Sigalar (kipler):

3- Cehennemin Odunları:

4- Müşrikler Cehenneme Gireceklerdir:

 

1- Ayetin Nüzul Sebebi:

 

"Gerçekten siz de, Allah'tan başka taptıklarınız da ... " buyruğu hakkında İbn Abbas dedi ki: Bir ayet var ki, insanlar onun hakkında bana soru sormuyorlar. Onu bildiklerinden dolayı mı, yoksa bilmediklerinden dolayı mı ona dair soru sormuyorlar, bilmiyorum. Ona: Bu hangisidir? diye sorulunca; O: "Gerçekten siz de, Allah'tan başka taptıklarınız da cehennemin odunusunuz. Siz oraya gireceksiniz" ayeti nazil olunca bu Kureyş kafirlerine ağır geldi ve: Bu bizim ilahlarımıza sövdü diyerek, İbnu'z-Zibari'ye gidip durumu haber verdiler. O da: Ben orada olsaydım, ona cevap verirdim, dedi. Ne diyecektin, diye sordular: Ona şöyle derdim: İşte hristiyanlar Mesih'e ibadet ettiler, yahudiler de üzeyr'e ibadet etmektedirler. Acaba bunların ikisi de cehennemin odunu mudurlar? Kureyşliler onun bu sözünü beğendi ve böylelikle Muhammed (s.a.v.)'in buna bir cevap veremeyeceği kanaatine sahip oldular. Bunun üzerine Yüce Allah da şöyle buyurdu: "Şüphesiz kendileri için daha önceden tarafımızdan iyilik takdir edilmiş olanlar, işte onlar oradan uzaklaştırılmışlardır" (el-Enbiya, 101) ayetini indirdi. Yine onun hakkında: "Meryem oğlu bir misal olarak verilince" (ez-Zuhruf 56) -ki burada İbnu'z-Zibari kastedilmektedir.- ''Hemen senin kavmin bundan dolayı bağrışıp çağrışmaya koyuldu," (ez-Zuhruf, 57) buyruğu indi. İleride buna dair açıklamalar (belirtilen ayetin tefsirinde) gelecektir.

 

2- Umum ifade Eden Sigalar (kipler):

 

Bu ayet-i kerime umum sigalarını kabul etmeye ve onun özel bir takım sigalarının bulunduğuna dair asli bir dayanak teşkil etmektedir. Umuma delalet eden belli bir takım sigalar yoktur, diyenlerin kanaatlerinin aksine bu böyledir. Bu ve diğer ayet-i kerimelerin delaleti dolayısıyla varılan kanaat yanlıştır. İşte Abdullah b. ez-Ziba'ri cahiliye döneminde "ma (şey)" edatından bütün ibadet edilen varlıkların kastedildiğini anlamıştı. Fasih Araplar ve beliğ konuşan Kureyşliler de onun bu kanaatini uygun bulmuşlardı. Eğer bu lafız umum ifade eden bir lafız olmasaydı, bundan istisna yapılması sahih olmazdı. Bu ise uygulamada fiilen görülen bir husustur. O halde bu edat, umum ifade eden bir edattır ve bu açıkça görülmektedir.

 

3- Cehennemin Odunları:

 

"Hasab: Odun" anlamındaki kelime genel olarak "sad" ile okunmuştur. Yani, ey kafirler topluluğu! Sizler ve Allah'tan başka kendilerine ibadet edindiğiniz putlar cehennemin yakıtısınız. Bu açıklamayı İbn Abbas yapmıştır.

 

Mücahid, İkrime ve Katade de "odunudurlar" diye açıklamışlardır.

 

Ali b. Ebi Talib ve Aişe (Allah ikisinden de razı olsun) bu kelimeyi "hatab" şeklinde "tı" ile okumuşlardır. İbn Abbas bunu "dat" harfi ile okumuştur. el-Ferra der ki: Bununla "hasab"ı kastetmektedir. Çünkü bize nakledildiğine göre noktalı olarak "el-hadab" kelimesi Yemenlilerin şivesinde "el-hatab (odun)" demektir. Ateşin kendisi ile tutuşturulduğu ve kendisi ile yakıldığı her bir şeye de denilir. Bunu el-Cevheri nakletmektedir. Ateş yakılan ocağa da -aynı kökten olmak üzere-: "Mihdab" denilir.

 

Ebu Ubeyde Yüce Allah'ın: "Cehennemin odunu" buyruğu hakkında şöyle demektedir: Ateşe her ne atarsan, onunla ateşi yakmış olursun.

 

Bu ayet-i kerimeden açıkça anlaşıldığına göre kafir olan insanlar ve onların tapındıkları putlar cehenneme odundurlar. Bu ayet-i kerimenin bir benzeri de Yüce Allah'ın şu buyruğudur: "O halde yakıtı insanlarla taşlar olan ... o ateşten sakının.'' (el-Bakara, 24) Taşlardan maksadın kibrit taşı olduğu da söylenmiştir. Nitekim daha önce el-Bakara Suresi'nde (24. ayetin tefsirinde) geçmiş bulunmaktadır. Ayrıca ateşin putlar için azap da ceza da olmayacağı orada belirtilmiştir. Çünkü kendileri bir günah işlememişlerdir, fakat bu onlara ibadet edenlere bir azap olacaktır. Evvela hasret ve pişmanlık duymalarını sağlayacaktır, sonra bunlar ateşte bir araya getirilecek ve bunların ateşi her türlü ateşten daha çetin ve ağır olacaktır. Sonra da bu ateşle azap göreceklerdir.

 

Denildiğine göre bu putlar, ateşte kızdırılacak ve azaplarının daha da arttırılması için onlara yapışacaktır. Bu putların ateşe atılmalarının onlara ibadet edenlerin azarlanmaları için olacağı da söylenmiştir.

 

4- Müşrikler Cehenneme Gireceklerdir:

 

"Siz oraya gireceksiniz" buyruğunda hitap putlara tapan müşrikleredir.

 

Yani sizler putlarınızIa beraber oraya gireceksiniz. Hitabın putlara ve onlara ibadet edenlere olduğu da söylenebilir. Çünkü putlar her ne kadar cansız varlıklar iseler de insanlara ait zamirler kullanılarak onlara dair haber verilebilir.

 

İlim adamları derler ki: Bunun kapsamına ne İsa, ne Uzeyr, ne de melekler -Allah'ın salat ve selamları üzerlerine olsun- girer. Çünkü; "Şey" insan dışındaki varlıklar hakkında kullanılır. Eğer bunların girecekleri kastedilmek istenseydi: "O kişi, kimse" denilmesi gerekirdi. ez-Zeccac der ki: Çünkü bu ayete muhatab olanlar yalnızca Mekke müşrikleridir, başkaları bu hitabın kapsamına girmemektedir.

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Enbiya 99-100

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR