ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

İSRA

71

يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُوْلَـئِكَ يَقْرَؤُونَ كِتَابَهُمْ وَلاَ يُظْلَمُونَ فَتِيلاً

 

71. O gün, her sınıf insanı imamları ile çağırırız. Kimin kitabı sağ eline verilirse onlar kitablarını okurlar ve onlara hurma çekirdeği iplikçiği kadar zulmedilmez.

 

"O gün. her sınıf insanı imamla ... ile çağırırız" buyruğu ile ilgili olarak Tirmizi, Ebu Hureyre'den rivayet ettiğine göre, Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurmuştur: "Onlardan birisi çağırılır ve kitabı sağ eline verilir. Boyu altmış zira uzatılır, yüzü ağartılır, başı üzerine parıl parıl parlayan inci bir taç konulur. O da arkadaşlarının yanına geri döner. Onu uzaktan görürler ve: Allah'ım, bu kişi bizim yanımıza gelsin ve bu kişiyi bizim için mübarek kıl, derler. Nihayet yanlarına varır ve şöyle der: Sizden her birinize bunun gibi (bir mükafat bulunduğu) müjdesini veriyorum. (Hz. Peygamber devamla) buyurdu ki: Kafire gelince yüzü karartılır, boyu Adem suretinde altmış zira uzatılır ve ona bir taç giydirilir. Arkadaşları da onu görürler ve: Bunun şerrinden Allah'a sığınırız, Allah'ım, bunu yanımıza getirme, derler. Ancak o yanlarına varır ve:

 

Allah'ım onu bizden uzaklaştır, derler. O, Allah da sizi uzaklaştırsın. Sizden herbir kimseye bunun gibi (bir ceza) vardır, der." Ebu İsa der ki: Bu, hasen garip bir hadistir.

 

Bunun bir benzeri de Yüce Allah'ın: "Her ümmeti diz çökmüş göreceksin, her ümmet kitabına çağırılacak: Bugün de sizlere, işleye geldiğiniz amelle rinizin karşılığı verilecektir"(el-Casiye, 28) buyruğudur.

 

Kitaba da "imam" adı verilir. Çünkü amellerinin ne olup ne olmadığının bilinmesi için kitaba başvurulacaktır.

 

İbn Abbas, el-Hasen, Katade ve ed-Dahhak da "lmamları ile" buyruğunu, "kitapları ile" diye açıklamıştır. Yani, onlardan her bir kimseyi içinde amellerinin yazılı bulunduğu kitabı ile çağıracağız. Buna delil ise: "Kimin kitabı sağ eline verDirse" buyruğudur.

 

İbn Zeyd: Onlara indirilen kitap ile çağırırız, diye açıklamıştır. Yani, her bir insan dünyada iken okuduğu kitabı ile çağırılacaktır. Tevrat'a mensup olanlar Tevrat ile, Kur'an'a mensup olanlar Kur'an ile çağırılacaklar ve: Ey Kur'an ehli! Ne işler yaptınız? Sizler, bunun emirlerine uyup yasaklarından kaçındınız mı diye sorulacak; diğerlerine de benzeri şekilde sorular yönelecektir.

 

Mücahid de: "İmamları ile" buyruğu, peygamberleri ile çağırırız demektir, demiştir.

İmam (önder) kabul olunarak kendisine uyulan kimse demektir. Ve şöyle denilir: İbrahim (a.s)'a uyanları getiririz, Musa (a.s)'a uyanları getiririz. Bir de şeytana uyanları getiririz, putlara uyanları getiririz denilir. Hak ehli ayağa kalkar ve sağ ellerine kitaplarını alırlar. Batıl ehli de ayağa kalkar ve kitaplarını sol ellerine alırlar. Katade de böyle açıklamıştır.

 

Ali (r.a) da, çağlarının önderleri ile çağırılacaklardır, diye açıklamıştır. Peygamber (s.a.v.)'dan da, Yüce Allah'ın: "O gün, her sınıf insanı imamları ile çağırırız" buyruğu hakkında şöyle buyurduğu nakledilmiştir: "Herkes kendi zamanlarının imamı ile Rabblerinin kitabı, Peygamberlerinin de sünneti ile çağırılacaktır. İbrahime uyanları getiriniz, Musa'ya uyanları getiriniz, İsa'ya uyanları getiriniz, Muhammed -hepsine en üstün salat ve selam olsun- uyanları getiriniz, demektir. Hak ehli ayağa kalkar ve sağ ellerine kitaplarını alırlar. Yine şeytana uyanları getiriniz, sapıklığın önderlerine uyanları getiriniz. Hidayet önderi ile sapıklığın önderi kimseleri getiriniz" diyecektir.

 

el-Hasen ve Ebu'l-Aliye de şöyle demişlerdir: "İmamları ile" buyruğundan kasıt, amelleri ile çağırırız demektir. İbn Abbas da böyle demiştir. Şöyle denecek: Haklarındaki takdirlere razı olanlar nerede? Kendilerine yasak kılınan şeyleri işlemeyip sabredenler nerede?

 

Mezhepleri ile çağırılacaklardır, diye de açıklanmıştır. Dünya hayatında iken, imam kabul ettikleri kimseler ile çağırılacak, ey Hanefi, ey Şafii, ey Mu'tezili, ey Kaderi -ve buna benzer- diye çağırılacaklar. Hayır, şer, hak veya batıl, kendisine uydukları kişiye nisbet edilerek çağırılacaklardır. Ebu Ubeyde'nin konu ile ilgili açıklamasının anlamı da budur. Daha önceden geçmiş bulunmaktadır.

 

Ebu Hureyre de şöyle demiştir: Sadaka ehli kimseler sadaka kapısından, cihad ehli kimseler cihad kapısından çağırılacaklardır ... Bunu ifade eden uzunca bir hadis vardır.

 

Ebu Sehl der ki: Namaz kılan kişi filan, oruç tutan kişi filan nerede denilir. Bunun da aksi olarak filan tef çalıcısı, filan laf alıp götüren kişi nerededir, diye seslenilecektir.

Muhammed b. Ka'b der ki: "İmamları ile" anneleri ile çağırırız, demektir. Çünkü imam; "Önde olan"ın çoğuludur. Hükema da şöyle demişlerdir: Bunda üç türlü hikmet vardır. Birincisi İsa dolayısıyla, ikincisi Hz. Hasan ile Hz. Hüseyin'in şerefini ortaya çıkarmak için, üçüncüsü ise veled-i zinaların rezil olmamaları için.

 

Derim ki: Ancak bu görüş su götürür. Çünkü İbn Ömer'den gelen sahih hadiste o şöyle demiştir: Rasülullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur: "Allah, kıyamet gününde öncekileri de sonrakileri de bir araya getirdikten sonra, ahdini bozan herkes için bir bayrak dikilecek ve: Bu filan oğlu filanın ahdine hainliğidir, denilecek." Bu hadisi Müslim ve Buhari rivayet etmişlerdir.

 

Hadiste geçen: "Bu, filan oğlu filanın hainliğidir" ibaresi, insanların ahirette kendilerinin ve babalarının isimleriyle çağırılacağına delildir. Bu da: Ancak annelerinin adı ile çağırılacaklar ve böylelikle de babalarının kötü halleri setredilmiş olunacaktır, diyenlerin kanaatlerini reddetmektedir.

 

"Kimin kitabı sağ eline verilirse" buyruğu, "imamları ile" buyruğunun, "kitapları ile" anlamında olduğunu söyleyenlerin görüşlerini pekiştirmektedir. Aynı şekilde Yüce Allah'ın: "Biz, her şeyi bir imam-ı mübinde (apaçık bir önder kitapta) tesbitetmişizdir"(Yasin, 12) buyruğu da bunu pekiştirmektedir.

 

"Onlar, kitaplarını okurlar ve onlara hurma çekirdeği iplikçiği kadar zulmedilmez" buyruğundaki (fetil) iplikçik, hurma çekirdeğinin yarığındaki ince fitildir. Buna dair açıklamalar daha önceden en-Nisa Suresi'nde (49. ayetin tefsirinde) geçmiş bulunmaktadır.

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

İsra 72

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR