NAHL 127 / 128 |
وَاصْبِرْ
وَمَا
صَبْرُكَ
إِلاَّ
بِاللّهِ وَلاَ
تَحْزَنْ
عَلَيْهِمْ
وَلاَ تَكُ
فِي ضَيْقٍ
مِّمَّا
يَمْكُرُونَ {127} إِنَّ
اللّهَ مَعَ
الَّذِينَ
اتَّقَواْ
وَّالَّذِينَ
هُم
مُّحْسِنُونَ
{128} |
127.
Sabret, senin sabrın ancak Allah iledir. onlar için üzülme. Kurmakta oldukları
tuzaklardan dolayı da sıkıntıya düşme.
128. Çünkü
Allah sakınanlarla ve daima iyi davrananlarla beraberdir.
Bu buyruklara dair
açıklamalarımızı bir başlık halinde sunacağız:
Allah ile Sabır ve
Müşriklerin Yaptıklarına Aldırmamak:
İbn Zeyd der ki: Bu
buyruk savaş emri ile nesh olmuştur. İnsanların çoğunluğu, bu buyruğun muhkem
olduğu görüşündedir. Yani, onların yaptıkları müslenin benzeri müsle ile
cezalandırmaktan vazgeçip affetmek suretiyle sabret. "Onlar için"
Uhud'da öldürülenler için "üzülme!" Çünkü onlar Allah'ın rahmetine
kavuşmuş bulunuyorlar.
"Kurmakta oldukları
tuzaklardan dolayı da sıkıntıya düşme" buyruğundaki (...): Sıkıntı"
kelimesi, (...)'in çoğuludur. Şair şöyle demektedir: "Darlıkları
üzerimizden açtı ve rahatlatıp genişletti."
Cumhur, bu kelimenin
"dat" harfini üstün okumuştur. İbn Kesir ise "dat" harfini
esreli okumuştur. Bu kıraat Nafi'den de rivayet edilmiştir. Ancak, bu rivayet
edenlerin bir yanlışlığıdır. Kimi dilciler de şöyle demiştir: "Dat"
harfinin esreli ve üstün okunuşu mastar olarak iki ayrı şivedir. el-Ahfeş der
ki: Bu kelimenin "dat" harfinin üstün ve esreli okunuşu;
"Daraldı, daralır" fiilinin mastarıdır, demek olur. Onların
küfürlerinden dolayı göğsün daralması. el-Ferra ise şöyle der: "Dat"
harfi üstün ile okunursa, kalbine darlık veren, kalbini daraltan şey, demek
olur. Esre ile okunursa, genişleyip daralan şey hakkında kullanılır. Elbise ve
ev gibi. İbn es-Sikkit ise şöyle demiştir: Bu ikisi arasında hiçbir fark
yoktur. O bakımdan göğsünde darlık vardır denilirken, "dat" harfi her
iki şekilde de okunur.
el-Kutebi de şöyle
demektedir: (...) kelimesi, (...)'in şeddesiz halidir.
Sen, kendini sıkıntıya
sokma, denilmiştir ve buradaki "ye" harfinin şeddesi
hafifletilmiştir. Tıpkı; "Kolay" kelimesi gibi. İbn Arefe der ki:
"Adam cimrilik etti" demektir. (...): Fakir düştü" anlamındadır.
"Çünkü Allah,
sakınanlarla ve daima iyi davrananlarla beraberdir" buyruğu da şu
demektir: Allah, hayasızlıklardan ve büyük günahlardan sakınanlarla yardımı,
desteği, iyiliği ve desteklenmesi ile beraberdir. İhsanın anlamına dair
açıklamalar daha önceden geçmiş bulunmaktadır. Herim b. Hibban'a ölümü
sırasında: Bize tavsiyede bulun, denilince o, şu cevabı vermişti: Ben size,
Allah'ın ayetlerini ve Nahl Suresi'nin sonunda yer alan:
"Rabbinin yoluna
hikmetle ... davet et" ayetinin sonuna kadar olan emirlerini yerine
getirmenizi tavsiye ederim. en-Nahl Suresi burada sona ermektedir. Alemlerin
Rabbi olan Allah'a hamd olsun.
en-NAHL SURESİ'NİN SONU
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN