NAHL 71 |
وَاللّهُ فَضَّلَ
بَعْضَكُمْ
عَلَى
بَعْضٍ فِي
الْرِّزْقِ
فَمَا
الَّذِينَ
فُضِّلُواْ
بِرَآدِّي رِزْقِهِمْ
عَلَى مَا
مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ
فَهُمْ
فِيهِ
سَوَاء
أَفَبِنِعْمَةِ اللّهِ
يَجْحَدُونَ |
71. Allah, rızık
hususunda kiminizi kiminizden üstün kıldı. üstün kılınanlar, -hepsi bu rızıkta
eşit olmak üzere- rızıklarını ellerinin altındakilere geri vermezler. O halde
bunlar, Allah'ın nimetini bilerek mi inkar ediyorlar?
"Allah, rızık
hususunda kiminizi kiminizden üstün kıldı." Yani, kiminizi zengin,
kiminizi fakir, kiminizi hür, kiminizi köle kıldı.
Rızık hususunda
"üstün kılınanlar ... rızıklarını ellerinin altındakilere geri
vermezler." Yani, efendi, mal bakımından köle ile sahibi eşit olsun diye
kendisine rızık olarak verilen herhangi bir şeyi, kölesine vermek
istememektedir.
Bu, Yüce Allah'ın, puta
tapanlara verdiği bir misaldir. Yani sizin köleleriniz, sizinle eşit olmadığına
göre, nasıl benim kullarımı bana eşit kılıyorsunuz? Sahip oldukları kölelerinin
kendi mallarında ortaklıkları sözkonusu olmadığına göre, onların da Allah'a
ibadette O'nun dışındaki putları, heykelleri ve onların dışında kendilerine
tapınılan melekler ve peygamberleri -halbuki hepsi de Allah'ın kulları ve
yaratıkları dır- ortak koşmaları da caiz olamaz. Bu anlamdaki açıklamayı Taberi
naklettiği gibi, İbn Abbas, Mücahid, Katade ve başkaları da bu şekilde
açıklamışlardır.
Yine İbn Abbas'tan
nakledildiğine göre, bu ayet-i kerime Necran hristiyanları hakkında inmiştir.
Onlar, İsa Allah'ın oğludur deyince, Yüce Allah onlara: "üstün kılınanlar
... rızıklarını ellerinin altındakilere geri vermezler" buyruğunu indirdi.
Yani efendi, sahip olduğu kölesine, efendi ile köle malda eşit olsun diye
rızkını, malını geri vermediğine göre, siz nasıl olur da kendiniz için razı
olmadığınız bir hususa Benim için rıza gösteriyor ve böylelikle kullarım
arasından oğlumun olduğunu iddia ediyor?
Bunun bir benzeri de
ileride gelecek olan: "(Allah) size kendi nefisleri nizden bir misal
getirdi. Size rızık olarak verdiklerimizle eliniz altındaki kölelerinizin size
ortak olup, o rızıkta hep birlikte eşit olmayı ve kendiniz gibi hür olan diğer
ortaklarınızdan çekindiğiniz gibi onlardan da çekinmeyi kabul eder misiniz''
(er-Rum, 28)
Bu buyruk aynı zamanda
biraz sonra geleceği gibi, kölenin mülk edinemeyeceğine delildir.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN