NAHL 38 |
وَأَقْسَمُواْ
بِاللّهِ
جَهْدَ
أَيْمَانِهِمْ
لاَ
يَبْعَثُ
اللّهُ مَن
يَمُوتُ بَلَى وَعْداً
عَلَيْهِ
حَقّاً
وَلـكِنَّ
أَكْثَرَ
النَّاسِ
لاَ
يَعْلَمُونَ |
38. Onlar var güçleri
ile: "Ölecek kimseyi Allah diriltmez" diye Allah adına yemin ettiler.
Hayır, öyle değil. Bu, O'nun gerçekleştirmeyi üzerine aldığı hak bir vaaddir.
Fakat insanların çoğu bilmezler.
"Onlar var güçleri ile
.... Allah adına yemin ettiler" buyruğu, onların yaptıklarının hayret
edilecek bir iş olduğunu anlatmaktadır. Çünkü onlar Allah adına yemin ettiler.
Yeminlerini alabildiğine ileri dereceye götürerek ölen kimseleri Allah'ın
diriltmeyeceğini söylediler. Bu söylediklerinin hayret edilecek birşeyolduğuna
gelince; onlar bir taraftan Allah'ı ta'zim ettiklerini izhar ediyor ve O'nun
adına yemin ediyorlar, sonra da O'nun ölüleri diriltmekten aciz olduğunu ileri
sürüyorlar. Ebu'l-Aliye der ki: Müslümanlardan birisinin müşrikten alacağı
vardı. Alacağını ödemesini istediğinde: Ölümden sonra benim umduğum da şudur...
demişti. Bunun üzerine müşrik kişi Allah adına yemin ederek: Allah ölenleri
diriltmeyecektir diye söyleyince bu ayet-i kerime nazil oldu.
Katade der ki: Bize
nakledildiğine göre İbn Abbas'a bir adam şöyle demiş: Ey ibn Abbas, bazı
kimseler Hz. Ali'nin kıyamet kopmadan önce öldükten sonra tekrar diriltilip
gönderileceğini iddia etmektedirler ve bu ayet-i kerimenin buna işaret ettiğini
söylemektedirler. İbn Abbas dedi ki: Yalan söylüyor o kimseler. Çünkü o ayet-i
kerime bütün insanlar için umumidir. Eğer Ali kıyamet gününden önce
gönderilecek olsaydı, ondan sonra hanımları başkaları ile nikahlanmaz, onun
mirasını paylaştırmazdı.
"Hayır" bu
onların iddialarını red etmektedir. Hayır mutlaka Allah onları tekrar
diriltecektir. "Bu onun gerçekleştirmeyi üzerine aldığı hak bir
vaaddir" buyruğu müekked bir masdardır. Çünkü Yüce Allah'ın:
"Onları
diriltecektir" ifadesi bu husustaki vaade delildir; yahutta "Öldükten
sonra diriliş vaadi hak bir vaaddir" anlamındadır.
"Fakat insanların
çoğu" kendilerinin öldükten sonra diriltileceklerini "bilmezler.
"
Buhari'de Ebu
Hureyre'den nakledilen rivayete göre Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurmaktadır:
"Yüce Allah buyurdu ki: Ademoğlu -Beni yalanlamak ona düşmediği halde,
Beni yalanladı. Ademoğlu Bana kötü söz söylemek ona yakışmadığı halde bana kötü
söz söyledi. Beni yalanlaması. Beni ilkin yarattığı gibi tekrar beni iade
etmeyecektir, şeklindeki iddiasıdır. Bana dil uzatması ise; Allah evlad edindi
demesidir. Halbuki Ben bir ve tekim, samedim, doğmamış ve doğurmamış olanım ve
hiç kimse kendisine denk olmayanım." Bu hadis önceden de (el-Bakara, 116.
ayet ikinci başlıkta) geçtiği gibi ileride de (el-Ahzab, 57. ayet 1. başlıkta)
gelecektir.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN