YUNUS 59 |
قُلْ
أَرَأَيْتُم
مَّا
أَنزَلَ
اللّهُ لَكُم
مِّن
رِّزْقٍ فَجَعَلْتُم
مِّنْهُ
حَرَاماً
وَحَلاَلاً
قُلْ آللّهُ
أَذِنَ
لَكُمْ أَمْ
عَلَى اللّهِ تَفْتَرُونَ |
59. De ki:
"Allah'ın size indirdiği ve kendisinden bir kısmını haram. ve helal
yaptığınız rızıktan ne haber?" De ki: "Allah mı size izin verdi,
yoksa Allah'a mı iftira ediyorsunuz?"
Yüce Allah'ın: "De ki:
Allah'ın size indirdiği ve kendisinden bir kısmını haram ve helal yaptığınız
rızıktan ne haber" buyruğuna dair açıklamalarımızı iki başlık halinde
sunacağız:
1- Helal ve Haram Allah'ın Emriyledir:
2- Bu Ayet Kıyasın Reddedilmesine Delil
Olabilir mi?
1- Helal ve Haram
Allah'ın Emriyledir:
Yüce Allah: "De ki:
Allah'ın size indirdiği ... rızıktan ne haber" buyruğu ile Yüce Allah
Mekke kafirlerine hitap etmektedir.
"Şey, ne"
lafzı, "Görüşünüz nedir, ne haber?" fiiliyle nasb mahallindedir.
ez-Zeccac ise, "İndirdiği" fiiliyle nasb mahallindedir, demektedir.
Buradaki "indirdi" ise, yarattı anlamındadır. Nitekim Yüce Allah bir
başka yerde şöyle buyurmuştur: "Sizin için davarlardan sekiz çift
indirdi" (ez-Zümer, 6); ''Ayrıca kendisinde hem çetin bir güç, hem de
insanlar için faydalar bulunan demiri de indirdi." (el-Hadid, 25)
Görüldüğü gibi
"yaratma"nın "indirme" ile ifade edilmesi de mümkündür.
Çünkü yeryüzünde rızık
türünden bulunan her bir şey, elbette semadan inen yağmur ile meydana gelir.
"Kendisinden bir
kısmını haram ve helal yaptığınız ... " buyruğu hakkında Mücahid der ki:
Bu, Bahıre, Saibe, Vasıle ve Ham gibi (bk. el-En'am, 103) davarların haram
olduklarına dair verdikleri hükümdür. ed-Dahhak ise, burada kastedilen Yüce
Allah'ın: "Onlar, Allah'a yarattığı ekin ve davarlardan bir pay ayırdılar
da ..." (el-En'am, 136) buyruğunda kastedilenlerdir, demektedir,
"De ki" helal
ve haram kılmak hususunda "Allah mı size izin verdi, yoksa Allah'a iftira
mı ediyorsunuz" buyruğunda kasıt, onların: Bize bunu emreden Allah'tır,
şeklindeki sözleridir.
"Yoksa"
kelimesi, "Hayır" anlamına gelmektedir.
2- Bu Ayet Kıyasın
Reddedilmesine Delil Olabilir mi?
Kıyası kabul etmeyenler
bu ayeti delil gösterirler. Ancak, bunun delil olması uzak bir ihtimaldir. Çünkü
kıyas, Yüce Allah'ın, kullanmamızı kabul ettiği bir delildir. O bakımdan, helal
ve haram kılmak, Yüce Allah'ın hükme delalet edecek şekilde koymuş olduğu bir
delilin varlığı halinde sözkonusu olabilir. Eğer kıyas ile Yüce Allah'ın koymuş
olduğu herhangi bir delile muhalif hükme varılacak olursa, o takdirde bu, asıl
maksadın dışına çıkmak ve başka bir delile başvurmak olur.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN