ENFAL 29 |
يِا
أَيُّهَا
الَّذِينَ
آمَنُواْ
إَن تَتَّقُواْ اللّهَ
يَجْعَل
لَّكُمْ
فُرْقَاناً
وَيُكَفِّرْ
عَنكُمْ
سَيِّئَاتِكُمْ
وَيَغْفِرْ لَكُمْ
وَاللّهُ
ذُو الْفَضْلِ
الْعَظِيمِ |
29. Ey iman edenler,
eğer Allah'tan korkarsanız, O size bir furkan verir. Kötülüklerinizi örter,
size mağfiret eder. Allah büyük lütuf sahibidir.
Allah'tan korkma (takva)'nın
anlamı ile ilgiliaçıklamalar daha önceden geçmiş bulunmaktadır. Allah, onların
kendisinden korkup korkmadıklarını bilendir. Burada şart lafzının zikredilmesi,
O'nun kullara, kulların birbirlerine hitab ettikleri uslub ile hitab etmesinden
dolayıdır. Kul, Rabbinden korktu mu, -ki bu da O'nun emirlerine uymak,
yasaklarından da kaçınmak suretiyle olur- haramlara düşmek korkusuyla da
şüpheleri terk edip kalbini halis niyet ile doldurur, azalarını salih amellerle
uğraştırır, amellerinde Allah'tan başkasını gözeterek gizli ve açık şirkin
şaibelerinden korunur; mala karşı iffetini koruyarak dünyaya meyletmekten uzak
durursa, Allah o kimse için hak ile batıl arasında bir furkan (onları
biribirinden ayırt edebilecek bir kavrayış) ihsan eder ve ayrıca istediği
hayırlardan ona rızıklar ihsan edip ona imkanlar verir.
İbn Vehb der ki: Ben,
Malik'e, şanı Yüce Allah'ın: "Eğer Allah'tan korkarsanız, O size bir
furkan verir" ne demektir? diye sordum, O, bir çıkış yolu gösterir diye açıkladı,
sonra da Yüce Allah'ın: "Kim Allah'tan korkarsa ona bir çıkış yolu
gösterir" (et-Talak, 2) buyruğunu okudu.
İbnü'l-Kasım ve Eşheb de
aynen onun gibi, Malik'ten bunu nakletmişlerdir. Malik'ten önce Mücahid de bunu
böylece açıklamıştır. Şair de şöyle demektedir: "Önceleri bu diyarda sakin
iken yola koyulup uzaklaşmalarından sonra Artık sen uzayıp giden bir kederden
çıkış yolu bulamaz, kurtulamazsın."
Bir başka şair de şöyle
demektedir: "Ölüm beni takib edip duruyorken nasıl ebedi kalmayı umabilirim?
Ve ben, ölüm şarabını içmekten kendimi kurtaramam."
İbn İshak der ki:
Furkan, hak ile batılı birbirinden ayırd etmek demektir.
İbn Zeyd de böyle
açıklamıştır. es-Süddi bunu kurtuluş, el-Ferra fetih ve zafer diye
açıklamıştır.
Bunun, ahirette sözkonusu
olacağı da söylenmiştir. Yani, Allah sizi cennete, kafirleri de cehenneme
sokmakla birbirinizden ayırmış olacaktır.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN