A’RAF 156 |
وَاكْتُبْ
لَنَا فِي
هَـذِهِ
الدُّنْيَا
حَسَنَةً
وَفِي
الآخِرَةِ
إِنَّا هُدْنَـا
إِلَيْكَ
قَالَ
عَذَابِي أُصِيبُ
بِهِ مَنْ
أَشَاء
وَرَحْمَتِي
وَسِعَتْ
كُلَّ
شَيْءٍ
فَسَأَكْتُبُهَا
لِلَّذِينَ
يَتَّقُونَ وَيُؤْتُونَ
الزَّكَـاةَ
وَالَّذِينَ
هُم
بِآيَاتِنَا
يُؤْمِنُونَ |
156. "Bize hem bu
dünyada hem de ahirette iyilik yaz. Çünkü biz Sana döndük." Buyurdu ki:
"Ben kimi dilersem onu azabıma uğratırım. Rahmetim ise herşeyi kuşatmıştır.
Onu sakınanlara, zekatı verenlere, bir de ayetlerimize iman edenlere, işte
onlara yazacağım."
Yüce Allah'ın:
"Bize hem bu dünyada hem de ahirette iyilik yaz." Yani, kendisi sebebiyle
bizim için hasenatın yazılacağı salih ameller işleme başarısını (dünyada) ver.
Ahirette de bunların mükafatını bize ver. "Çünkü biz Sana döndük."
Sana tevbe ettik. Bu şekildeki açıklamayı, Mücahid, Ebu'l-Aliye ve Katade
yapmıştır.
"Dönmek," tevbe
etmek demektir. Buna dair açıklamalar daha önceden el-Bakara Süresi'nde (62.
ayet, 2. başlıkta) geçmiş bulunmaktadır.
"Buyurdu ki: Ben
kimi dilersem onu azabıma uğratırım." Yani, azabımı hakedenlere veririm.
Bu da şu demektir: Bu sarsıntı ve yıldırım Benden gelen bir azaptır, kimi
dilersem onu bu azaba çarptırırım. "Kimi dilersem" ifadesinin, kimi
saptırmayı dilersem ... demek olduğu da söylenmiştir.
"Rahmetim ise
herşeyi kuşatmıştır" buyruğu, rahmetin umumi olduğunu, yani sonsuz
olduğunu anlatmaktadır. Bu da şu demektir: Rahmetime kim girerse girsin onu da
kapsamına alır. Rahmetim onu kapsamaktan aciz değildir.
Şöyle de açıklanmıştır:
Benim rahmetim bütün mahlukatı kuşatmıştır.
Öyle ki hayvanın bile
bir merhameti, yavrusuna bir şefkati vardır. Müfessirler der ki: İblis de dahil
olmak üzere her şey bu ayet-i kerime dolayısıyla ümitvar olmuş, o da: Ben de
bir şeyim demiştir: Bunun üzerine Yüce Allah: "Onu sakınanlara. ..
yazacağım" diye buyurdu. Yahudilerle hıristiyanlar: Biz de sakınanlarız
deyince, Yüce Allah (bir sonraki ayet-i kerimede geçtiği üzere):
"Onlar ki ... ümmi
Peygamber olan O Rasule uyarlar" diye buyurdu. Böylelikle ayet-i kerimenin
baş tarafındaki umumu kapsayıcı özelliği, rahmet belli nitelikteki kimselere
hasredilerek umum ifade etmekten çıkmaktadır. Yüce Allah'a hamd olsun. Hammad
b. Seleme, Ata b. es-Saib'den, o, Said b. Cübeyr'den, o, İbn Abbas'dan şöyle
dediğini nakletmektedir: Allah rahmetini bu ümmete yazmıştır.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN