EN’AM 115 |
وَتَمَّتْ
كَلِمَتُ
رَبِّكَ
صِدْقاً وَعَدْلاً
لاَّ
مُبَدِّلِ
لِكَلِمَاتِهِ
وَهُوَ
السَّمِيعُ الْعَلِيمُ |
115. Rabbinin sözü
doğruluk ve adalet bakımından tamamdır. O'nun sözlerini değiştirebilecek
yoktur. O, herşeyi işitendir, hakkıyla bilendir.
"Rabbinin sözü ...
tamamdır" buyruğundaki (...): Söz" kelimesini Kufeliler tekil okumuşlardır.
Diğerleri ise çoğul olarak; (...): Sözleri şeklinde okumuşlardır.
İbn Abbas, şöyle
açıklamıştır: Rabbinin yaptığı tehditleri değiştirecek kimse yoktur. Sözler,
bizzat kullanılan ibarelere raci de olabilir, va'd, tehdit ve bunlara benzer
alakalı oldukları diğer hususlara da raci olabilir. Katade der ki: Sözlerden
kasıt Kur'an-ı Kerim'dir. Kimse onu değiştiremez, iftiracılar ona fazla bir şey
ekleyemeyecekleri gibi ondan hiçbir şey de eksiltemezler.
"Doğruluk ve adalet
bakımından" yani, va'd edip verdiği hükümler bakımından eksiksizdir. Kimse
onun hükmünü geri çeviremez, sözünde durmaması sözkonusu değildir.
er-Rummanı, Katade'den
şöyle dediğini nakletmektedir: Hakkında hüküm verdiği şeylerde kimse sözlerini
değiştiremez. Yani, her ne kadar kitap ehlinin lafız itibariyle Tevrat ve
İncil'i değiştirmeleri mümkün olsa bile onların bu değiştirmelerinin ehemmiyeti
yoktur. Ayet-i kerime, Kur'an-ı Kerim'in delaletlerine tabi olmanın vücubunu
ortaya koymaktadır. Çünkü, Kur'an-ı Kerim, onu nakleden şeylerle değiştirilmesi
mümkün olmayan hakkın kendisidir. Zira hiçbir şeyin kendisine gizli kalmadığı
hakim bir Rabb tarafından indirilmiştir.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN