ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

EN’AM

60

وَهُوَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُم بِاللَّيْلِ وَيَعْلَمُ مَا جَرَحْتُم بِالنَّهَارِ ثُمَّ

يَبْعَثُكُمْ فِيهِ لِيُقْضَى أَجَلٌ مُّسَمًّى ثُمَّ إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ ثُمَّ يُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ

 

60. O, geceleyin sizi öldürendir. Gündüzün de ne kazandığınızı bilendir. Sonra belli bir ecel tamamlanıncaya kadar onda sizi gene diriltendir. Sonra dönüşünüz O'nadır. Sonra da neler yaptığınızı size haber verecektir.

 

"O, geceleyin sizi öldürendir." Buyruğu, sizin için bir ayrıcalık olan nefislerinizi kabzetmek suretiyle sizi uyutandır, demektir. Bu, gerçek anlamıyla bir ölüm değildir. Bu sadece ölüm ile kabzedildiği şekilde, uyku ile ruhların tasarruf ta bulunmaktan kabzedilmesi (alıkonulması) dır. Tevem (burada öldürmek), bir şeyi eksiksiz yapmak, yerine getirmek demektir. Ölenin vefat etmesi, ömür olarak kendisine biçilen günlerin sayısını tamamlamasıdır. Uyuyan bir kimseye, sanki uyanıkken yapması takdir edilmiş bulunan hareketleri tamamıyla yerine getirmiş olduğundan dolayı bu isim verilmiş gibidir Vefat da ölüm demektir. Malı eksiksiz sana verdim, anlamında: (...) tabiri kullanılır. Malı tamamen aldığın zaman da; (...): Onu tamamen aldım, denilir. Şair de şöyle demektedir:

 

"Şüphesiz Edredoğulları kimseye (hiç bir kabileye) mensup değillerdir. Kureyş de sayılarını tamamlamak kastıyla onları kendilerinden saymazlar."

 

Şöyle de denilmektedir: Uyku halinde ruh bedenden çıktığı vakit, kişide hayat devam eder. Hareket ve teneffüs bundan dolayı kişide vardır. Ömrü sona erdi mi artık ruhu tamamıyla çıkar ve hayatı kesilir. Kişi böylelikle, hareket etmeyen, nefes almayan cansız bir hal alır.

 

Kimisi de şöyle demiştir: Uyku halinde ruh kişiden çıkmaz. Ondan sadece zihin denilen şey çıkar. Şöyle de denilmektedir: Bu, hakikatini Allah'tan başka kimsenin bilmediği bir husustur. En sahih görüş de budur. Doğrusunu en iyi bilen Allah'tır.

 

"Sonra. ... onda sizi gene diriltendir." Yani, gündüzün sizi gene diriltendir. Bundan kasıt da uyanıkken sizi diriltendir. "Belli bir ecel tamamlanıncaya kadar" her bir insan kendisi için tayin edilmiş vadeye tümüyle erişinceye kadar, demektir.

 

Ebu Reca ile Talha b. Musarrif (...): "Nezdindeki belirli eceli sona erdirsin diye" anlamında okumuştur. "Kazandığınız" anlamında olup (bu fiilin bu anlamdaki kullanışına dair açıklamalar) daha önceden el-Maide Suresi'nde (4. ayet, 3. başlıkta) geçmiş bulunmaktadır.

 

Ayet-i kerimede takdim ve tehir vardır. İfadenin takdiri de şöyledir: O, sizi geceleyin öldürendir. Sonra gündüzün de sizi diriltir. O süre içerisinde ne kazandığınızı da bilir. .. Yüce Allah burada gündüzün diriltilişin kendisi sebebiyle gerçekleştiği daha önemli olanı (neler kazanacaklarını) öne almıştır. İbn Cüreyc de der ki: "Sonra da. .. onda sizi gene diriltendir" buyruğu ile kastedilen, yani uykuda sizi diriltendir demektir. Buna göre ayetin anlamı şöyle olur: Yüce Allah'ın kafirlere mühlet vermesi, onların küfürlerinden yana gaflette olduğundan dolayı değildir. O, her şeyi sayısıyla tesbit etmiş, bilmiş ve öylece kaydetmiştir. Bu mühlet verişinin asıl sebebi, rızık ve hayat türünden belirlediği ecelin gerçekleşmesidir. Sonra hepsi O'na döndürülecekler ve O da onlara amellerinin karşılığını verecektir. Bu durum ise, öldükten sonra diriltmek suretiyle haşre ve neşre (amel defterlerinin verilmesine) delalet etmektedir. Çünkü, birinci yaratıştan sonra ikinci yaratma, -bunlardan birisine güç yetiren ikincisine de güç yetirmesi bakımından- uykudan sonra uyanışa benzemektedir.

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

En’am 61-62

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR