ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

MAİDE

73

/

74

 

لَّقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللّهَ ثَالِثُ ثَلاَثَةٍ وَمَا مِنْ إِلَـهٍ إِلاَّ إِلَـهٌ وَاحِدٌ وَإِن لَّمْ يَنتَهُواْ عَمَّا يَقُولُونَ لَيَمَسَّنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ {73}

 

 أَفَلاَ يَتُوبُونَ إِلَى اللّهِ وَيَسْتَغْفِرُونَهُ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ {74}

 

73. "Allah, gerçekten üçün üçüncüsüdür, diyenler" de andolsun kafir oldular. Halbuki, bir tek ilahtan başka hiçbir ilah yoktur. Eğer söylediklerinden vazgeçmezlerse, içlerinden o kafir olanlara andolsun ki, pek acıklı bir azap dokunacaktır.

74. Hala Allah'a tevbe etmeyecek ve O'ndan mağfiret dilemeyecekler mi? Halbuki Allah, günahları bağışlayandır, mağfiret edendir.

 

Yüce Allah'ın: "Allah, gerçekten üçün üçüncüsüdür, diyenler de andolsun kafir oldular." üç ilahın biridir. anlamındadır. Burada (...) üçüncü kelimesinin tenvinli okunması, ez-Zeccac ve başkalarından nakledildiğine göre caiz değildir. Ancak, bu hususta arapların bir başka kullanımları da vardır. Onlar: (...): üçün dördüncüsü derler Buna göre, cer ve nasb da caizdir. Zira, bunun anlamı, onlardan birisi olmak suretiyle üçü dört yapan kişi demektir. Aynı şekilde; (...): İkinin üçüncüsü denilmesi halinde de tenvinli gelmesi caizdir.

 

Bu görüş, hıristiyan fırkalarından olan Melkani, Nasturi ve Yakubilerin görüşüdür. Çünkü bu fırkalar, Baba, Oğul ve Ruhul- kudüs bir tek ilahtır, derler. Bunlar, ayrı ayrı üç ilahtır demezler, Mezheblerinden anlaşılan budur. Ancak bunu kabul etmek ve itiraf etmek onlar için kaçınılmaz olduğu halde, bunu sözlü olarak ifade etmekten kaçınırlar. Bu durumda olan kimselerin ise, söylemeleri gereken ifadeyi de dile getirmeleri gerekir. Zira onlar, oğul bir ilah, baba bir ilah ve Ruhu'ul kudüs bir ilahtır, derler. Bu husustaki açıklamalar, daha önce en-Nisa Süresi'nde (171. ayetin tefsirinde) geçmiş bulunmaktadır.

 

Allah bu sözü söyledikleri için onların kafir olduklarını ifade ettikten sonra şöyle buyurmaktadır:

 

"Halbuki birtek ilahtan başka hiçbir ilah yoktur." Yani, az önce geçtiği gibi, onların iddialarına göre -bunu sözlü olarak açıkça ifade etmeseler dahi- üç ilahı kabul ettiklerini söylemek zorunda olmakla birlikte, ilah birden çok değildir. el-Bakara Süresi'nde "vahid: bir, tek" kelimesinin anlamına dair açıklamalar, (2/163. ayetin tefsirinde) geçmiş bulunmaktadır.

 

Buradaki; (...) edatı zaiddir. (O bakımdan mealde karşılığı yoktur).

 

Kur'an-ı Kerim dışında benzer ibarelerde istisna olmak üzere (...): Bir tek ilah denilmesi mümkündür. el-Kisai, bedel olmak üzere; esreli okuyuşa da uygun kabul etmiştir.

"Eğer vazgeçmezlerse" yani, teslısi söylemekten geri durmayacak olurlarsa, andolsun ki dünyada da ahirette de onlara pek acıklı bir azap dokunacaktır.

 

"Hala ... tevbe etmeyecekler mi"? Bu, hem onların durumunu anlatmakta, hem de onlara bir azardır. Yani, artık O'na tevbe etsinler ve O'ndan günahlarını bağışlayıp örtmesini dilesinler. Maksat, aralarından kafir olanlar, küfürde israr edenlerdir. Özellikle kafirlerin sözkonusu edilmesi ise, bu sözleri söyleyenlerin (aralarından iman edenlerin değil de) kafirler oluşundan dolayıdır.

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Maide 75

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR