MAİDE 11 |
يَا
أَيُّهَا
الَّذِينَ
آمَنُواْ
اذْكُرُواْ
نِعْمَتَ اللّهِ
عَلَيْكُمْ
إِذْ هَمَّ
قَوْمٌ أَن
يَبْسُطُواْ
إِلَيْكُمْ
أَيْدِيَهُمْ فَكَفَّ
أَيْدِيَهُمْ
عَنكُمْ
وَاتَّقُواْ
اللّهَ
وَعَلَى
اللّهِ
فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ |
11- Ey iman edenler!
Allah'ın üzerinizdeki nimetini hatırlayınız. Hani, bir topluluk size ellerini
uzatmak istemişlerdi de, onların ellerini sizden geri çekmişti. Allah'tan
korkun. Mü'minler, ancak Allah'a güvenip dayanmalıdır.
Yüce Allah'ın: "Ey
iman edenler! Allah'ın üzerinizdeki nimetini hatırlayınız. Hani, bir topluluk
size ellerini uzatmak istemişlerdi de ... " buyruğu ile ilgili olarak bir topluluk
şöyle demiştir: Bu ayet-i kerime, Zatu'r-Rika' gazvesinde bir bedevi arabın
yaptığı sebebiyle nazil olmuştur. Bu bedevi, Peygamber (s.a.v.)'ın kılıcını
kınından çekmiş ve: Ey Muhammed, seni benden kim koruyabilir, demişti ...
en-Nisa suresinde (102. ayet, 11. başlıkta) geçtiği gibi.
Buhari'de rivayet
olunduğuna göre, Peygamber (s.a.v.) beraberinde bulunanları çağırdı, onlar da
(bu bedevi arap) Peygamber (s.a.v.)'ın yanında oturuyor olduğu halde gelip
toplandılar ve Hz. Peygamber onu cezalandırmadı.
el-Vakidi ve İbn Ebi
Hatim bu kişinin müslüman olduğunu zikrederler. Bir başka topluluk ise, bu
bedevinin başını bir ağacın gövdesine ölünceye kadar vurup durduğundan söz
etmektedirler.
Buhari'de Zatu'r Rika'
gazvesinde, bu kişinin adının Gavres b. el-Haris olduğu Zikredilmektedir.
Bazıları adının, (ğayn harfi ötreli olarak) Guvres olduğunu söylemiş olsa da,
birincisi daha sahihtir. Ebu Hatim Muhammed b. İdris er-Razi ile Ebü Abdullah
Muhammed b. Ömer el-Vakidi, bu kişinin adının Du'sur b. el-Haris olduğunu
zikretmektedirler. Az önce geçtiği gibi, (el-Vakidi) bunun İslama girdiğini de
sözkonusu etmiştir. Muhammed b. İshak ise, bu kişinin adının Amr b. Cihaş
olduğunu zikretmiştir ki bu Nadiroğullarındandır. Kimisi de bu Amr b. Cihaş
olayının bundan başka bir olay olduğunu da zikretmektedir. Doğrusunu en iyi
bilen Allahtır.
Katade, Mücahid ve
başkaları da şöyle demektedir: Bu ayet-i kerime, yahudilerden bir topluluk
hakkında nazil olmuştur. Peygamber (s.a.v.), (aradaki antlaşma gereği) bir
diyetin ödenmesi için kendilerinden yardım istemek üzere yanlarına gitmişti,
Onlar ise, Hz. Peygamberi öldürmek istediler, Allah da Hz. Peygamberi onlara
karşı korudu.
el-Kuşeyri der ki: Bir
ayet-i kerime, önce bir olay hakkında nazil olur, sonra da bir defa daha o
olaydan söz eden bir buyruk -geçmişi hatırlatmak için nazil olabilirdi.
"Size ellerini
uzatmak istemişlerdi." Yani size kötülük etmek istemişlerdi "de
onların ellerini sizden geri çekmişti." Yani size kötülük etmelerine engel
olmuştu.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN