NİSA 150 / 151 |
إِنَّ
الَّذِينَ
يَكْفُرُونَ بِاللّهِ
وَرُسُلِهِ
وَيُرِيدُونَ
أَن يُفَرِّقُواْ
بَيْنَ
اللّهِ
وَرُسُلِهِ وَيقُولُونَ
نُؤْمِنُ
بِبَعْضٍ
وَنَكْفُرُ
بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَن
يَتَّخِذُواْ
بَيْنَ
ذَلِكَ
سَبِيلاً {150} أُوْلَـئِكَ
هُمُ
الْكَافِرُونَ حَقّاً
وَأَعْتَدْنَا
لِلْكَافِرِينَ
عَذَاباً
مُّهِيناً {151} |
150.
Allah'ı ve peygamberlerini inkar ederek kafir olanlar, bir de Allah ve
peygamberlerinin arasını ayırmak isteyenler. Ve: "Kimine inanırız, kimini
inkar ederiz" diyenler, böylece bunun arasında bir yol tutmaya yeltenenler;
151.
İşte onlar, gerçek kafirlerin ta kendileridirler. Biz, o kafirlere alçaltıcı
bir azap hazırlamışızdır.
Bu buyruğa dair
açıklamalarımızı üç başlık halinde sunacağız:
1- Allah ve Peygamberleri Arasında
Ayrım Gözetmek
2- Peygamberin Kimine İman, Kimini
İnkar
3- Böyle Bir Uydurma Yol Takip Edenler
Gerçek Kafirlerdir.
1- Allah ve
Peygamberleri Arasında Ayrım Gözetmek
Yüce Allah, müşriklerle
münafıkları sözkonusu ettikten sonra "Allah'ı ve peygamberlerini inkar
ederek kafir olanlar" buyruğu ile, kitab ehli olan yahudi ve hıristiyan
kafirleri -Muhammed (s.a.v.)'ın peygamberliğini inkar ettiğinden dolayı-
sözkonusu etmekte ve onun peygamberliğini inkar etmenin, bütün peygamberleri
inkar etmek olduğunu beyan etmektedir. Çünkü, Muhammed (s.a.v.)'a ve butün
peygamberlere (hepsine salat ve selam olsun) iman etmeyi ümmetine emretmemiş
hiçbir peygamber yoktur.
"Bir de Allah ve
Peygamberlerinin arasını ayırmak isteyenler" buyruğu Allah'a ve
peygamberlerine iman etmek arasında fark gözetmek isteyenler. .. demektir.
Yüce Allah bununla,
Allah ve peygamberleri arasında böyle bir ayırım gözetmenin küfür olduğunu
açıkça ifade etmektedir. Bunun küfür oluş sebebi ise şudur: Şanı Yüce Allah,
bütün insanlara, peygamberler aracılığı ile kendileri için göndermiş olduğu
şeriat gereğince kendisine ibadet etmelerini farz kılmıştır. İnsanlar,
peygamberleri inkar edecek olurlarsa, onların şeriatlerini de reddetmiş,
onların tebliğ ettikleri bu şeriati kabul etmemiş olurlar. Böylelikle yerine
getirmekle yükümlü oldukları ubudiyeti kabul etmemiş, ubudiyete bağlanmamış
olurlar. Bu da tıpkı yaratıcıyı inkar etmek gibidir. Yaratıcıyı inkar etmek
ise, O'na itaat ve ubudiyeti terk etme sonucunu verdiğinden dolayı bir
küfürdür.
Aynı şekilde iman hususunda
peygamberleri arasında bir ayırım gözetmek de, o peygamberleri inkar etmektir
ki, bunu da bir sonraki başlıkta ele alacağız.
2- Peygamberin Kimine
İman, Kimini İnkar
Yüce Allah'ın:
"Kimine inanırız, kimini inkar ederiz diyenler" buyruğu ile peygamberler
arasında ayırım gözetmenin küfür olduğu ifade edilmektedir. Böyle diyenler ise,
Hz. Musa'ya iman etmekle birlikte, Hz. İsa ile Muhammed (s.a.v.)'ı inkar eden
yahudilerdir. Bu şekildeki sözleri, daha önce Bakara Suresi'nde (118. ayetin
tefsirinde) geçmiş bulunmaktadır. Onlar, aralarındaki avamdan olan kimselere:
Biz, kitaplarımızda Muhammed'den sözedildiğini görmüyoruz, diyorlardı.
"Bunun arasında bir
yol tutmaya yeltenenler ... " iman ile inkar arasında bir yol tutmak
isteyenler, demektir. Bu da yahudilik ile İslam arasında uydurma bir din tutmak
istiyenler anlamına gelir. Burada tekil işaret zamirinin kullanılıp ikil
zamirin kullanılmayışı, kullanılan bu tekil zamirin aynı zamanda ikil olarak
kullanılabilmesi dolayısıyladır. İkil zamir kullanılması (Kur'an dışında olması
şartıyla) mümkündür.
3- Böyle Bir Uydurma
Yol Takip Edenler Gerçek Kafirlerdir.
Yüce Allah'ın:
"İşte onlar, gerçek kafirlerin ta kendileridirler" buyruğu, imanları
ile ilgili birtakım tereddütleri ortadan kaldıracak bir te'kiddir. Çünkü
onları, onların kimisine iman ederiz, diyenler olarak nitelendirmiştİ. Böyle
söylemek ise, son peygamberini inkar etmeleri halinde kendilerine hiçbir fayda
sağlamaz. Son peygamberi inkar edip kafir olmakla, Yüce Allah'ı da bu son
peygamberi müjdeleyen bütün peygamberleri de inkar etmiş olurlar. İşte bundan
dolayı gerçek anlamda kafirler olmuşlardır.
"Kafirlere"
kelimesi "hazırlamışızdır" anlamındaki kelimenin ikinci meful'ün
yerini tutmaktadır. Yani Biz, o kafirlerin bütün çeşitleri için "alçaltıcı"
yani zelil edici "bir azap" hazırlamışızdır.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN