ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

BAKARA

97

 

قُلْ مَن كَانَ عَدُوّاً لِّجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللّهِ

مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَهُدًى وَبُشْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ

 

97. De ki: "Kim Cebrail'e düşman ise muhakkak ki onu, Allah'ın izniyle kalbin üzere önündekini doğrulayıcı, mü'minlere de hidayet ve müjde olmak üzere indirmiştir."

 

Nüzul Sebebi:

 

Yahudiler Peygamber (s.a.v.)'e: Kendisine herhangi bir meleğin rabbinden risalet ve vahiy getirmediği hiçbir peygamber yoktur. Sana bunu getirenin kim olduğunu bize söyle ki biz de sana tabi olalım, diye sordular. Hz. Peygamber de: "O Cebrail'dir" deyince şu cevabı verdiler: Cebrail savaş ve çarpışmayı getiren kimsedir. O bizim düşmanımızdır. Eğer sen bunun yerine şu yağmuru ve rahmeti indiren Mikail olduğunu söylemiş olsaydın, sana uyardık. Bunun üzerine Yüce Allah bu ayet-i kerimeyi bir sonraki ayetin sonuna kadar inzal buyurdu. Bu hadisi Tirmizı rivayet etmiştir.

 

"Muhakkak ki o ... kalbin üzere onu indirmiştir." buyruğundaki "Muhakkak ki o" zamirinin iki anlama gelme ihtimali vardır. Birincisine göre: Muhakkak Allah Cebrail'i kalbin üzere indirmiştir. İkincisi ise muhakkak Cebrail Kur'an-ı Kerim'i kalbin üzere indirmiştir.

Özellikle "kalb"in söz konusu edilmesi onun aklın, ilmin ve bilgileri telakki etmenin yeri oluşundan dolayıdır. Ayet-i kerime Cebrail (a.s)'ın şerefini gösterdiği gibi ona düşmanlık edenin yerilmiş olduğunu da göstermektedir.

 

"Onu Allah'ın izniyle" O'nun iradesi ve bilgisiyle "kalbin üzere önündekini" Tevrat'ı "doğrulayıcı, mü'minlere de hidayet ve müjde olmak üzere indirmiştir." Mü'minlere hidayet ve müjde olmasına dair açıklamalar daha önce (el-Bakara, 2 ve 25. ayetlerde) geçmiş bulunmaktadır. Allah'a hamdolsun.

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Bakara 98

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR