ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

BAKARA

281

وَاتَّقُواْ يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى

اللّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لاَ يُظْلَمُونَ

 

281. Kendisinde Allah'a döndürüleceğiniz bir günden korkun. Sonra herkese kazandığı eksiksiz verilecek ve onlara zulmedilmeyecektir.

 

Denildiğine göre bu ayet-i kerime, Peygamber (s.a.v.)'ın vefatından dokuz gün önce nazil olmuştur. Bundan sonra da herhangi bir şey nazil olmadı. Bunu İbn Cüreyc söylemiştir. İbn Cübeyr ve Mukatil ise yedi gün önce demişlerdir. üç gün önce nazil olduğu da rivayet edilmiştir. Yine bu ayet-i kerimenin Peygamber (s.a.v.)'ın vefatından üç saat önce indiği ve Hz. Peygamber'in: "Bu ayeti faiz ile borç ayetleri arasına koyunuz" dediği rivayet edilmektedir. Mekki Peygamber (s.a.v.)'ın şöyle buyurduğunu nakletmektedir: "Cebrail bana geldi ve bunu Bakara'nın 280. ayetinin sonuna (yani 281. ayet olarak) koy, dedi."

 

Derim ki: Ubey b. Ka'b, İbn Abbas ve Katade'den nakledildiğine göre son nazil olan "Andolsun içinizden size öyle bir peygamber gelmiştir ki ... "(etTevbe, 128) buyruğudur. 

Ancak birinci görüş daha çok bilinmekte, daha çok nakledilmekte, daha sahih ve daha yaygındır. Ayrıca bunu Ebu Salih, İbn Abbas'tan da rivayet etmektedir. İbn Abbas dedi ki: Kur'an-ı Kerim'den en son nazil olan: "Kendisinde Allah'a döndürüleceğiniz bir günden korkun. Sonra herkese kazandığı eksiksiz verilecek ve onlara zulmedilmeyecektir" ayetidir.

 

Cebrail, Peygamber (s.a.v.)'e: "Ey Muhammed. Sen bunu Bakara'nın 280. ayetinden sonra koy." Bunu Ebu Bekr el-Enbari "Kitabu'r-Red"adlı eserinde zikretmektedir. Bu aynı zamanda İbn Ömer (r.a.)'ın da görüşüdür. Ona göre son nazil olan ayet budur. Hz. Peygamber bundan sonra yirmibir gün yaşamıştır. Nitekim ileride buna dair açıklamalar Yüce Allah'ın izniyle: "İza cae Nasrullahi ve'l-feth.... (Allah'ın yardımı ve fetih geldiğinde) ... " (en-Nasr, 1) Süresi'nin sonunda gelecektir.

 

Bu ayet-i kerime bütün insanlara bir öğüttür. Her insanı ilgilendiren bir emirdir.

"Bir gün" meful olduğu için nasbedilmiştir, zarf olarak nasbedilmemiştir. "Kendisinde Allah'a döndürüleceğiniz" buyruğu da bu günün sıfatlarındandır. Ebu Amr ise bunu "te" harfini üstün, "cim" harfini de esreli olarak (...): Döneceğiniz, şeklinde okumuştur. Bu ise:

 

"Şüphesiz dönüşleri yalnız bizedir" (el-Gaşiye, 25) buyruğuna benzemektedir. Ayrıca Ubey'in: "Allah'a döneceğiniz bir günden" kıraati de itibara alınmıştır. Diğerleri ise "te" harfini ötreli, "cim" harfini de üstün okumuşlardır. Yüce Allah'ın: "Onlar hak mevlaları olan Allah'a döndürülürler" (el-En'am, 62) ile ve: "Andolsun eğer Rabbime döndürülsem dahi ..." (el-Kehf, 36) ile yine Abdullah (b. Mes'ud)'ın:

 

"Kendisinde Allah'a döndürüleceğiniz bir günde" okuyuşu nazar-ı itibara alınmıştır. el-Hasen ise bunu "ye" harfi ile "bütün insanların döndürüleceği" anlamını ifade etmek üzere "Döndürülecekleri" diye okumuştur.

 

İbn Cinni der ki: Adeta Yüce Allah mü'minlere merhametinden dolayı huzuruna dönüşü hatırlamakla karşı karşıya getirmek istemiş gibidir. Çünkü bu kalpleri paramparça eden bir olaydır. O bakımdan onlara: "Bir günden korkun" diye buyurmakta, sonra da bu dönüşün hatırlatılması için onlara merhamet olmak üzere gaip zamiri kullanmış bulunmaktadır.

İlim adamlarının cumhuruna göre sakındırılan bu gün, Kıyamet günü, hesaba çekilme ve amellerin karşılığının verileceği gündür. Bazıları da, bu ölüm günüdür, demişlerdir. İbn Atiyye der ki: Ayet-i kerimedeki lafızların hükmü gereğince birinci görüş daha sahihtir.

Yüce Allah'ın: "Allah'a (...)" buyruğunda mahzuf bir muzaf vardır.

 

"Allah'ın hükmüne ve herşeyi birbirinden ayırdeden kazasına ... " takdirindedir. "onlar" buyruğu "herkes" buyruğunun anlamına aittir. Lafız olarak ona ait değildir. Şu kadar var ki el-Hasen 'in kıraati olan: "Döndürülürler" buyruğundaki: (...) zamiri,"döndürülürler" buyruğundaki çoğul (...ler) zamire aittir.

 

Bu ayet-i kerimede sevap ve cezanın kazanılan amellerle alakalı olduğuna açık bir nas vardır ki, bu da Cebriyye'nin bu konudaki görüşlerini reddetmektedir, Buna dair açıklamalar da önceden geçmiş bulunmaktadır.

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Bakara 282

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR