BAKARA 131 |
إِذْ
قَالَ لَهُ
رَبُّهُ
أَسْلِمْ قَالَ
أَسْلَمْتُ
لِرَبِّ
الْعَالَمِينَ |
131. Rabbi ona:
"Teslim ol" dediği zaman o da: "Alemlerin Rabbine teslim
oldum" demişti.
islam ve iman
Yani Rabbi ona
"teslim ol" dediğinde biz onu beğenip seçmiş idik. Bu buyruğu ona
Yüce Allah yıldız, ay ve güneş ile sınadığı zaman söylemişti.
İbn Keysan ve el-Kelbi
der ki: "Teslim ol" buyruğunun anlamı dinini tevhid ile Allah'a halis
kıl, demektir. İtaatle boyun eğ ve korkarak ona itaat et, anlamına geldiği de
söylenmiştir. İbn Abbas da der ki: Rabbi ona bu sözü (babasının kendisini
saklamış olduğu) yerin altında gizli bulunan bölmeden çıktığı vakit
söylemiştir. -İleride En'am Süresi'nde (el-En'am, 75) gelecektir. Burada teslim
olmak ise en geniş ve eksiksiz anlamıyla kullanılmıştır.
Arap dilinde İsIam
(teslim olmak) Kendisine teslim olunan kimseye tam bir itaat ve boyun eğmek
demektir. Her İslam, iman değildir, fakat her iman İslamdır. Çünkü Allah'a iman
eden bir kimse O'na teslim olmuş ve itaat edip bağlanmış olur. Şu kadar var ki
teslim olan herkes Allah'a iman etmiş olmaz. Çünkü kılıçtan korktuğu için de
(müslüman olmasını gerektiren) sözler söyleyebilir ve bu iman olmaz.
Bu konuda Kaderiyye ve
Hariciler farklı düşünürler ve şöyle derler: İslam imanın kendisidir. Her
mü'min müslümandır, her müslüman mü'mindir. Çünkü Yüce Allah: "Muhakkak
Allah katında din islam'dır" (Al-i İmran, 19) diye buyurmaktadır. İşte bu
da İslam'ın dinin kendisi olduğunu ve müslüman olmayanın da mü'min olmayacağını
göstermektedir.
Bizim delilimiz ise Yüce
Allah'ın şu buyruğudur: ''Bedevi Araplar: iman ettik, dediler. De ki: Siz iman
etmediniz, fakat teslim olduk, deyiniz.'' (Hucurat, 14) Burada Yüce Allah
İslam'a giren herkesin mü'min olmadığını bize bildirmektedir. Bu da müslüman
olan herkesin mü'min olmayacağını göstermektedir. Sa'd b. Ebi Vakkas, Hz.
Peygamber'e: Filana da (birşeyler) ver, çünkü o mü'mindir, deyince Hz.
Peygamber: "Veya müslümandır (de.)" diye cevap verir. Bu hadisi
Müslim rivayet etmiştir.
Bu da imanın İslam
olmadığının delilidir. Çünkü iman batındır (içte gizlidir), İslam ise zahirdir.
Bu da açıkça görülen bir husustur.
Kimi zaman iman İslam
anlamında kullanılır, İslam da iman kastedilerek kullanılabilir. Çünkü bunlar
birbirlerinden ayrılmaz ve biri ötekinden sadır olur. Nitekim imanın meyvesi ve
imanın sıhhatinin delaleti olan İslam böyledir, bu nokta iyice bilinmelidir. Başarı
Allah'tandır.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN