BAKARA 103 |
وَلَوْ
أَنَّهُمْ
آمَنُواْ واتَّقَوْا
لَمَثُوبَةٌ
مِّنْ عِندِ
اللَّه
خَيْرٌ
لَّوْ
كَانُواْ
يَعْلَمُونَ |
103. Eğer onlar iman
edip de sakınmış olsalardı elbette Allah'ın sevabı daha hayırlı olurdu. Keşke
bilselerdi.
"Eğer onlar iman
edip" büyüden "de sakınmış olsalardı, elbette Allah'ın sevabı daha
hayırlı olurdu" buyruğunda yer alan "elbette Allah'ın sevabı daha
hayırlı olurdu" buyruğu bir kesime göre: "Eğer onlar iman edip
sakınmış olsalardı" buyruğundaki şartın cevabıdır. el-Ahfeş Said ise şöyle
demektedir: "Buradaki "eğer"in cevabı ayetin lafzında
verilmemiştir. Bunun cevabı anlamında gizlidir. Yani onlara sevap verilirdi,
demektir. "eğer onlar" buyruğundaki (...) ref' mahallinde olup: Şayet
iman etmeleri gerçekleşmiş olsaydı onlara sevap verilirdi, demek olur. Çünkü
"Eğer"den sonra, mutlaka fiil, ya açık olarak ya da gizli olarak gelir.
Çünkü bu edat, -mutlaka bir cevabının gelmesi gerektiğinden- şart edatları
gibidir. (...) den sonra da fiil gelir.
Muhammed b, Yezid der
ki: "Eğer" edatının cevabının gelmemesi, mazi fiilin manasını
muzariye çevirmenin, bütün şart edatlarının özelliği olmasından dolayıdır. Bu
özellik, bu edatta bulunmadığından dolayı, bunun cevabının (şart cezası)
gelmesi de caiz olmaz .
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN