HAKİM el-Müstedrek |
EYMAN VE’N-NUZUR |
3245- Anne Babaya Karşı Gelmek ve Gamus (Bile Bile
Yalan) Yemini En Büyük Günahların En Büyüklerindendir |
7878- * ... Bize el-Leys
b. Sad, Hişam b. Sad'dan tahdis etti. O Muhammed b. Zeyd b. Muhacir'den, o Ebu
Umame el-Ensari'den, o Abdullah b. Uneys el-Cuheni (r.a)’den rivayet ettiğine
göre Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Allah'a ortak
koşmak, anne babaya karşı gelmek, yalan yere yemin etmek (ğamus yemini) büyük
günahların en büyüklerindendir. Bir kimse de hakim tarafından yapılması teklif
edilen yemini Allah adına yapıp da içine sivrisinek kanadı gibi bir şeyi
haksızca sokacak olursa mutlaka Allah onu kıyamet gününe kadar kalbinde bir
kara leke olarak bırakır."
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Tirmizi,
3020; İbn Hibban, Sahih, 5563; İmam Ahmed, Müsned, III, 495; Tirmizi ve Hafız
İbn Hacer, Fethu'l-Bari, X, 4ı1'de hadisin hasen olduğunu söylemişlerdir.
Tirmizi'nin hadisin sonundaki ifadesi ise: "Kıyamet gününe kadar"
şeklindedir.
7879- ... Bize Şube
tahdis etti, bize Ebu't-Teyyah, Ebu'l-Aliye’den tahdi etti. O Abdullah b. Mesud
(r.a.)’dan şöyle dediğini nakletti: Bizler gamus yeminini kefareti bulunmayan
günahlardan sayıyorduk. Gamus yemini nedir? diye sorulunca, o: Kişinin bir
başka adamın malını yaptığı yemin ile haksızca kesip almasıdır dedi.[Sahih]
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir. Fakat
her ikisi de sahabinin sözünün senedini ittifakla zikretmişlerdir.
7880- .,. Bize Haşim b.
Haşim b. Utbe, Kesir b. es-Salt'ın azatlısı Abdullah b. Mistas’dan bildirdi. O
Cabir b. Abdullah (r.a.)’dan şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Her kim benim bu minberim üzerinde
günahkar bir yeminde bulunacak olursa ateşteki yerine hazırlansın." Ya da:
"Mutlaka ateş ona vacip olur" buyurdu (ve şöyle devam etti):
"İsterse bu yeşil bir misyak çubuğu için yapılmış olsun."
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim de bunu tahriç etmemişlerdir. Bunu
Malik b. Enes de Haşim b. Haşim’den diye rivayet etmiştir.
Diğer Tahric: Ebu
Davud, 3246; İbn Mace, 2325; İbn Hibban, Sahih, 4368 sonraki hadise de bakınız.
7881 - ... Bana Malik b.
Enes Haşim b. Haşim b. Utbe b. Ebi Vakkas'tan haber verdi. O Abdullah b.
Mistas'tan, o Cabir b. Abdullah esSülemi (r.a)’den rivayet ettiğine göre
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Kim benim bu
minberimin üzerinde günahkar bir yeminde bulunacak olursa ateşteki yerine
hazırlansın."
7882- ... Bize el-Hasan
b. Yezid ed-Damri tahdis edip dedi ki: Ben Ebu Seleme b. Abdurrahman'ı şöyle
derken dinledim: Şahitlik ederim ki Ebu Hureyre (r.a.)'yi şöyle derken dinledim:
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Bu minberin
yanında erkek ya da kadın bir kul günahkar bir yeminde bulunacak olursa isterse
bu yaş bir misvak çubuğu hakkında olsun mutlaka ona ateş vacip olur."
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadistiL Çünkü burada sözü geçen el-Hasan b. Yezid güçlü
(kavi ravi) ve abid Ebu Yunus künyeli olandır ama bu hadisi Buhari ve Müslim
tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: İbn
Mace, 2326; Busiri, el-Misbah, 821'de sahih olduğunu belirtmektedir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: