HAKİM el-Müstedrek |
EDEB |
3236- Kınından Sıyrılmış Haliyle Kılıcı Elden Ele
Dolaştırmanın YasakOluşu |
7855- ... Bize Hammad b.
Seleme, Ebu'z-Zubeyr’den tahdis etti. O Cabir (r.a)’den şöyle dediğini
nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kılıcın kınından sıyrılmı,
olarak elden ele dolaştırılmasını yasakladı.
Bu Müslim'in şartına
göre sahih bir hadistir ama Buhari ile bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Ebu
Davud, 2588; Tirmizi, 2252. Şayet Ebu'z-Zubeyr bu hadisi Cabir'den dinlemiş ise
Müslim'in şartına göre sahihtir çünkü o tedlis yapan bir ravidir. Bu hadisin
Müslim'de tahric edilmesi ise sema yoluyla aldığına yorumlanır. Burada ise onun
lehine bu şekilde hükÜm verilemez. Ancak iki rivayetten birisinde bunun sarih
olarak ifade edilmesi hali müstesnadır.
7856- * ... Bize
el-Mubarek b. Fedale, el-Hasan’dan tahdis etti. O Ebu Bekre (r.a.)’den şöyle
dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kınında olmayan
sıyrılmış bir kılıcı elden ele dolaştıran bir topluluğun yanından geçti.
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Bu işi yapanı
Allah lanetlemiştir. Ben bunu daha önceden yasaklamamış mıydım? Sizden biriniz
bir kılıcı onu görmek üzere kınından çıkartacak olup da kardeşinin eline vermek
isterse onu önce kınına soksun sonra onun eline versin."
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Mecma,
VII, 290'da hadisin İmam Ahmed ve Taberani tarafından rivayet edilmiş olduğunu
belirttikten sonra senedinde el-Mubarek b. Fedale vardır. O sika birisidir ama
tedlis yapar. Ahmed'in senedindeki diğer raviler sahihin ravileridir
demektedir. Derim ki: Daha önce el-Hasan'ın Ebu Bekre’den hadis dinlemesi ile
ilgili açıklamaları kaydetmiş idim. Bunun Buhari'de "bir kavim iflah olmaz
... " hadisinde sabit olması yeterlidir. Biraz sonra da gelecektir.
7857- * ... Bize Vehb b.
Cerir tahdis etti. Bana babam tahdis edip dedi ki: Ben Mansur b. Zazan'ı,
Meymun b. Ebi Şebib'ten tahdis ederken dinledim. O Kays b. Sad b. Ubade’den
rivayet ettiğine göre babası kendisini Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e
hizmette bulunmak üzere verdi. Ben iki rekat namaz kılmış iken Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) yanıma geldi, ayağıyla beni dürterek: "Sana cennet kapılarından
bir kapıyı göstereyim mi" buyurdu. Ben: Elbette ey Allah'ın Rasulü dedim.
O: "La havle vela kuvvete illa billah (Allah'ın verdiği güç ve takat
olmadan herhangi bir masiyetten uzak kalınamaz. Herhangi bir itaatte bulunmak
mümkün değildir)" buyurdu.
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir.
Bu hadisi burada
zikretmekten maksat da şudur: Babanın çocuğunu hizmet etmesi için bağışlaması mubahtır.
Kendisine hizmeti bağışlanan kişinin de ondan hizmet alması mubahtır.
Diğer taraftan bu
hadis ile Kays b. Sad (r.a)'ın bir fazileti de anlaşılmaktadır. Çünkü o Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in hizmetinde bulunmuş ve sonunda onun güvenlik
sorumlusu konumuna kadar yükselmiştir. Sonra da müminlerin emiri Ali b. Ebi
Talib (r.a)’den -Sıffin günü önünde şehit düşünceye kadarrahat zamanlarında da,
darlık ve sıkıntı zamanlarında da ayrılmadı.
Diğer Tahric: İmam
Ahmed, Müsned, III, 422; Taberani, Kebir, XVIII, 893, 894; Bezzar, Müsned, II,
291 bu yoldan rivayet etmiştir. Heysemi, Mecma, X, 98'de hadisi kaydederek
ravileri sahihin ravileridir. Meymun b. Ebi Şebib mÜstesna o da sika birisidir
demektedir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
3237- Yahudilerden
Bir çocuğun Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in Emriyle Müslüman Olması