HAKİM el-Müstedrek |
EDEB |
3205- Allah'ın Hoşlanmadığı Uyuma Şekli |
7780- ... Bize el-Evzai
tahdis etti, bana Yahya b. Ebi Kesir, Muhammed b. İbrahim’den haber verdi. O
Kays el-Gıfari'den, o babasından şöyle dediğini nakletti: Akşamdan sonra biz Suffa'da
bulunuyorken Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yanımıza geldi ve:
"Ey filan sen filanla birlikte, ey filan sen de filanla birlikte git"
buyurdu. Sonunda beşincileri ben olmak üzere geriye beş kişi ile birlikte
kaldım. Allah Rasulü: "Siz de kalkıp benimle geliniz" buyurdu. Biz de
dediğini yaptık. Aişe (r.anha)'nin hanesine girdik. Bu hadise hicap emrinin
inmesinden önce idi. Allah Rasulü: "Ey Aişe bize yiyecek getir"
buyurdu. O da bize bir yeşillik getirdi. Sonra: "Ey Aişe bize yiyecek bir
şey getir" buyurdu. O da bir keklik büyüklüğünde hayz (denilen hurma, keş ve yağdan yapılan) bir miktar yiyecek getirdi. Sonra
Allah Rasulü: "Bize içecek ver" buyurdu. O da bir kırba getirdi
sonra: "Dilerseniz yanımızda uyursunuz, dilerseniz mescide gider orada
uyursunuz" buyurdu. Babası dedi ki: Biz de mescitte uyuduk. Gecenin son
demlerinde Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yanıma geldi. Karnım üzere
uyumakta olduğumu gördü. Ayağıyla beni dürterek: "Sen ne diye böyle
uyuyorsun. Bu Allah'ın hoşlanmadığı -yahut buğzettiği- bir uyuma şeklidir"
buyurdu.
Bu senedinde Yahya b.
Ebi Kesir'e muhalefet edilerek nakledilmiş bir hadistir. Senedindeki son
ravinin doğru ismi ise Kays b. Tıhfe el-Gıfari'dir. Bunun da şahidi Ebu
Hureyre'nin rivayetiyle gelen şu hadistir:
7781 - Bize Ebu Zekeriya
el-Anberi tahdis etti ... Bize İsa b. Yunus, Muhammed
b. Amr’dan bildirdi. O Ebu Seleme’den, o Ebu Hureyre (r.a)’den rivayet ettiğine
göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) karnı üzerine yatmış bir adamın
yanından geçti. Ayağıyla onu dürterek: "Şüphesiz ki bu Aziz ve Celil
Allah'ın sevmediği bir yatıştır" buyurdu.
Bu Müslim'in şartına
göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir.
7782- *Bize adaletli Ali
b. Hamşaz tahdis etti. Bize Hişam b. Ali tahdis etti. Bize Abdullah b. Reca
tahdis etti. Bize Hemmam b. Katade, Kesir b. Ebi Kesir’den tahdis etti. O
Iyaz’dan, o Ebu Hureyre (r.a)’den rivayet ettiğine göre Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) bir kimsenin güneş ile gölge arasında oturmasını yasakladı.
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: İmam
Ahmed, Müsned, III, 413. Burada sahabinin kimliği müphem bırakılmıştır. Ebu
Bekr eş-Şafii, vr. 4/2 ve başka yerde belirtildiği üzere sahabinin adının
verilmesi hususunda İbn Reca'ya muhalefet edilmiştir.
7783- ... Bize Ali b.
Mushir, İsmail b. Eli Halid'den tahdis etti. O Kays b. Ebi Hazim'den, o babası
(r.a)'ndan şöyle dediğini nakletti: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) beni
güneşte otururken gördü: "Sen gölgeye geç çünkü o mübarektir"
buyurdu.
Diğer Tahric: Ebu
Davud, 4822. Telhis'de: Bunu Ali b. Mushir böylece rivayet etmiş bulunmaktadır.
Şube ise İsmail'den, o Kays'dan mürselolarak rivayet etmiştir demektedir. Derim
ki: Mürsel rivayet Ebu Davud et-Tayalisi, Müsned, 1298'de; İmam Ahmed, Müsned,
III, 426'da yer almaktadır. "Çünkü o mübarektir" fazlalığı İmam
Ahmed'in Müsnedinde yer almaktadır ama İbn Hibban, Sahih, 1958'de bu fazlalığı
zikretmemiştir. Bir sonrakine bakınız. Göründüğü kadarıyla Hakim burada:
"Çünkü o mübarektir" fazlalığını zikretmişlir.
7784- *Bize Ebu'l-Abbas
Muhammed b. Yakub tahdis etti. Bize Ebu Davud tahdis etti.
Bize Şube, İsmail b. Ebi
Halid’den tahdis etti. O Kays b. Ebi Hazim (r.a.)'den şöyle dediğini nakletti:
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) babamı güneşte otururken gördü.
"Gölgeye geç çünkü o mübarektir" buyurdu.
Şube bunu mürselolarak
rivayet etse dahi bu senedi sahih bir hadistiL Çünkü Mincab b. el-Haris ile Ali
b. Müshir sika iki ravidir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
3206- Sahip
Olmadığın (Mülkün Olmayan) Kimsenin Elbisesi ile Elini Silme