HAKİM

el-Müstedrek

EDEB

 

3200- Aksırana Verilen Cevap Hususunda Kufeli Fukahanın Yaptığı Tercih

 

7767- *Kufeli fakihlerin bu aksırana verilecek cevap hususunda seçtikleri lafzı bize Kadı Ebu Bekr Ahmed b. Kamil b. Halef tahdis etti. .. Bize Cafer b. Süleyman tahdis etti. Bize Ata b. es-Saib tahdis etti.

Bize Fakih Ebu'l-Abbas Ahmed b. Harun da tahdis etti ... Bize Ebyad b. Eban el-Kuraşi, Ata b. es-Saib'den tahdis etti. O Ebu Abdurrahman esSülemi’den, o Abdullah b. Mesud (r.a.)’dan şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Biriniz aksırdığı takdirde elhamdulillahi Rabbi'lalemin desin. Ona cevap olarak yerhamukellah denilsin. O da: Yağfirullahu lena ve leküm (Allah bize de, size de mağfiret buyursun) desin."

 

Bu hadisi Abdurrahman, Abdullah b. Mesud’dan diye merfu olarak Ata b. es-Saib dışında rivayet eden olmamıştır. Kendisinden de bu hadisi münferid olarak Cafer b. Süleyman ed-Dubai ve Ebyad b. Eban el-Kuraşi rivayet etmişlerdir.

Bu hususta sahih olan ise imam, hafız, rivayeti oldukça sağlam bellemiş olan Süfyan b. Said es-Sevri'nin, Ata b. es-Saib'den diye naklettiği rivayettir:

 

Diğer Tahric: Taberani, 10326; Buhari, el-Edebu'l-Müfred, 934; Heysemi, Mecma, VIII, 57'de hadisi kaydederek Taberani tarafından Kebir ve Evsat'ta rivayet edildiğini belirtip, senedinde Ata vardır. Hafızası karışmıştır demektedir.

 

 

 

7768- *Bize Ebu'l-Abbas Muhammed b. Yakub tahdis etti. .. Bize Süfyan

tahdis etti. Bize Ebu Abdullah es-Saffar da haber verdi. .. Bize Süfyan tahdis etti. Bize Ebu'l-Abbas el-Mahbubi de haber verdi. .. Bize Süfyan tahdis etti. Bize Ebu Bekr b. İshak da tahdis etti. .. Bize Süfyan, Ata b. es-Saib'den tahdis etti ... O Ebu Abdurrahman es-Sülemi’den, o Abdullah'tan şöyle dediğini nakletti: Biriniz aksırdığı zaman elhamdulillah desin, ona: Yerhamukellah diye karşılık verilsin. Kendisine yerhamukumullah denilince, o da: Yağfirullahu lena ve leküm (Allah bize ve size mağfiret buyursun) desin.

 

Bu rivayetine itimat edilen bir kimsenin müsned olarak nakletmemesi halinde Abdullah'ın sözü olarak mahfuz olan rivayettir.

 

 

 

7769- Bu hususta Salim b. Ubeyd en-Nehai'nin naklettiği rivayete gelince, bize Ebu Abdullah Muhammed b. Abdullah ez-Zahid el-Asbahani tahdis etti ... Süfyan’dan. Bize İbrahim b. Hatim el- Hiri de haber verdi. .. Bize Süfyan tahdis etti. Bize Ebu Bekr b. İshak da tahdis etti ... Süfyan’dan şöyle dediğini nakletti:

Bana Mansur, Hilal b. Yesaf'tan tahdis etti. O bir başka adamdan şöyle dediğini nakletti: Biz bir yolculukta Salim b. Ubeyd ile birlikte idik. Bir adam aksırdı ve es-selamu aleyküm dedi. Salim: (Sana da) es-selamu aleyküm ve annene de dedi. Sonra ona sorarak bundan dolayı içten içe bana kızmış olabilirsin dedi. Adam: Ben annemin adını anmandan hoşlanmam dedi. Salim dedi ki: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte idik. Bir adam aksırdı ve (o da) es-selamu aleyküm dedi. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) da ona: "Sana da es-selamu aleyküm annene de" buyurdu sonra şunları ekledi: "Biriniz aksırdığı takdirde elhamdulillahi Rabbi'l-alemin elhamdulillah ala külli hal desin. Ona yerhamukellah denilsin, o da karşılık olarak yağfirullahu li ve leküm (Allah bana da, size de mağfiret buyursun) desin."

Mansurdan rivayeti hususunda Zaide b. Kudame de Süfyan es-Sevri'ye mutabaatta bulunmuştur:

Bize Ebu Bekr Muhammed b. Ahmed b. Baleveyh tahdis etti ... Bize Zaide, Mansur’dan tahdis etti. O Hilal b. Yesaf'tan, o Neha'lılardan bir adamdan şöyle dediğini nakletti: Bir seferde Salim b. Ubeyd ile birlikte idik sonra hadisi tıpkı es-Sevri'nin hadisi rivayeti gibi uzun uzadıya zikretti. Bunu Cerir b. Abdulhamid, Mansur’dan yanılgılı bir şekilde rivayet etmiş ve Hilal b. Yesaf ile Salim b. Ubeyd arasında meçhul (adı bilinmeyen) Neha'lı adamı rivayetten düşürmüştür.

 

Diğer Tahric: Ebu Davud, 503ı; Tirmizi, 2740; Taberani, 6368; İbn Hibban, Sahih, 599. Bu hadisin senedi oldukça Izdıraplıdır. Ayrıca bk. Camiu'l-Usul, 2339 ve bundan sonra gelecek olan hadis.

 

 

 

7770- Bize Üstaz Ebu'l-Velid tahdis etti, bize İbrahim b. Ali tahdis etti, bize Yahya b. Yahya tahdis edip dedi ki:

Bize Muhammed b. Nuaym de tahdis etti, bize İshak b. İbrahim tahdis edip (Yahya ile birlikte) dediler ki: Bize Cerir, Mansur'dan bildirdi. O Hilal b. Yesaf'tan şöyle dediğini nakletti: Bir seferde Salim b. Ubeyd ile birlikte idik. Seferdekilerden bir adam aksırdı ve es-selamu aleyküm dedi. Salim: Sana da selam olsun, annene de dedi. Sonra şunları ekledi: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ı şöyle buyumrken dinledim: "Biriniz aksırdığı zaman elhamdulillah desin. Onun yanında bulunanlar yerhamukellah desin, o da kendilerine yağfirullahu lena ve leküm diye cevap versin."

 

Cerir'in naklettiği bu rivayetteki yanılgı açıkça ortadadır. Çünkü Hilal b. Yesaf, Salim b. Ubeyd'e yetişmediği gibi onu görmemiştir. İkisi arasında meçhul (adı bilinmeyen) bir adam (ravi) vardır. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in aksıran kimsenin kendisine yerhamukellah diyene vereceği "Allah size de hidayet versin, halinizi de ıslah etsin" şeklindeki emri hususunda haberlerin sahih olanı ile olmayanını birbirinden ayırt edemeyecek durumda olanlar bu şekilde aksırmada verilecek cevapların Müslümanlar için değil, kitap ehli hakkında olduğu izlenimini yanılarak verirler. 

 

 

 

7771 - Bunu bize Muhammed b. Ali b. Duhayn eş-Şeybani Kufe'de haber verdi ... Bize Süfyan tahdis etti. Bize Hakim b. ed-Deylem tahdis etti. Bize Ebu Burde tahdis etti, bize Ebu Musa (r.a) tahdis edip dedi ki: Yahudiler Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in huzurunda kendilerine yerhamukellah demesi ümidiyle aksırırlardr. O da onlara: "Allah size hidayet versin ve halinizi ıslah etsin" derdi.

 

Bu senedi muttasıl bir hadistir. Bu haber ise iki imam Muhammed b. İsmail ile Müslim b. el-Haccac'ın el-Camiu's-Sahih adını taşıyan eserlerinde ittifakla nakledilmiş sahih haberlere muhalif değildir. Çünkü sahih sünnetlerden birisi de Müslüman bir kimsenin aksıran kardeşine yerhamukellah demesi, onun da yehdikümullah ve yuslih baleküm: Allah size hidayet versin, halinizi de ıslah etsin demesidir. Onun söyleyeceği bu söz ise Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in aksırması halinde müslümana söylenmesi emredilen "yerhamukellah"ın yerine verilecek cevaptır. Halbuki sözü geçen rivayeti delil gösteren kimse aksıran ile aksırana cevap veren (muşemmit) arasında fark görmemektedir. Halbuki Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) burada açıklaması uzun sürecek çok sayıda haberde hem kendisi için, hem diğer Müslümanlar için hidayet bulmak isteği ile duada bulunmuştur. Ayrıca Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yakın dostu, seçkin arkadaşı, damadı Ali b. Ebi Talib (r.a)'a da Allah'tan hidayeti istemesini emretmiştir.

 

Diğer Tahric: Tirmizi, 2740; Ebu Davud, 5038. Tirmizi: Hasen, sahih bir hadistir demektedir.

 

 

 

7772- Nitekim bunu bize Ebu'l-Abbas Muhammed b. Ahmed el-Mahbubi Merv'de haber verdi. .. Bize Şube, Asım’dan bildirdi, O Zin’den, o Ali (r.a.)’den şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Ey Ali Allah'tan hidayeti ve doğru yolda ilerlemeyi nasip etmesini dile. Hidayeti yolu bulmak (doğru yola hidayet bulmak) ile birlikte dosdoğru yolda yürümeyi de okunu da düzeltmenle birlikte hatırla,"

 

Yezid b. Ebi Meryem'in, Ebu'l-Cevza'dan, onun el-Hasan b. Ali'den diye rivayet ettiği Nebi (s,a)'nin öğretmiş olduğu kunut duasında da: "Allah'ın hidayete iletmiş olduğun kimseler arasında bana da hidayet eyle" buyruğu senedi ve rivayet yollarının ayrıca zikredilmesine gerek bırakmayacak kadar meşhur bir hadistir.

Şimdi yine iki İmamın (Buhari ve Müslim'in) tahriç etmediği edep ile ilgili sahih haberleri zikretmeye devam edelim:

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

3201- Nebi (s.a.v.) Sırtüstü Yatmış Bulunan Adama Bir Ayağını Diğerinin Üzerine Koymasını Yasaklaması