HAKİM el-Müstedrek |
TIB |
3102- Telbine (Un Bulamacı) Hastanın Kalbindeki Ağrıyı
Açıp Giderir 3103- Nefret Edilen Ama Faydalı Olan Telbine Denilen
Bulamacı içmeye Bakınız |
7530- ... Bize Muhammed
b. es-Saib b. Bereke el-Mekki annesinden tahdis etti. O Aişe (r.anha)’den şöyle
dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın hanımları(ndan
birisi) hummaya yakalanacak olursa emri üzerine bulamaç yapılırdı sonra da
onlara bu bulamaçtan içmelerini emreder ve şöyle derdi: "Bu sizden herhangi
birinizin su ile yüzündeki kiri yıkayıp, izale etmesi gibi kederli olanın
kalbini yatıştırır, hasta olanın kalbindeki ağrıları açıp, giderir."
7531- ... Bana el-Münzir
kızı Fatıma, Um Külsum'dan tahdis etti. O Aişe (r.anha)’den rivayet ettiğine
göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Nefret edilen ama
faydalı olan telbine denilen bulamacı içmeye bakınız." "Muhammed'in nefsi elinde olana yemin
ederim ki o sizden herhangi birinizin yüzündeki kiri su ile yıkadığı gibi
karnını öyle yıkar." (Ravi) dedi ki: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) de
hanımlarından herhangi birisi hastalanacak olursa ya ölüm ya da hayatta
kalmaktan ibaret iki uçtan birisine ulaşıncaya kadar tencere ateşin üzerinden
inmezdi.
Bu, Buhari ve
Müslim'in şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte -çünkü Müslim Muhammed
b. es-Saib'in rivayetini delil gösterdiği gibi Buhari de Eymen b. Nabil
el-Mekki'nin rivayetini delil göstermiştir- yine de bu hadisi tahriç
etmemişlerdir.
7532- * ... Bize A'meş,
Ebu Süfyan’dan tahdis etti. O Cabir (r.a)’den şöyle dediğini nakletti:
Müminlerin annesi Aişe (r.anha)'nin yanında burun deliklerinden kan damlayan
küçük bir çocuk vardı. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) içeri girince:
"Bu çocuğun hali ne böyle?" buyurdu. Aişe: Boğazı ve genzi rahatsız
dedi. Allah Rasulü şöyle buyurdu: "Ey kadınlar ne oluyor size?
Çocuklarınızı öldürmeyin. Herhangi bir kadının boğazı ağrıyacak ya da başı
ağrıyacak olursa Hind kustu alsın." (Cabir) dedi ki: Aişe'ye de verdiği
emir üzerine o da bunu yaptı ve çocuk iyileşti.
Bu Müslim'in şartına
göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir. Buhari yine
Zühri'nin Ubeydullah b. Abdullah'tan, o Mihsan kızı Um Kays’dan diye rivayet
ettiği hadisini buna yakın ve muhtasar olarak tahriç etmiş bulunmaktadır.
Diğer Tahric: Temmam,
Fevaid, ı026'da Cabir'den, o Aişe'den diye rivayet ettiği gibi, Ahmed, Müsned,
III, 3ı5; Bezzar, Müsned, 3025, 3026; Ebu Ya'la, Müsned, 4383'te;
el-Metalibu'l-Aliye, vr. 83/1'de belirtildiği üzere de İbn Ebi Şeybe Müsnedinde
rivayet etmişlerdir. Sözü geçen kaynakların tümünde Aişe'nin adı geçmemektedir.
Bunlar hadisi burada olduğu gibi Cabir'in Müsned bir rivayeti olarak
değerlendirmişlerdir. Heysemi de Mecma'da Cabir'in rivayet ettiği hadisin
Ahmed, Ebu Ya'la ve Bezzar tarafından rivayet edilmiş olduğunu belirttikten
sonra bu kaynaklarda sözü geçen raviler sahihin ravileridir demektedir.
el-Metalibu'l-Aliye, 2403'te de belirtildiği üzere İbn Hacer ve Busiri hasen
olduğunu belirtmişlerdir. Hakim bu haberi ileride IV, 406'da (8291 numara ile)
tekrar zikredecektir.
7533- * ... Bize Nasr b.
Ebi'l- Eş'as tahdis edip dedi ki: Ben Ebu'zZubeyr'i, Cabir (r.a)’den diye şunu
zikrederken dinledim: Bir kadın küçük çocuğu ile birlikte Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in yanına geldi ve: Ben bunun boğazındaki ağrıyı (bademciği)
patlatayım mı dedi. Allah Rasulü şöyle buyurdu: "Sizler çocuklarınızın
boğazını yakıyorsunuz. Sen Hind kustu ve alaçehreyi alıp, burnuna enfiye gibi
çekmesini sağla" buyurdu.
Bu Müslim'in şartına
göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: