HAKİM el-Müstedrek |
YİYECEKLER |
2976- Yemekten Sonra Parmakların Yalanması |
7202- ... Hişam b.
Urve’den, o Abdurrahman b. Kabb b. Malik’den, o babası (r.a)’dan
rivayet ettiğine göre (babası) Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'yi bir yemek
yedikten sonra kendileriyle yemek yediği üç parmağını yaladığını görmüştür.
Diğer Tahric: Müslim,
2033; Ebu Davud, 3848 bir sonraki rivayete de bakınız. Hadis ile ilgili
değerlendirmesinde Hakim yanılınıştır çünkü hadis Müslim'de vardır.
7203 - ... Hişam b.
Urve’den, o babasından, o Abdullah b. Kabb b. Malik'ten, o babası (r.a)’dan
rivayet ettiğine göre Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yemek yedikten
sonra üç parmağını yalardı.
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
7204- ... Bize Muhammed
b. es-Saib b. Bereke el-Mekki annesinden tahdis etti. O Aişe (r.anha)’den şöyle
dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın aile halkı
hummaya yakalanacak olurlarsa emir verir ve bir çorba yapılırdı sonra da
hummaya yakalanmış olana ondan içmesini emreder ve şöyle buyururdu:
"Sizden herhangi
birinizin su ile yüzündeki kiri yıkaması gibi bu da hastanın kalbi üzerinden
(hastalığı) alıp götürür."
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Tirmizi,
2040 hasen, sahihtir diyerek; İbn Mace, 3445_ Bunun Buhari, 5365; Müslim,
2216'da buna yakın farklı bir lafızIa rivayeti de vardır. Hakim bunu ileride
Müstedrek, IV, 205'te (7530 numara ile) ve IV, 407'de (8295 numara ile) tekrar
zikredecektir.
7205- ... Bana İbrahim
b. Tahman, Abdulaziz b. Suhayb’dan tahdis etti.
O Enes (r.a)’den şöyle
dediğini nakletti: Ben muhacirlerle ensarı Medine'nin etrafında hendeği kazıyıp
toprağı sırtlarında taşıyarak şöyle dediklerini gördüm:
Biz bey'at edenleriz
Muhammed'e Ebediyen İslam üzere kalacağımıza Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) da onlara cevap vererek şöyle diyordu: "Allah'ım ahiret haynndan başka
hayır yok Sen ensar ile muhacirleri mübarek kıl."
Eritilmiş, kokmuş iç
yağı ile yapılmış kuru bir avuç dolusu arpanın bulunduğu bir kap getirilir ve
acıkmış olan ve halka halka olmuş o topluluk arasına o kokmuş haliyle
konulurdu.
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu bu fazlalıkla tahriç
etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Buhari,
3835; Tuhfetu'I-Eşraf, I, 279'da belirtildiği gibi Nesai ve Nakib'de; Müslim,
1805; Tirmizi, 3856. Orada Hakim'in -Allah'ın rahmeti üzerine olsun- sözkonusu
ettiği ve İmam Ahmed'in Müsned'inde bulunmadığı zannettiği fazlalık da
bulunmaktadır. Hadis ile ilgili değerlendirmesinde Hakim yanıImıştır.
7206- ... Bana Kurra b.
Abdurrahman, İbn Şihab’dan haber verdi. O Urve’den, o Ebu Bekr (r.a)'ın kızı
Esma (r.a)’dan rivayet ettiğine göre tirit hazırladığı zaman kaynaması
geçinceye kadar üzerini kapalı tutar ve şöyle derdi: Ben Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'ı: "Böylesi bereketin daha da artıp büyümesine
sebeptir" buyururken dinledim.
Bu şahitler arasında
Müslim'in şartına uygun sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ile bunu tahriç
etmemişlerdir.
Diğer Tahric: İbn
Hibban, Sahih, 5207; Darimi, Sünen, II, 100; Beyhaki, es-Sünenu'I-Kübra, VII,
280; İmam Ahmed, Müsned, VI, 350; Heysemi, Mecma, V, 19'da: Bunu İmam Ahmed,
Müsned'de biri munkatı, diğerinde ise İbn Lehia bulunan iki ayrı senetle
rivayet etmiştir. İbn Lehia'nın rivayet ettiği hadis ise bir parça zayıf
olmakla birlikte hasen sayılır. Ayrıca bunu Taberani de rivayet etmiş olup, onun
da senedinde Kurra b. Abdurrahman vardır. İbn Hibban ve başkaları sika olduğunu
söylerken, İbn Main ve başkaları da zayıf olduğunu söylemiştir. Geri kalan
ravileri ise sahihin ravileridir demektedir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: