HAKİM el-Müstedrek |
YİYECEKLER |
2971- Ceninin Kesimi, Annesinin Kesimi ile Olur |
7190- Bize Muhammed b.
Salih b. Hani tahdis etti. Bize es-Seni b. Huzeyme ve el-Has en b. el-Mufaddal
tahdis etti. (H) Bize İsmail b. Ali el-Hatabi de haber verdi, bize Kadı İsmail
b. İshak ve Muhammed b. Galib tahdis etti. Hepsi dedi ki: Bize el-Has en b.
Bişr b. Salim tahdis etti, bize Zuheyr, Ebu'z-Zubeyr’den tahdis etti. O Cabir
(r.a)’den şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Ceninin kesimi annesinin kesimidir" buyurdu. (Yani
anneyi kesmek, karnındaki yavrunun da kesilmesi demektir.
Sika ravilerden ona
Ubeydullah b. Ebi Ziyad el-Kaddah el-Mekki de mutabaatta bulunmuştur.
Diğer Tahric:
Darakutni, IV, 273; Ebu Davud, 2828; Darimi, Sünen, II, 84; Ebu Ya'la, Müsned,
1808; İbn Adiyy, II, 660, 733, VI, 2403. Hadisin mevkuf ve merfu rivayeti
hususunda ihtilaf edilmiştir. Ebu'z-Zubeyr tedlis yapan bir ravidirve burada an
lafzını kullanarak rivayette bulunmuştur. Bir sonrakine de bakınız.
7191- ... Bize İshak b.
İbrahim tahdis etti, bize Attab b. Beşir bildirdi, bize Ubeydullah b. Ebi Ziyad
el-Kaddah Ebu'z-Zubeyr'den tahdis etti. O Cabir b. Abdullah (r.a)’dan,
oRasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)’dan:
"Ceninin kesilmesi annesinin kesilmesidir" buyurduğunu nakletti.
Bunu bana el-Huseyn b.
Ali et-Temimi haber verdi. Bize Muhammed b. İshak tahdis etti, bize Muhammed b.
Yahya tahdis etti. Bana İshak b. İbrahim el-Hanzali tahdis edip bunu zikretti.
Bu Müslim'in şartına
göre sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ile bunu tahriç etmemişlerdir.
Ancak bu hadis İbn Ebi Leyla ve Hammad b. Şuayb'ın, Ebu'z-Zubeyr’den diye
rivayet ettikleri bir hadis olarak bilinmektedir. Bununla birlikte bu sahih bir
isnad ile Ebu Hureyre’den de rivayet edilmiştir.
7192- * ... Abdullah b.
Said el-Makburi’den, o dedesinden, o Ebu Hureyre (r.a)’den şöyle dediğini
nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Ceninin kesilmesi
annesinin kesilmesi iledir" buyurdu.
7193- * ... Muhammed b. İshak’dan,
o Nafi’den, o İbn Ömer (r.a)’den şöyle dediğini nakletti: Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Ceninin kesimi eğer tüyleri
bitmiş ise annesinin kesimi ile olur." Ama içindeki kan aksın diye de
kesilir.
Bu bütün rivayet yolları
Atiyye, Ebu Said’den diye naklettiği rivayetin etrafında dönüp duran büyük bir
konudur. Bundan dolayı Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir. Muhtemelen
bazıları Ebu Eyyub'un rivayet ettiği hadisin sahih olduğu kanaatine -yanılarak-
kapılabilir ama durum böyle değildir:
Diğer Tahric:
Darakutni, Sünen, IV, 271; Taberani, Sağir, 20, 1067; Beyhaki,
es-Sünenu'l-Kübra, IX, 335; İbn Ebi Hatim, İle!, IL, 44; Telhis, IV, 158 ve
başkalarında görüldüğü gibi hadis hafızları bunun mevkuf olduğunu tercih
etmişlerdir. Önceki ve sonraki hadislere de bakınız.
7194- *Bunu bize Hafız
Ebu Ali tahdis etti ... Bize Abdullah b. el-Ala b. Şeybe tahdis etti, bize
Şube, Ebu Leyla’dan tahdis etti. O kardeşinden, o İbn Ebi Leyla’dan, o Eyyub
(r.a)’dan şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: "Ceninin kesilmesi annesinin kesilmesi ile olur."
Ebu'l-Veddak'ın, Ebu
Said’den diye rivayet ettiği hadisi de Allam tek başına rivayet etmiş olup,
onun da senedinde Ziyad vardır. Ziyad ise rivayeti delilolmayacak kadar çokça
hata eden birisidir. Bu sanat erbabından olup da bu konuyu dikkatle inceleyen
bir kimse Buhari ve Müslim (Allah ikisinden de razı olsun)'in sahihlerinde bunu
neden tahriç etmediklerine doğrusu hayret eder.
Diğer Tahric: Abdurrezzak,
Musannef; IV, 502; Muhalla, VII, 419; İbn Ebi Leyla hıfzı kötüdür ve hadis
munkatıdır demektedir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
2972-
"Allah'ın Helal Kıldığı Şey Helaldir" Hükmünün inmesi