HAKİM el-Müstedrek |
AHKAM |
2944- Emirlik Bir Emanettir, Kıyamet Gününde ise
Rezillik ve Pişmanlıktır |
7102- ... Bize Şuayb b.
el-Leys b. Sad tahdis etti, bana babam Yahya b. Said’den tahdis etti. O
el-Haris b. Yezid el- Hadrami’den rivayet ettiğine göre Ebu Zerr (r.a)
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e beni emir tayin et dedi. Allah
Rasulü: "Şüphesiz ki sen zayıfsın ve muhakkak bu bir emanettir ve
gerçekten bu kıyamet gününde rezillik ve pişmanlıktır."
Bu senedi sahih bir hadis
olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Yahya b. Said'den, o
Said b. el-Müseyyeb’den, o Ebu Zerr'den diye de nakledilmiştir:
Bize Ebu'n-Nadr
el-Fakih haber verdi ... Bize Yahya b. Said, Said b.
elMüseyyeb’den tahdis etti. O Ebu Zerr (r.a.)’den şöyle dediğini nakletti: Ey
Allah'ın Rasulü beni emir tayin et dedim. O şöyle buyurdu: "Emirlik bir
emanettir, kıyamet gününde ise rüsvaylık ve nedamettir. Hak ile emredip, o
hususta üzerindeki sorumlulukları eksiksiz olarak hak ile yerine getirenler
müstesna."
7103- ... Bilal b. Ebi
Musa’dan, o Enes b. Malik (r.a)’den rivayet ettiğine göre Haccac kendisini
Basra'ya hakim olarak tayin etmek istedi. Enes şöyle dedi: Ben Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'yi şöyle buyururken dinledim: "Her kim hakim olmayı
ister ve hakim olmak için de başkasından yardım ister (yahut alır) ise onunla
kendisi baş başa bırakılır (yani hüküm vermekte doğruyu bulmak hususunda
Allah'ın yardımından mahrum kalır.) Kim de onu istemezse, onu elde etmek için
de başkasından yardım da almazsa ona doğru şekilde hüküm vermesine yardımcı
olacak bir melek görevlendirilir."
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Ebu
Davud, 2578; Tirmizi, 1323, 1324; İbn Mace, 2309. Çeşitli rivayet yolları ile
has en bir hadistir.
7104- * ... Bize
el-Velid b. Müslim tahdis etti, bana Abdulaziz, İsmail b. Ubeydullah'tan tahdis
ettiğine göre Süleyman b. Habib kendilerine Ebu Umame el-Bahili (r.a)'dan
tahdis ederek Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu demiştir:
"İslamın kulpları teker teker sökülecektir. Her bir kulp söküldükçe bir
sonraki de (sökülmesi için) teşebbüs edilir. İlk sökülecek kulp (İslam'a göre)
hüküm vermek olacaktır, sonuncuları ise namaz olacaktır."
Hakim -Allah'ın
rahmeti üzerine olsun- dedi ki: Burada sözü geçen Abdulaziz, Abdulaziz b.
Ubeydullah b. Hamza b. Suhayb'dir. İsmail ise İsmail b. Ubeydullah
el-Muhadir'dir. Senedin tamamı sahih olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu
tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: İmam
Ahmed, Müsned, V, 2sı; İbn Hibban, Sahih, 6715; Taberani, 7486; Heysemi, Mecma,
VII, 281'de hadisin Ahmed tarafından rivayet edildiğini belirterek ravilerinin
sika olduklarını söylemiştir ama Zehebi: Abdulaziz zayıftır demiştir.
7105- * ... Bize Halid
b. Abdullah el-Vasıti, Huseyn b. Kays er-Rahbi'den tahdis etti. O İbn Abbas
(r.a)’dan şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: "Her kim elinin altındakilerden birisini kamu görevine tayin
edecek olup, o elinin altında bulunanlardan ona göre Allah'ın daha çok razı
olacağı kimse varsa o Allah'a da, Rasulüne de, müminlere de hainlik etmiş
olur."
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
7106- * ... Bize Musa b.
Ağyen, Bekr b. Huneys’den tahdis etti. O Reca b. Hayve'den, o Cunade b. Ebi
Umeyye'den, o Yezid b. Ebi Süfyan'dan şöyle dediğini nakletti: Ebu Bekr
es-Sıddık (r.a) beni Şam'a gönderdiği vakit şöyle dedi: Ey Yezid senin
akrabaların var. Onları emir (komutan)lığa getirmekte başkalarına tercih
edeceğini bir ihtimalolarak görüyorum. İşte senin için en çok korktuğum budur
çünkü Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: "Her kim
Müslümanların işlerinin başına gelir de o da onlara herhangi bir kimseyi
kollamak maksadıyla tayin edecek olursa Allah'ın laneti onun üzerine olsun.
Allah ondan ne bir harcamayı, ne bir fidyeyi kabul etmeyecek ve nihayet onu
cehenneme koyacaktıro"
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
2945- Hakimin
Davanın Her iki Tarafın Açıklamalarını Dinlemesi Vaciptir