HAKİM el-Müstedrek |
AHKAM |
2942- iki Hakim Cehennem
Ateşinde, Bir Hakim Cennettedir |
7095- ... Bize Abdullah
b. Bukeyr, Hakim b. Cubeyr’den tahdis etti. O Abdullah b. Bureyde’den, o
babasından, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)’den şöyle buyurduğunu
nakletti: "Hakimler üç türlüdür. İki tür hakim cehennem ateşinde, bir tür
hakim de cennette olacaktır. Hakkı bilip, hakka uygun olarak hüküm veren hakim
cennette, hakkı bildiği halde kasten haksızlık yapan hakim cehennemde, bilgisizce
hüküm veren hakim de cehennemde olacaktır."
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir. Bunun
Müslim'in şartına göre senedi sahih bir şahidi de vardır.
Diğer Tahric: Ebu
Davud, 3573; İbn Mace, 2315; Zehebi: İbn Bukeyr hadisi münker birisidir
demektedir.
7096- Bunu bize Muhammed
b. Ali b. Duhayn eş-Şeybani Kufe'de tahdis etti ... Bize Şerik, Ameş’den tahdis
etti. O Said b. Ubeyde’den, o İbn Bureyde’den, o babası (r.a)’dan şöyle
dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"İki (tür) hakim cehennemde, bir tür hakim de cennette olacaktır. Hakka
uygun hüküm veren hakim cennette, haksızlık ve zulümle hüküm veren hakim
cehennemde, bilgisizce hüküm veren hakim de cehennemde olacaktır." Ashab:
Peki, cahilolanın günahı nedir? diye sordular. Allah Rasulü: "Onun günahı
bilinceye kadar hakimlik yapmaması gerektiğindendir.''
7097- * ... Bize İsraiL,
Amir ed - Duhni’den tahdis etti. O babasından, o Um Makil’den, o babasından
şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdu: "Bu ümmetin işlerinden herhangi birisinin başında olan her bir
kimse -az olsun, çok olsun- aralarında adalet yapmazsa mutlaka Allah onu ateşe
döker."
Buradaki Um Makil,
Makil b. Sinan el-Eşcai'nin kızıdır. Hadisin senedi sahih olup, Buhari ve
Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Buhari,
6731; Müslim, 142; İmam Ahmed, Müsned, V, 25; Taberani, Kebir, XX, 449 ve
başkaları buradaki lafız ile aynı anlamda
7098- * ... Bize Hammad b.
Seleme tahdis etti, bize Asım b. Behdele, Yezid b. Şerik’den tahdis ettiğine
göre Dahhak b. Kays kendisi ile Mervan b. el- Hakem'e bazı giyecekler
göndermişti. Mervan kapıcıya: Kapıda kim var bir bak dedi. Kapıcı Ebu Hureyre
dedi, içeri girmesi için ona izin verdi. Ey Ebu Hureyre bize Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)’dan dinlemiş olduğun bir şeyanlat dedi. Ebu
Hureyre şöyle dedi: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ı şöyle buyururken
dinledim: "Aradan fazla bir zaman geçmeden bir kimse insanların içlerinden
herhangi birisinin başına getirilmektense Süreyya yıldızından aşağıya düşmeyi
temenni edecektir."
Senedi sahih olmakla
birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Ebu
Davud et-Tayalisi, Müsned, 2523; İmam Ahmed, Müsned, II, 352; Beyhaki,
es-Sünenu'l-Kübra, X, 97; Beğavi, Şerhu's-Sünne, 2468; İbn Hibban, Sahih, 4483
has en bir hadistir.
7099- * ... Bize Muaz b.
Hişam tahdis etti, bana babam Abbad b. Ebi Ali’den tahdis etti. O Ebu
Hazim’den, o Ebu Hureyre (r.a)’den, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)’den
şöyle buyurduğunu nakletti: "Emirlerin (komutanların) vay haline!
Ariflerin vay haline! Eminlerin vay haline! Kıyamet gününde birtakım kimseler
zülüfleri Süreyya yıldızına asılı olsaydı da gök ile yer arasında sarkıtılsalardı
ve hiçbir işin yönetiminin başına gelmeselerdi diye temenni edeceklerdir."
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
7100- .,. Bize Said b.
Ebi Eyyub, Ubeydullah b. Ebi Cafer’den tahdis etti.
O Salim b. Ebi Salim
el-Habeşani'den, o babasından, o Ebu Zerr (r.a)'den şöyle dediğini nakletti:
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Ey Ebu Zerr
gerçek şu ki ben seni zayıf görüyorum. Bu sebeple sakın iki kişinin başına amir
olma, sakın bir yetimin malının velayetini üstüne alma."
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Ebu
Davud, 2868; Nesai, VI, 255; Müslim, 1826. Bir sonraki hadise de bakınız.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
2943- Hakim Olarak
Görevlendirilen Bir Kimse Bıçaksız Boğazlanmış Gibidir