HAKİM el-Müstedrek |
MA’RİFETU’S-SAHABE |
1819- Ali Dedi ki: Beni Aşırı Sevenler ile (Bana) iftira
Edecek Kadar Buğz Edenler Helak Olacaktır |
4680- * ... Bize Ali b.
Sabit ed-Dehhan tahdis etti. Bize el-Hakem b. Abdulmelik, el-Haris b. Hasira'dan
tahdis etti. O Ebu Sadık'tan, aRabia b. Macid’den, o Ali (r.a)’den şöyle
dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) beni çağırıp:
"Ey Ali şüphesiz ki sende İsa (a.s)'a -salat ve selam ona- benzeyen bir
yönün vardır. Yahudiler annesine iftira edecek noktaya varıncaya kadar ona
buğzetti. Hristiyanlar ise onu bulunmadığı bir konuma yerleştirinceye kadar
sevdi" buyurdu. (Rabia) dedi ki: Ali de şöyle dedi: Haberiniz olsun. Benim
hakkımda bende bulunmayan hususları söyleyerek aşırıya kaçan, beni ileri
derecede seven kimse ile bana olan kin ve öfkesi kendisini bana iftira etmeye
itecek kadar iftirada bulunup, nefret eden kimseler helak olacaktır. Şunu bilin
ki şüphesiz ki ben bir nebi de değilim, bana vahiy de gelmiyor ama ben Allah'ın
kitabı ve Nebisinin (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sünneti ile gücüm yettiği
kadar amel ederim (onları uygularım). Bu sebeple sizlerin yüce Allah'a itaat
olan hususlarda verdiğim emirlerde -sevdiğiniz ya da hoşlanmadığınız hususlar
bile olsa- bana itaat etmek görevinizdir. Ben ya da benden başkası bir masiyeti
size emredecek olursa hiçbir kimsenin aziz ve celil olan Allah'a isyan
hususunda itaat istemek hakkı yoktur. Çünkü itaat ancak maruftadır.
Senedi sahih olmakla
birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
4681 - *Bize Ebu'l-Abbas
Muhammed b. Yakub tahdis etti ... Bize Abdullah b. Numeyr tahdis etti. Bize
Fakih Ahmed b. Sehl Buhara'da haber verdi ... Bize Affan ve Süleyman b. Harb
tahdis edip dediler ki: Bize Hammad b. Seleme, Muhammed b. İshak'tan tahdis
etti. O Muhammed b. İbrahim et-Teymi’den, o Seleme b. et-Tufeyl'den -zannederim
kendi babasından-, o Ali (r.a)’den şöyle dediğini nakletti: Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) bana şöyle dedi: "Ey Ali şüphesiz ki senin
cennette bir hazinen vardır. Sen o hazinenin Zulkarneyn'isin (sahibisin). Bu
sebeple sakın bir defadan sonra arkasından ikinci defa bakışını sürdürme. Çünkü
ilki senin olsa bile, ikincisi senin hakkın değildir."
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir .
Diğer Tahric: İbn
Hibban, Sahih, 5570; İmam Ahmed, Müsned, I, 159; Darimi, Sünen, II, 298;
Tahavi, Müşkilu'l-Asar, 1413; Hakim'de "babasından" diye bir fazlalık
da yer almıştır. Hadisin senedinde İbn İshak an lafzını kullanarak rivayette
bulunmuş olmakla birlikte hadisin bir şahidi de vardır. Bk. Mecmau'z-Zevaid,
VIII, 63
4682- ... Bize Abdullah
b. Umeyr tahdis etti.685 Bize Amir b. es-Sımt, Ebu'l-Cahhaf Davud b. Ebi
Avf’dan tahdis etti. O Muaviye b. Salebe’den, o Ebu Zerr (r.a)’dan şöyle
dediğini nakletti: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle dedi: "Ey Ali!
Kim benden ayrılırsa Allah'tan ayrılmış olur. Kim de senden ayrılırsa -ey Ali-
benden ayrılmış olur."
Senedi sahih olmakla
birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric:
Keşfu'l-Estar'da belirtildiği üzere Bezzar, Müsned, 2565'te Abdullah b. Numeyr
yoluyla böylece rivayet etmiş ve: Bizler bunun Ebu Zerr’den bu senetten başka
bir senetle rivayet edildiğini bilmiyoruz demiştir. Heysemi de bunu Mecmau'z-Zevaid,
IX, 135'te kaydettikten sonra ravileri sikadırlar demektedir. Ancak Zehebi:
Hayır, münkerdir demiştir. Derim ki: Muaviye b. Salebe'nin sika olduğunu
yalnızca İbn Hibban (V, 416) söylemiştir. Buhari bu hadisi Tarih, IV, 333'te
kaydetmiş ve onun bu senedini zikredip, hakkında bir şey söylememiştir. Bu
haberdeki münker taraf ise haklarında cennetlik olduklarına dair şahitlik
edilmişlerden bazı kimselerin de bulunduğu bir topluluğun Ali'den ayrılmış
olmalarıdır. Hakim ileride bu hadisi yine bu yoldan III, 146'da (4757 numaralı
hadis olarak) tekrar zikredecektir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
1820- Ben Ademoğullarının
Efendisi, Ali de Arapların Efendisidir