HAKİM

el-Müstedrek

MA’RİFETU’S-SAHABE

 

1807- Ali 63 Yaşında iken Öldürüldü

 

4649- ... Bana el-Hasan b. Ziyad, Ebu Maşer’den tahdis etti. O Şurahbil b. Sa'd el- Kuraş!’den şöyle dediğini nakletti: Ali b. Ebi Talib (r.a.) 35 yılında iken ve kendisi 58 yaşında ve (59'undan da) birkaç ay almış iken halife seçildi. 35 yılı hac mevsimi gelince Abdullah b. Abbas'ı (hac emiri olarak) gönderdi. Ayrıca 36, 37 ve 38 yılında da onu gönderdi ve Abdullah b. Abbas hac mevsiminde hazır bulundu. Ali (r.a) ise savaşla meşgulolmuştu. İnsanlar Şeybe b. Osman el-Hacebi hususunda anlaşmaya varınca bu sefer kendisi de insanlarla birlikte hac etti. Hicri 40. yılolunca Ali (r.a.) hicri 40 yılı ramazan ayı cumaya rastlayan 17. gününde kendisi 63 yaşında iken öldürüldü.

 

Hakim dedi ki: Bizler konuyu inceleyince bu tarihlerin sahih bir senetle açık bir delilini de bulduk.

 

 

 

4650- *Bunu bize Ebu'l-Abbas Muhammed b. Yakub tahdis etti ... Bize Süfyan, Mansur'dan tahdis etti. O Rib'i b. Hiraş'dan, o el-Bera b. Naciye'den, o Abdullah b. Mesud (r.a)’dan şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "İslam'ın değirmeni 35 yahut 36 yılında dönecek. Şayet helak olurlarsa helak olanların yolundan gitmiş olacaklar, eğer onların dini onlar lehine kalacak olursa 70 yıl (kalacak)dır." Ömer: Ey Allah'ın Rasulü (bu süre) geri kalan ile birlikte mi yoksa geçmiş olanla birlikte mi? (diye sordu). Allah Rasulü: "Geri kalan ile birlikte" buyurdu. [ ... ]

 

Bu senedi sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.

 

 

 

4651- Bize Hakim Hafız Ebu Abdullah Muhammed b. Abdullah 402 yılı Şaban ayında imla yoluyla tahdis edip dedi ki: Rivayetler (ona bey'atin) vakti hususunda ihtilaf etmiştir. Ona Osman (r.a)'ın öldürülmesinden dört gün sonra bey'at edildiği söylendiği gibi, beş gün sonra (bey'at edildiği) de söylenmiş, üç gün sonra (ona bey'at edildiği) de söylenmiştir. Zi'l-hicce'nin bitimine beş gün kala Cuma günü bey'at edildiği söylenmekle birlikte Amr b. Mebzul oğullarına mensup birisi olan Amr b. Muhammed el-Ensari'nin evinde, Osman'ın öldürülüşünün akabinde ona bey'at edildiği de söylenmiştir ama rivayetlerin en sahih olanına göre o Osman (r.a) defnedilinceye kadar bey'at almayı kabul etmemiştir. Onun defnedilmesinden sonra Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın minberi üzerinde ona açıktan bey'at edilmiştir. Ona ilk bey'at eden kişi de Talha olmuş ve: Bu (zamanla) bozulacak bir bey'attir demiştir.

 

 

4652- ... Bize Vaddah b. Yahya en-Nehşeli tahdis etti, bize Ebu Bekr b. Ayyaş, Ebu İshak'tan tahdis etti. O el-Esved b. Yezid en-Nehai’den şöyle dediğini nakletti: Ali b. Ebi Talib (r.a)'a Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın minberi üzerinde bey'at edilince Huzeyme b. Sabit minberin önünde durduğu halde şunları söyledi: Bizler Ali'ye bey'at ettik ya bize yeter

Korktuğumuz fitnelere karşı Ebu Hasen (Hasan'ın babası) İnsanlara en layık olan insanın o olduğunu gördük Tedavi etti Kureyş'i kitap ve sünnet ile Şüphesiz ki Kureyş onun (çıkardığı) dumanının dahi (içinden geçerek) yaramaz Bir gün bedenen zayıf düşmüş (develer) üzerinde gidecek olursa Onlarda bulunan hayrın tamamı onda vardır fakat ondaki güzelliklerin hepsi onlarda yoktur.

 

 

4653- * ... Bize el-Ala b. Salih, Adiyy b. Sabit'ten tahdis etti. O Ebu Raşid’den şöyle dediğini nakletti: Ali'ye bey'at sırası Huzeyfe'yegelince, o: Ondan sonra ben ancak haktan yüz çeviren, büyüklük taslayan yahut ebter (soyu kesik) olan birisine bey'at ederim.

 

Ravileri sikadır

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

1808- Ali (r.a)'a Bey'at Etmeyip, Oturanların Savunulması