HAKİM

el-Müstedrek

MA’RİFETU’S-SAHABE

 

1794- Osman (r.a)'ı Öldürenlerin isimleri

 

4624- * ... Bize Muhammed b. Talha tahdis etti, bize Kinane el-Adevi tahdis edip dedi ki: Ben Osman'ı muhasara edenler arasında idim. (Muhammed) dedi ki: Onu, Muhammed b. Ebi Bekir mi öldürdü? dedim, O hayır onu Mısır ahalisinden Cebele b. el-Ebhem (elimizin altındaki diğer nüshalarda el-Eyhem şeklindedir) öldürdü. Dedi ki: Onu Kebira es-Sekuni'nin öldürdüğü de söylenmiştir. Orada derhal öldürülmüştür. Yine onu Kinane b. Bişr et-Tucibi'nin öldürdüğü de söylenmiştir. Belki de hepsi de onu ortak olarak öldürmüş olabilirler. Allah'ın laneti üzerlerine olsun. el-Velid b. Ukbe de şöyle demiştir:

"Evet, nebilerinden sonra insanların en hayırlısı

Mısır’dan gelmiş et-Tucibi'nin öldürdüğü kişidir." et-Tucibi ile de Osman (r.a)'ın katilini kastetmektedir.

 

 

4625- * ... Bize Ubeydullah b. Musa tahdis etti. Bana Ebu Esid'in tahdis ettiğine göre Lebid b. Tufayl şöyle dedi: Bana Rib'i b. Hiraş, Osman b. Affan (r.a)’dan tahdis ettiğine göre Ömer’den kızına talip olmuş, Ömer ise onun istediğini reddetmişti. Bunun haberi Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'a ulaştı. Ömer onun yanına gittiğinde şöyle buyurdu: "Ey Ömer! Sana Osman'dan daha hayırlı bir damat, Osman'a da senden daha hayırlı bir (kayınpeder) göstereyim mi?" Ömer: Evet, Ey Allah'ın Rasulü! deyince, Allah Rasulü: "Kızını bana ver, ben de kendi kızımı üsman'a vereyim" buyurdu.

 

Bu senedi sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.

 

Diğer Tahric: Buhari ve Müslim'de bulunan ifadeler buna muhaliftir. Çünkü orada kızı ile Osman'a evlenmeyi teklif eden Ömer'in kendisidir ve bunu kabul etmeyen de Osman'dır. Derim ki: Evet, bu Buhari ve başkalarında sahih olarak gelmiştir. Şu kadar var ki böyle gelmiş olması bunu reddetmeyi gerektirecek şekilde buradakine muhalif değildir. Çünkü olayın farklı şekilde tekrarlanmasının önünde bir engel bulunmamaktadır. Bu haberi ayrıca Taberi de böyle rivayet etmiş ve kendisi ile birlikte Hafız Ziya da bunun sahih olduğunu belirtmiştir. Çünkü Fethu'l-Bari, IX, ın'de belirtildiği üzere o senedinde bir beis yoktur demiştir. Hafız İbn Hacer de şöyle demektedir: İbn Sad, el-Hasen'in mürsel bir rivayeti olarak Rib'i'nin hadisine benzer bir rivayet naklettiği gibi Said b. el-Müseyyeb'in bir mürsel rivayeti olarak da bundan daha geniş bir rivayet zikretmiştir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

1795- Osman Cenneti iki Defa Satın Almıştır