HAKİM el-Müstedrek |
MA’RİFETU’S-SAHABE |
1791- Osman (r.a)'ın Rüyasında Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'ın Kendisine: Bizimle iftar et dediğini görmesi VE
Ali (r.a.)'ın Osman (r.a.)' Yapılan işten Uzak Oluşu |
4610- * ... Bize İshak b.
Süleyman tahdis etti. Bize Ebu Cafer erRazi, Eyyub’dan tahdis etti. O Nafi'
den, o İbn Ömer (r.a.)’den rivayet ettiğine göre Osman (bir gün) sabahı etti ve
bize (gördüğü bir rüyayı anlatıp) şöyle dedi: Bu gece Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'ı rüyamda gördüm. Ey Osman! Yanımızda iftar et, buyurdu. Osman da
oruçlu olarak sabahı etti ve o günü öldürüldü. -Yüce Allah ondan razı olsun.-
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
4611- *Bize Kadı Ahmed
b. Kamil tahdis etti. Bize Ahmed b. Muhammed b. Abdulhamid el-Cufi tahdis etti.
Bize el-Fadl b. Cubeyr el-Verrah tahdis etti. Bize Halid b. Abdullah et-Tahhan
el-Müzeni, Ata b. es-Saib’den tahdis etti. O Said b. Cubeyr’den, o İbn Abbas
(r.a)’dan şöyle dediğini nakletti: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın
yanında oturuyardum. Derken Osman b. Affan (r.a) geldi. Osman ona yaklaşınca
(Allah Rasulü) şöyle buyurdu: "Ey Osman sen Bakara suresini okurken
öldürüleceksin ve kanından bir damla "Onlara karşı Allah sana yeter"
(Bakara, 137) buyruğunun üzerine düşecektir. Kıyamet gününde de yardımsız
bırakılan herkesin başına emir olarak gönderileceksin. Doğudakiler de,
batıdakiler de sana imrenecek ve Rabia ve Mudar kabileleri sayısınca kimselere
şefaat edeceksin."
Hakim dedi ki: Ben bu
hususta müsned haberleri Osman (r.a)'ın öldürülmesi bölümünde zikrettim. Bu
sebeple bu yerde de bunları sonuna kadar zikretmeyi uygun bulmadım. Çünkü bu
kadarının zikredilmesi yeterlidir. Bid'atçıların iddia ettikleri üzere
müminlerin emiri Ali b. Ebi Talib (r.a)'ın onun öldürülmesine yardım etmesi ise
tamamıyla bir yalan ve uydurmadır çünkü bunun aksini ifade eden haberler
mütevatir olarak gelmiş bulunmaktadır.
************************************************************************
Ali (r.a.)'ın Osman
(r.a.)'ın Şehid Edilmesi İşinden Uzak oluşu
*************************************************************************
4612- * ... Bize Kurra
b. Halid es-Sedusi'nin tahdis ettiğine göre o el-Hasen'in Kays b. Abbad’dan
şöyle dediğini dinlemiştir: Cemel Savaşı günü Ali (r.a)'a şöyle derken tanık
oldum: Allah'ım ben sana Osman'ın kanından uzak olduğumu (onun kanının
dökülmesinde hiçbir dahlimin olmadığını) bildiririm. Gerçekten Osman'ın
öldürüldüğü gün aklım başımdan gitti, kendimi tanıyamaz oldum. Bana bey'at
etmek istediler. Ben: Allah'a yemin ederim ki hiç şüphesiz Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın kendisine: "Kendisinden meleklerin
utandığı bir adamdan ben nasıl haya etmeyeyim" dediği bir adamı öldüren
bir topluluğun bey'atını almaktan haya ederim. Şüphesiz Osman daha yerin
üzerinde maktul iken ve henüz defnedilmemişken bey'at almaktan haya ederim
demişti. Bunun üzerine onlar da dönüp gittiler. Osman defnedilince insanlar
bana döndü ve bey'at almamı istediler. Ben şöyle demiştim: Allah'ım! Ben şu
yapmaya kalkıştığım işten çekiniyorum. Sonra bana bir kararlılık geldi ve
bey'atı kabul ettim. Andolsun onlar: Ey müminlerin emiri! Dediklerinde kalbim
adeta parçalandı. Ben: Allah'ım! Sen razı oluncaya kadar Osman için benden al
dedim.
4613- * ... Bize
el-Hatibi Abdurrahman b. Muhammed babasından tahdis etti. O dedesinden şöyle
dediğini nakletti: Cemel günü dışarı çıkarak öldürülenlere baktım. (Dedesi
devamla) dedi ki: Ali, el-Has en b. Ali, Ammar b. Yasir, Muhammed b. Ebi Bekr
ve Zeyd b. Suhan da kalkarak öldürülenler arasında dolaşmaya başladılar. el-
Hasen b. Ali yüzü üzere yere kapanmış bir maktul gördü. Onu sırtüstü
çevirdikten sonra yüksek sesle bağırdı ve sonra şöyle dedi: İnna lillah ve inna
ileyhi raciun. Allah'a yemin olsun ki Kureyşliler (buna) sevinecekler dedi.
Babası kendisine O kimdir oğlum? deyince, o: Muhammed b. Talha b. Ubeydullah
dedi. Bu sefer Ali de: İnna lillah ve inna ileyhi raciun. Allah'a yemin ederim
ki o gerçekten salih bir gençti dedi. Sonra oldukça üzüntülü ve kederli bir
şekilde oturdu. el-Hasen kendisine şöyle dedi:
Babacığım! Ben sana bu
sefere çıkmamanı söylemiştim ama filan ve filan kişi senin görüşünü etkiledi
dedi. Ali: Oğulcuğum böyle oldu. Keşke bundan yirmi sene önce ölmüş olmayı çok
arzu ederdim. Muhammed b. Hatıb dedi ki: Ben de ayağa kalkarak şöyle dedim:
Müminlerin emiri biz Medine'ye gidiyoruz. İnsanlar da bize Osman'a dair
soracaklardır. Onun hakkında ne diyelim? dedim. (Muhammed) dedi ki: Ammar b.
Yasir ile Muhammed b. Ebi Bekr konuştu, birçok şeyler söyledi. Ali kendilerine
şöyle dedi: Ey Ammar ve Ey Muhammed! Sizler Osman'ın (yakınlarını) tercih
ettiğini, emirliğini kötüye kullandığını söylüyorsunuz. Üstelik ona (ceza
vermeye) kalkıştınız. Allah'a yemin ederim ki kötü bir ceza verdiniz. Sizler
aranızda hüküm verecek adaletli bir hakemin yanına gidiniz. Sonra şöyle dedi:
Ey Muhammed b. Hatıb! Medine'ye gittiğin ve sana Osman'a dair soru sorulduğu
takdirde de ki: Allah'a yemin olsun ki o: "İman edip salih amel işleyen
sonra takvalı hareket edip iman eden sonra takvalı hareket edip ihsan eden
kimselerden idi. Allah ihsan edenleri sever" ve "Müminler Allah'a
güvenip dayanırlar." (Maide, 93) de.
Diğer Tahric:
ed-Durru'l-Mensur, Il, 568'de belirtildiği gibi bunu ed-Dineveri,
el-MÜcalese'de ve İbn Merduye ile Ebu Nuaym rivayet etmişlerdir. Zehebi dedi
ki: Beşşar b. Musa el-Haffaf vahi bir ravidir. Derim ki: Hadis sözÜnÜ ettiğimiz
kaynaklarda bu yoldan değildir. Belki kuvvet kazanabileceği şekilde bir
senedini de tespit edemedim. Evet daha sonra bunun İmam Ahmed,
Fedailu's-Sahabe, 770'de sahih bir senedi ile bunu tespit edebildim.
4614- * ... Bize Mervan
b. Muaviye, Sevvar’dan tahdis etti. O Amr b. Süfyan’dan şöyle dediğini
nakletti: Cemel vakası gününde Ali bize bir konuşma yaptı. Taraftarlarını kışkırtıp
harekete getirenler nerede? dedi. (Amr) dedi ki: Onlar devenin etrafında ölü
bulunuyorlar dedik. (Amr devamla) dedi ki: Ali şunları da söyledi: İmdi bu
emirlik hususunda Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bizlere izinden
gideceğimiz bir ahitte bulunmadı ama biz onun nasılolacağını kendiliğimizden
bir görüş ile ortaya attık. Ebu Bekr halife seçildi o da hem doğru durdu, hem
doğrulukla uygulama yaptı. Sonra Ömer halife seçildi, o da hem doğru durdu hem
de doğrulukla uygulama yaptı. Sonra zaman yapacaklarını yaptı.
4615- ... Bize Ebu
İsrail, el-Hakem’den şöyle dediğini tahdis etti: Ali ile birlikte Sıffin'e
Bedir'e katılmış seksen kişi ağacın altında (Rıdvan) bey'at(in) de bulunmuş
olanlardan da ikiyüzelli kişi katıldı.
4616- ... Bize Ali b. Kadim
tahdis etti, bize Ebu İsrail, el-Hakem’den şöyle dediğini tahdis etti: Ali ile
birlikte Sıffin'de ... hazır bulundum.
4617- *[ ... ] ... Bize
İshak b. Süleyman er-Razi tahdis etti. Ben Kesir Ebu'n-Nadr'ı şöyle derken
dinledim: Ben Rib'i b. Hiraş'ı şöyle derken dinledim: İnsanların Osman'ın
üzerine yürüdükleri gecelerde Medain'de Huzeyfe'nin yanına gitmiştim. Bana:
Oğulcuğum! kavmin ne yaptı? diye sordu. (Rib'i) dedi ki: Onların hangi durumunu
soruyorsun? dedi. O: Onlardan bu adamın yanına kimler gitti? diye sordu. Ben,
ona gidenlerden bir adamın adını verince şöyle dedi: Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'ı şöyle buyururken dinledim: "Kim cemaatten ayrılır ve
emirliği değiştirmeye kalkışırsa yanında lehine hiçbir delili bulunmadığı halde
Allah'ın huzuruna çıkacaktır."
Diğer Tahric:
Mecmau'z-Zevaid, V, 222'de belirtildiği üzere bunu İmam Ahmed bu yoldan bu
şekilde rivayet etmiş ve Heysemi ravilerinin sika olduğunu söylemiştir. Bu
bazıları Sahih(-i Buhari ve Müslim)'de yer alan zikredilmeleri uzun sürecek
birtakım şahitleri de bulunan sahih bir hadistir.
4618- ... Bize el-Velid
b. Müslim, el-Evzai'den tahdis etti: Ben Meymun b. Mihran'ı dinledim. Ali b.
Ebi Talib (r.a)'ın şöyle dediğini zikretti: Bana dünya ve dünyadaki her şeyin
verilmesi karşılığında dahi olsa Osman'ın öldürülmesi uğrunda kılıcımı elime
almak beni asla hoşnut etmez.
4619- ... Bize Yakub b.
Abdullah el-Kummi, Harun b. Antere'den tahdis etti. O babasından şöyle dediğini
nakletti: Ali (r.a)'ı el-Havernak'da yanında Eban b. Osman da bulunduğu halde
divanı üzerinde otururken gördüm. Şöyle dedi: Benim ve senin babanın Aziz ve
Celil Allah'ın: "Biz onların göğüslerindeki kini söküp attık. Kardeşler
olarak sedirler üzerinde karşılıklı otururlar." (el-Hicr, 47) buyurduğu kimselerden
olacağımı(zı) ümit ederim.
Diğer Tahric:
ed-Durru'l-Mensur, IV, 189'da belirtildiği üzere İbn Merduye ve Said b. Mansur
da onun cihetinden rivayet ettiği gibi İmam Ahmed, Fedailu's-Sahabe, 698,
729'da; Hatib, Tarih-u Bağdat, XIV, 432'de; ed-Dulabi, el-Kuna, II, 79'da; İbn
Cerir, XIV, 25'de; el-Metalibu'l-Aliye, 4453'te belirtildiği üzere de Müsedded
tarafından da rivayet edilmiştir. Bu ravileri sika olan bir senettir.
Mecmau'z-Zevaid, IX, 97'de belirtildiği üzere bunu Taberani bir parça zayıf
olan uzunca bir hadis olarak rivayet etmiş bulunmaktadır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
1792- Osman (r.a)
Hakkındaki Mersiyeler