HAKİM

el-Müstedrek

MA’RİFETU’S-SAHABE

 

1784- Osman (r.a)'a 24 Yılı 10 Muharrem'de Bey'at Edildi

 

4590- * ... Bize Mus'ab b. Abdullah tahdis edip dedi ki: Osman (r.a)'a 24 yılı 10 Muharrem pazartesi günü bey'at edilmişti.

 

 

4591 - ... Bize el- A'meş, Abdullah b. Yesar’dan şöyle dediğini tahdis etti:

Osman'a (r.a) bey'at (edildiği haberi) geldi. Abdullah (b. Mesud) şöyle dedi:

Bizim en üstünümüzü yukarıya çıkarmakta elimden geleni esirgemedim.

 

Diğer Tahric: İmam Ahmed, Fedailu's-Sahabe, no: 731 sahih bir senet ile; el-Fesevi, Il, 86; Ebu Yusuf, el-Asar, 208 [İmam Ahmed'in Fedailu's-Sahabe'sinde -Şamile ikinci sürüm- hadis numarası 371 olarak kaydedilmiştir. Abdullah'ın, Abdullah b. Mesud olduğu orada açıkça ifade edilmiş olup, son cümlesi de: "En hayırlı olanımızı yukarıya (taşımakta) elimizden geleni esirgemedik" anlamındadır. -Çeviren]

 

 

 

4592- ... Bize Talha b. Zeyd, Ubeyd b. Hassan’dan tahdis etti. O Ata elKeyharani’den, o Cabir b. Abdullah (r.a)'tan şöyle dediğini nakletti: Bizler İbn Haşefe'nin bir grup muhacir ile birlikte evinde iken -ki aralarında Ebu Bekr, Ömer, Osman, Ali, Talha, Zubeyr, Abdurrahman b. Avf ve Sa'd b. Ebi Vakkas (r.anhum) da vardı.- Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Sizden her bir adam kendisine denk olan kimsenin yanına kalksın" buyurdu. Sonra Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kalkıp Osman'ın boynuna sarıldı ve: "Dünyada da, ahirette de sen benim velimsin" buyurdu.

 

Bu senedi sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.

 

Diğer Tahric: Mecmau'z-Zevaid, IX, 87'de belirtildiği üzere Ebu Ya'la bunu rivayet etmiş ve: Talha b. Zeyd oldukça zayıf bir ravidir demiştir. Zehebi de ondan dolayı haberin illetli olduğunu söylemekle birlikte Ubeyd b. Hassan rivayeti az bir şeyh (hadis ravisi)dir ibaresini de eklemiştir. Bunu Hafız İbn Hacer, el-Metillibu'l-Aliye, 3938'de kaydetmiş ve: Senedinde zayıfbir ravi ile metruk bir ravi vardır demektedir. Busiri ise: Hakim Talha'nın zayıf olduğu hususunu hatırlayamamıştır demektedir. Ayrıca İmam Ahmed, İbnu'l-Medini ve Ebu Davud'un: Talha hadis uyduran birisidir dediğini de kaydetmekte ve şunları eklemektedir: Hadis Talha etrafında dönüp durmaktadır. Hadis ayrıca İmam Ahmed, Fedailu's-Sahabe, 821; el-Leallu'l-Masnua, İbnu'l-Cevzi, el-Mevduat, 1, 334'te de belirtildiği üzere Ebu Nuaym'ın Fedailu's-Sahabe adlı eserinde de yer almıştır. Derim ki: Muhtasaru'z-Zevilid, 1892'de belirtildiği üzere hadisin Bezzar'da Ubeyd el-Himyeri'nin rivayet ettiği bir hadis olarak bir şahidi de bulunmaktadır.

 

 

 

4593- ... Bize el-Kasım b. el-Hakem b. Evs el-Ensari tahdis etti. Bana Ebu Ubade ez-Zuraki tahdis etti. Bana Zeyd b. Eslem babasından şöyle dediğini tahdis etti: Cenazeler mahallinde muhasara altında bulunduğu gün Osman'ın yanında idim. O şöyle dedi: Ey Talha! Allah adına sana ant veriyorum. Filan filan yerde Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile benin ve senin birlikte olduğumuz günü hatırlıyor musun? O günde O'nunla birlikte ashabından benden ve senden başka kimse de yoktu. Sana şöyle demişti: "Ey Talha! Cennette ümmetinden kendisi ile birlikte bir yol arkadaşı bulunmayan hiçbir nebi yoktur ve şüphesiz ki Osman cennette benim yol arkadaşımdır ve benimle birlikte olacaktır." Talha: Allah'a yemin ederim ki evet hatırlıyorum dedi. (Eslem) dedi ki: Sonra Talha ayrılıp, gitti.

 

Bu senedi sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.

 

Diğer Tahric: Tirmizi, 3699 garip bir hadistir, senedi pek kavi değildir ve munkatıdır diyerek. Derim ki: "Pek kavi değildir" ifadesi ile onun senedinde Zühre oğullarından adı verilmemiş meçhul bir adamın bulunduğunu, zayıf oluşuyla Yahya el-Yeman'ı, munkatı oluşu ile el-Haris ile Talha arasındaki ınkıtaı kastetmektedir. Derim ki: Bunu ayrıca İbn Mace, i, 40; İmam Ahmed, Fedailu's-Sahabe, 757, 860, 861'de bir başka yoldan tahriç etmiştir ki o senette de Osman b. Halid vardır. O da metruk yahutta oldukça vahi bir ravidir. Bunun Ziyadatu'l-Müsned, I, 74'te yer alan üçÜncÜ bir rivayet yolu vardır ki onda da Ubade ezZuraki vardır, metruk bir ravidir. Hakim'in buradaki senedinde ise Kasım vardır. Buhari: Hadisi sahih değildir derken, Ebu Hatim meçhuldÜr demiştir. Zehebi'nin Telhis'inde böyle denilmektedir. Aynı şekilde İbnu'l-Cevzi, el-İlel, I, 200; Darakutni, Sünen, Mecmau'z-Zevaid, VII, 227, IX, 91; el-Pesevi, III, 310

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

1785- Osman (r.a)'ın Bazı Özellikleri