HAKİM

el-Müstedrek

MA’RİFETU’S-SAHABE

 

2645- Nebi (s.a.v.) Akil'i iki Sebepten Ötürü Seviyordu

 

6523- * ... Bize İsa b. Abdurrahman es-Sülemi'nin, Ebu İshak'tan rivayet ettiğine göre Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Akil b. Ebi Talib'e şöyle demişti: "Ey Ebu Yezid ben iki sevgiyle seni seviyorum: Birisi bana olan akrabalığının sevgisi, diğeri ise amcamın sana duyduğunu bildiğim sevgi dolayısıyla sevgimdir."

 

Bu iki hadise dair beyan (açıklama) bundan sonraki şu hadistedir:

 

Diğer Tahric: İbn Sa'd, IVil, 30; Taberani, Kebir, XVII, 510; Kenzu'l- Ummal, 33617'de olduğu üzere Beğavi, Şerhu's-Sünne; Mecma', IX, 273'te ravileri sikadırlar demektedir. Ayrıca bk. el-İstiab, VIII, 108; Ustu'l-Gabe, IV, 64 hadis mürselolmakla birlikte bundan sonraki rivayette mevsuldur.

 

 

 

6524- Bunu bize Ebu Bekr Muhammed b. Abdullah el-Cerrahi Merv'de tahdis etti ... Bize Ebu Hamza, Yezid’den tahdis etti. O Abdurrahman b. Sabit'ten, o Huzeyfe (r.a)’dan şöyle dediğini nakletti: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Akil'e: "Ey Akil şüphesiz ben seni iki kat seviyorum. Birisi kendim için, birisi ise Ebu Talib'in sana olan sevgisi için" derdi.

 

 

6525- *Bunu bize Zahid Ebu Ömer Muhammed b. Abdulvahid tahdis etti. .. Bize Harun b. Said, Zeyd b. Ali b. el - Huseyn’den tahdis etti. O babasından, o dedesinden şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir evden beraberinde iki amcası Abbas ve Hamza bulunduğu halde aşağıya baktı. Ali, Cafer ve Akil de yerde bir iş yapıyorlardı. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) amcalarına: "Bunlardan (her biriniz birini) seçiniz" dedi. Onlardan biri ben Cafer'i seçtim dedi, diğeri ben de Ali'yi seçtim dedi. Allah Rasulü de şöyle buyurdu: "Ben size seçmenizi söyledim ve siz de seçtiniz.  Allah da benim için Ali'yi seçti."

 

 

6526- *Bunu da bize adaletli Ali b. Hamşaz tahdis etti ... Bize Talha b. Yahya, Musa b. Talha'dan tahdis etti. Bana Akil b. Ebi Talib haber verip dedi ki: Kureyş Ebu Talib'in yanına gelerek şöyle dedi: Şüphesiz senin kardeşinin oğlu bizim sohbet yerlerimizde ve meclislerimizde bizi rahatsız ediyor. Ona bizi rahatsız etmekten vazgeçmesini söyle. Bunun üzerine (Ebu Talib) bana: Ey Akil, Muhammed'in yanına git dedi. Ben de onun yanına gittim. Ben de onu bir cinsten -Talha küçük bir ev demektir dedi- çıkardım. Öğle vakti ileri derecede sıcak olduğu bir zamanda geldi. Oldukça fazla sıcaktan dolayı yer kızdığından ötürü altında yürüyecek gölge arıyordu. Onların yanına gittik. Ebu Talib şöyle dedi: Senin amcaoğulların kendilerini sohbet yerlerinde ve meclislerinde rahatsız ettiğini ileri sürüyorlar. Bu işten vazgeç. Bunun üzerine Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gözünü kaldırıp semaya baktı ve: "Bu güneşi görüyorsunuz değil mi?" dedi. Onlar, evet dediler. O şöyle buyurdu: "Benim bu işi bırakma kudretim sizin bundan (güneşten) bir alevalma kudretinizden daha fazla değildir." Bunun üzerine Ebu Talib: Kardeşimin oğlu bize asla yalan söylemedi. Haydi dönünüz dedi.

 

Diğer Tahric: Mecmau'l-Bahreyn'de belirtildiği üzere Taberani, Evsat, 314; Ebu Ya'la, Müsned, 1, 303; Taberani, Kebir, XVII, 510; İbn Kesir, Siyre, 1, 463'te belirtildiği üzere Buhari, et-Yarihu'lKebir; Beyhaki, Delailu'n-Nubuvve'de rivayet etmiştir. Heysemi, Mecma', VI, lS'de Ebu Ya'la'nın ravileri Sahih'in ravileridir demektedir.

 

 

 

6527- ... Bize el-Has en b. Dinar, el-Hasen'dan şöyle dediğini tahdis etti:

Akil b. Ebi Talib yanımıza geldi. Cuşem b. Sad oğullarından bir kadın ile evlendi. Onunla zifafa girdikten sonra çıktı. Ona: Mutlulukla ve erkek evlatlarınız olsun diye tebrik ettiler. O: Böyle demeyin, bunun yerine barekallahu lek ve bareke aleyk: Allah sana mübarek kılsın, senin için bereketli kılsın deyiniz.

 

Diğer Tahric: İmam Ahmed, Müsned, 1739, III, 451; Abdurrezzak, Musannef, 10456; Nesai, VI, 128; İbn Mace, 1906; Darimi, Sünen, 2176; Taberani, Kebir, XVII, 512; Beyhaki, es-Sünenu'l-Kübra, VII, 148; İbn Asakir, XI, 363/a hepsi el-Hasen’den değişik yollarla. Hafız İbn Hacer, Fethu'lBari, IX, 222'de şöyle diyor: Ravileri sikadırlar. Ancak el-Hasen, Akil'den hadis dinlememiştir. Fakat buna destek veren bir lafızia gelmiş bulunmaktadır. Derim ki: Onun hadis dinlemiş olmasının önünde engel yoktur. Çünkü el-Hasen ondan daha yaşlılardan hadis dinlemiştir. Özellikle Taberani'nin rivayetinde XVII, 515 ve 516'da iki ayn senetle: "Akil yanımıza geldi ... " diye hadis zikredilmiştir. İşte bu onun bu hadiseye tanık olduğunu hissettirmektedir. Hadisin İmam Ahmed, Müsned, 1738'de yer alan ve el-Hasen’den başkasından gelen bir rivayet yolu daha vardır. Üçüncü bir rivayet yolu da Hatib Bağdadi, II, 25S'te yer almaktadır.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

2646- Makil b. Yesar el-Müzeni (r.a)