HAKİM el-Müstedrek |
MA’RİFETU’S-SAHABE |
2600- ibn ez-Zubeyr'in Kahramanlığı |
6403- * ... Bana
Muhammed b. Ömer el-Vakidi, Ömer b. Nafi'den tahdis etti. O babasından, o İbn
Ömer (r.a)’dan naklettiğine göre ona: ez-Zubeyr'in iki oğlundan hangisi daha kahramandı diye
soruldu. İbn Ömer şu cevabı verdi: İkisi arasında
kahraman olmayanları yoktu. Her ikisi de gözleriyle gördükleri halde ölümün
üzerine yürüdiL
İbn Ömer (el-Vakidi) dedi ki: Bana Ebu'l-Kasım
Ali el-Kuraşi de dedi ki: el-Mühelleb'e
kahramanlara dair soru soruldu, o: -Mus'ab b. ez-Zubeyr'i kastederek- İbnu'l-Kuleyb'e -Ömer b. Ubeydullah b. Ma'mer'i kastederek- Temim oğullarından bir kişi ve Abbad b. Huseyn el-Habati dedi. Ona: Peki, Abdullah b. ez-Zubeyr
ile Abdullah b. Hazim'e göre senin durumun ne diye
soruldu. Şöyle dedi: Bizler insanlardan bahsediyorduk, cinlerden bahsetmiyorduk
dedi.
İbn Ömer dedi ki: Abdullah b. ez-Zubeyr
(r.a) 73 yılı cumade'l-ula ayı yedinci gününe
rastlayan Salı günü öldürüldü. Şam halkı üzerine hamle yaptığı sırada ona bir
kireç taşı atıldı, yüzüne isabet etti. Bundan dolayı titre di ve yüzü kanadı,
yere düştü. Haccac'a haber verilince o da secdeye
kapandı. Sonra gelip Tarık b. Amr ile birlikte onun
başı ucunda durdu, Tarık: Kadınlar bundan daha erkeğini doğurmamıştır dedi.
6404- ... Bize Hammad b. Zeyd tahdis etti, bize Hişam b. Urve babasından tahdis etti. O
Abdullah b. ez-Zubeyr’den şöyle dediğini nakletti:
Hendek günü ben ve Ömer b. Ebi Seleme yüksekçe bir
yerde idik. Bazen o benim için eğiliyor (ben onun üzerine çıkarak) savaşa
bakıyor, bazen ben onun için eğiliyor, o savaşa bakıyordu. Babamın o kıraç
topraklarda sağdan sola koşuşturduğunu gördüm. Bir sefer bunlara hamle yapıp,
hücum ediyor, bir diğerinde öbürlerine hamle yapıp, hücum ediyordu. Geri
döndüğü vakit: Babacığım seni gördüm dedim. O şöyle dedi: Oğulcağızım beni
gördün öyle mi? Ben evet deyince, o: Bugün Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)
benim için annesini ve babasını (annem babam sana feda olsun diyerek) bir arada
zikretti.
Bu Buhari
ve Müslim'in şartına göre sahih bir hadistir.
6405- * ... Bize Yahya
b. Eyyub, Umare b. Gaziye’den tahdis etti. O Hişam b. Urve’den, o babasından,
Abdullah b. ez-Zubeyr öldürüldüğü vakit ile ilgili
olarak şöyle dediğini nakletti: Abdullah b. ez-Zubeyr'i
şöyle derken dinledim:
Belayı inkar eden varsa da ben onu inkar etmem. Bana anlatıldığına
göre Zekeriya oğlu Yahya cariye olan zinakar bir
kadın uğrunda öldürüldü.
Bu Buhari
ve Müslim'in şartına göre sahih bir hadistir. Bazı Basralılar bunu Yahya b. Eyyub’dan müsned olarak rivayet
etmişlerdir.
6406- * ... Bize İsmail
b. Ayyaş, Hişam b. Urve’den
tahdis etti. O babasından şöyle dediğini nakletti:
Abdullah b. ez-Zubeyr, Abdullah b. Cafer'e şöyle
dedi: Seninle birlikte Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile
karşılaştığımız günü hatırlıyor musun? Beni taşımış, seni bırakmıştı.
Bu Hişam
b. Urve'nin rivayet ettiği bir hadis olup, Buhari ve Müslim bunu tahriç
etmemişlerdir.
6407- * ... Bana
Abdullah b. Muhammed b. Yahya b. Urve, Hişam b. Urve’den tahdis etti. O babasından, o Abdullah b. ez-Zubeyr (r.a.)’dan şöyle dediğini
nakletti: Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'ın bana
müezzinlik görevi vermesini arzu etmiştim. Niye bunu arzu ettin diye sorulunca,
o: Çünkü onlar kıyamet gününde insanlar arasında boyunları (boyları) en uzun
olacaklardır.
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
6408- Daha önce Abdullah
b. ez-Zubeyr (r.a.)'ın
öldürülmesini anlatırken Haccac b. Yusuf'un yüce Allah'a
ve onun Rasulüne (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) karşı ne kadar cüretkar olduğunu
Haremeyn'i ve Ebu Bekr es-Sıddık (r.a)'ın aile halkını ne
kadar hafife aldığını, aklı başında birisinin onu tanıması için yetecek
kadarıyla zikretmiş bulunmaktayım. Şimdi de ashabın (Lanhum)
ve tabiinin onun hakkındaki sözlerini ve Abdullah b. ez-Zubeyr
ile Abdullah b. Ömer b. elHattab ve Said b. Cubeyr'i öldürmesinden
sonra onun kötü bir inanca sahip olduğuna dair şahitliklerini dinleyiniz.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
2601- Haccac'ın
Kötülüğü ve Müslüman Olup Olmadığına Dair Görüş Ayrılığı